Hoe krijg ik de benodigde hulp?

Auteur Topic: Hoe krijg ik de benodigde hulp?  (gelezen 10712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ad-geense

  • Gast
Gepost op: 25 mei 2006, 17:00:54
Hallo medeforumers,

Weet niet precies waar ik mijn bericht moet plaatsen ( heeft namelijk betrekking op meerdere disciplines  - Centralist, brandweer en ambulance). Maar zal even mijn vraag stellen:

Ik ben lekker aan het in(ont)spannen in het bos en knal tegen een boom. Ik zie even wat sterretjes en een vreemde stand van mijn onderbeen. Ik bel 112 en weet dat ik op deze lokatie zit (lig):  N51 24 07.9 E4 23 34.0.  Kunnen julie hier dan iets mee. Het is voor voertuigen zeer moeilijk begaanbaar, aan een gewone ambulance zal men niet veel hebben. Een 4x4  is ook niet mogelijk. Misschien hulp van brandweer (mankracht) nodig? Hoe wordt dit aangepakt?




Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2006, 18:04:13
Ik denk dat ze met de software die in de GMK wordt gebruikt toch wel aan de hand van coördinaten een plaatsbepaling kunnen doen (zo niet, dan maar met geodriehoek en potlood..  ::)). En dan alarmeren. Weet niet hoe ze dat doen met het aantal voertuigen. Maar als jij vertelt dat het moeilijk berijkbaar is zullen ze wellicht wel de brandweer mealarmeren.  :)
343, never forget.


N9213Q

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2006, 18:30:05
En hoezo moeilijk begaanbaar, jij bent er toch ook gekomen? of ben je daarna nog 150 meter bergafwaarts gegleden (in theorie).....
Ben overigens wel benieuwd naar de oplossing van de MK.  :)


ad-geense

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2006, 18:51:52
En hoezo moeilijk begaanbaar, jij bent er toch ook gekomen? of ben je daarna nog 150 meter bergafwaarts gegleden (in theorie).....
Ben overigens wel benieuwd naar de oplossing van de MK.  :)

Oh ben op de MTB en er  is daar op de bredere paden vrij veel zand en waar ik ben alleen te voet of MTB te bereiken (paard kan ook).

 Ben toch benieuwd hoe men mij kan vinden is toch iets wat voor kan komen en ga ook weleens alleen fietsen met een groep kan iemand ook voor hulp naar de openbare weg.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2006, 20:29:08

Oh ben op de MTB en er  is daar op de bredere paden vrij veel zand en waar ik ben alleen te voet of MTB te bereiken (paard kan ook).

 Ben toch benieuwd hoe men mij kan vinden is toch iets wat voor kan komen en ga ook weleens alleen fietsen met een groep kan iemand ook voor hulp naar de openbare weg.

Ik heb ooit eens meegemaakt (lees: op de scanner gehoort) dat iemand vast zat in de auto nadat hij van de weg was afgeraakt, en niet exact wist waar hij was. Alleen maar 'in de buurt van...' en hij had contact met zijn GSM. Hierop heeft de meldkamer politie rondom die plaats enkele voertuigen op strategische plekken neergezet en gevraagd om en om de sirenes aan te zetten en aan het SO te vragen wanneer hij iets hoorde. En zo is men uiteindelijk bij het ongeval ter plaatse geraakt.

Even terugkomend op de vraag of men coordinaten kan zien in de meldkamer: afhankelijk van de gebruikte software kan dit, geloof ik. Citygis bijvoorbeeld kan de X,Y coördinaten in twee stelsels onderaan de kaart weergegeven en ook de omrekening van X,Y coördinaat naar LAT/LONG en vice versa. Dus in dat geval kan men met de muis over het scherm en de coordinaten opzoeken (maar zal vast ook wel een zoekfunctie in zitten  ;))

groetjes, Michel


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2006, 00:08:21
Voor de traumaheli moeten ze ook Citoplan coordinaten bepalen, andersom zal het dan vast ook wel kunnen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lukas074

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2006, 20:15:15
Voor de traumaheli moeten ze ook Citoplan coordinaten bepalen, andersom zal het dan vast ook wel kunnen.

citoplan coordinaten worden gewoon uit een stratenboek gehaald, heeft niks met coordinaten te maken.

Ik heb zelf het iedee dat de informatie aan de KNRM, luchtvaart politie of de water politie doorgeven, omdat hun wat vaker met dat soort dingen te maken hebben.


ad-geense

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2006, 19:22:11
Hallo,

 Dit ziet er niet best uit met dit weer ben ik al zwaar onderkoeld voor men mij kan vinden. Hopelijk weet men mij als de nood aan de man is sneller te vinden. En kan ik het nog na vertellen.

Als ik in het bos ben kan ik alleen maar de juiste plaats geven door middel van coordinaten en het bos aangeven waar ik  ben (Ossendrecht- Putte )  voor de rest zonder kaart weet ik het ook niet precies alleen via mijn GPS de coordinaten. En ik denk dat de brandweer misschien ook wel op coordinaten kan vinden (bosbranden).


Mobcop

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2006, 08:14:26
Inderdaad! Ik werk al 19 jaar op de politiemeldkamer, maar dit probleem heb ik nog nooit bij de hand gehad. Nog niet....maar steeds meer mensen hebben tegenwoordig GPS bij zich, dus het zal wel meer gaan voorkomen in de toekomst. Ik kan in ieder geval NIET zoeken op GPS coordinaten. Ik kan hooguit met mijn muis over de kaart gaan en hopen dat ik het juiste punt kan vinden. Maar ook dat betwijfel ik. Had namelijk recent de politieheli die ik coordinaten opgaf die ik op het GIS zag staan, maar met onze coordinaten kon de politieheli niet werken.... We kunnen wel de politieheli vragen het bos af te zoeken met een warmtebeeldcamera, maar eer dat gerealiseerd is ben je alweer een flinke tijd verder....dus hopen dat je niet levensgevaarlijk gewond bent...


Karim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2006, 13:11:38
Maar zijn die GPS coordinaten coordinaten niet ergens van internet te halen dan ?

Bij dat programma Google Earth kan je niet op straatnaam zoeken, maar wel op GPS coordinaten, en toen had ik heel snel via internet een of andere site gevonden waar je een straat en plaatsnaam moest invullen, en dan kreeg je direct de GPS coordinaten van die locatie.

Wellicht dat er andersom ook zoiets bestaat, GPS coordinaten invullen en er verschijnt een straatnaam.