Hoe krijg ik de benodigde hulp?

Auteur Topic: Hoe krijg ik de benodigde hulp?  (gelezen 10709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2006, 15:52:37
Maar zijn die GPS coordinaten coordinaten niet ergens van internet te halen dan ?

Bij dat programma Google Earth kan je niet op straatnaam zoeken, maar wel op GPS coordinaten, en toen had ik heel snel via internet een of andere site gevonden waar je een straat en plaatsnaam moest invullen, en dan kreeg je direct de GPS coordinaten van die locatie.

Wellicht dat er andersom ook zoiets bestaat, GPS coordinaten invullen en er verschijnt een straatnaam.

Weet je wel hoeveel verschillende coördinaten stelsels je hebt..... ::) ::)

Andere in Nederland gebruikte stelsels

    * ETRS89 (European Terrestrial Reference System) hèt Europees systeem dat meebeweegt met de Europese continentale plaat, wordt naast de RD-coördinaten gebruikt op nieuwe topografische kaarten van de Topografische Dienst Kadaster (i.p.v. Bessel 1841);
    * Bessel 1841, verouderd en dient daarom zo veel mogelijk vermeden te worden vanwege verwarring met ETRS;
    * ED50 (European Datum), onnauwkeurig maar van juridische betekenis voor de definitie van consessiegrenzen op de Noorzee, vervangen door ED87;
    * ITRS (International Terrestrial Reference System), hèt mondiaal internationaal stelsel dat rekening houdt met bewegingen van continentale platen en variaties in de aardrotatie;
    * WGS84 (World Geodetic System), een mondiaal referentiestelsel gedefinieerd voor GPS;
    * UTM (Universal Transverse Mercator), een projectie van WGS84-coördinaten of van coördinaten gedefinieerd op de Hayford- of andere ellipsoïde.


En dan heb je ook nog militaire (NAVO) stelsel.... hopelijk weet de persoon in heb bos welke hij gebruikt....  :D :D ::) ::)


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2006, 15:59:40
Weet je wel hoeveel verschillende coördinaten stelsels je hebt..... ::) ::)


Nee, maar nu wel dus  ;)


Target77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2006, 16:14:24
Weet je wel hoeveel verschillende coördinaten stelsels je hebt..... ::) ::)

Andere in Nederland gebruikte stelsels

    * ETRS89 (European Terrestrial Reference System) hèt Europees systeem dat meebeweegt met de Europese continentale plaat, wordt naast de RD-coördinaten gebruikt op nieuwe topografische kaarten van de Topografische Dienst Kadaster (i.p.v. Bessel 1841);
    * Bessel 1841, verouderd en dient daarom zo veel mogelijk vermeden te worden vanwege verwarring met ETRS;
    * ED50 (European Datum), onnauwkeurig maar van juridische betekenis voor de definitie van consessiegrenzen op de Noorzee, vervangen door ED87;
    * ITRS (International Terrestrial Reference System), hèt mondiaal internationaal stelsel dat rekening houdt met bewegingen van continentale platen en variaties in de aardrotatie;
    * WGS84 (World Geodetic System), een mondiaal referentiestelsel gedefinieerd voor GPS;
    * UTM (Universal Transverse Mercator), een projectie van WGS84-coördinaten of van coördinaten gedefinieerd op de Hayford- of andere ellipsoïde.


En dan heb je ook nog militaire (NAVO) stelsel.... hopelijk weet de persoon in heb bos welke hij gebruikt....  :D :D ::) ::)

Wordt er dan niet 1 standaard gebruikt op de GPS systemen? En zo ja, welke??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2006, 17:26:34
Wordt er dan niet 1 standaard gebruikt op de GPS systemen? En zo ja, welke??

Het RD is alleen nederlands. Met breedte en lengte maten kan het het in minuten / seconden doen en in decimalen. Het is wereld omvattend. Het NAVO (/USA) systeem (UTM) is ook wereld omvattend.

Het handigst in NL is dus het RD stelsel (alle staf kaarten hebben die er standaard op staan, de zgn rasterlijnen. Zelfs zonder hulpmiddelen is er vrij gemakkelijk uit te komen). Met breedte en lengte graden wordt het al wat ingewikkelder (de meeste autonavigatie systemen hebben deze). Enmet UTM.....????

Het handigst zou zijn dat er in GMS gewoon een lokatie met coördinaten ingetikt kon worden..... ;) ;D


Karim

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2006, 17:30:22

Het handigst zou zijn dat er in GMS gewoon een lokatie met coördinaten ingetikt kon worden..... ;) ;D

Ik heb wel 'n GPS tracker op m'n gsm zitten  :P



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2006, 17:31:53
Ik heb wel 'n GPS tracker op m'n gsm zitten  :P

http://img213.imageshack.us/img213/9626/acgsmtrckrskin0002qc.jpg

Dat is 'schoon' (zoals ze het bij jullie zeggen.... ;D ;D ;D) ;)


zafara

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2006, 17:32:53
Ik heb wel 'n GPS tracker op m'n gsm zitten  :P



ik heb ook GPRS op me telefoon staan, geen idee wat ik er mee moet maar ja


Karim

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2006, 17:39:32
ik heb ook GPRS op me telefoon staan, geen idee wat ik er mee moet maar ja

Da's weer wat anders geloof ik.

Dat had ik op m'n oude gsm ook, en daarmee kan ik geloof ik verbinding maken met andere gsm's of de pc, net zoals met zo'n infrarood verbinding.

Maar navigatie (tomtom) of dat GPS programma werkt er weer niet mee, daar moet je weer zo'n aparte GPS muis voor hebben.

Op wikipedia staat er ook wat over.


Lukas074

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 juni 2006, 18:39:34
er zal toch wel gewoon 1 systeem zijn om GPS coordinaten te vinden zijn. :-\

Google earth heb ik echt niet bij de hand als ik in de zee ligt de dobberen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2006, 10:18:06
Excuus dat ik dit bericht over het hoofd zag toen ik mijn vraag stelde GMS presentatie coördinaatsystemen.

Om terug te komen op de orginele vraag hoe krijg ik hulp als ik deze coördinaten doorgeef: N51 24 07.9   E4 23 34.0
Als dit op een GMS meldkamer terecht komt zal dit bij doorgave van alleen de cijfers naar alle waarschijnlijkheid worden geïnterpreteerd als 51° 24' 07.9" NB en 004° 23' 34.0" OL en komen er dus hulpdiensten naar dit coördinaat wat zich bevindt op een kruising in de Meersche Duinen.

Indien je echter het coördinaat hebt zoals weergegeven op een GSM-telefoon zoals in de latere voorbeelden bevind je je dus op 51° 24.079' NB en 004° 23.340' OL. De landhulpdiensten aangestuurd door GMS gaan nog steeds naar die kruising in de Meersche Duinen.
Helaas bevindt jij je dus bij een ander kruispunt 280 m WZW hiervan.
Als je tegen die tijd zelf niet om hulp kunt roepen of je GSM kunt beantwoorden heb je dus dikke pech gehad.

Omgekeerd kan uiteraard ook als je een positie in graden minuten en seconden opgeeft aan een nautische dienst zonder dit te vermelden zal deze de cijfers interpreteren als graden minuten tot in duizendsten en jou zoeken zo'n 300 m te veel westelijk.
Ik hoop vurig dat iedereen die lengte-breedte graden gebruikt in ons landje zo snel mogelijk overgaat tot de algemeen gebruikelijke opgave van coördinaten in graden minuten en duizendsten van minuten en ook het publiek hierover goed informeren zodat ook de portabel GPSen goed worden ingesteld.
Een aantal lieden zal ook nog wel overweg kunnen met omzetten vanuit TDN-RD stelsel maar zeker militaire systemen UTM (verouderd)/ MGRS (nieuw) zullen waarschijnlijk tot onoplosbare problemen leiden, simpelweg omdat men dit nooit hoeft te doen. Als particulier heb je in huiselijke omgeving alle tijd om allerlei zaken om te zetten m.b.v. software, op de werkvloer heb je die tijd niet.
Overigens is er al eerder over deze problematiek geschreven op het geocaching forum.

Kees  8) (beroeps- en hobbymatig veel met coördinaten in de weer)