Eerst voor de duidelijkheid mijn achtergrond, ik ben werkzaam op een verkeerspost van RWS en heb een landmacht verleden in een hogere kaderfunctie. Daarnaast ben ik al meer dan 25 jaar hobbymatig in de weer met coördinaten en transformaties.
Nu wat antwoorden waarin ik het kort houd:
Ieder land heeft zijn eigen raster wat het nauwkeurigst is voor zijn grondgebied niet alleen in het horizontale maar ook verticale vlak. Voor Nederland is dit al honderden jaren het RD net.
RWS werkt m.b.t. meetkundige toepassingen, nog steeds met RD coördinaten. Van mondiale systemen zullen voortdurend de coördinaten moeten worden aangepast bijv. door de continentendrift.
easting 96.908 northing 435.288 geeft al aan dat de coördinaten gegeven zijn in meters in RD aanduiding (in oudere publicaties ook wel genoemd RD Parijs).
De oorsprong ligt in de grote kerk van Amersfoort (het vroegere RD Amersfoort). Om evt. fouten door wegvallen van - en + en omdraaien van X en Y te voorkomen is deze oorsprong 155 km om de west en 463 km om de zuid verplaatst. Alle punten in Nederland zijn zo aan te duiden met een X tussen 0 en 280 km en een Y tussen 300 en 625 km.
Maritiem (maar ook naar alle waarschijnlijkheid in je TomTom) werkt men in het algemeen met lengte breedte graden in WGS84
Het eerder genoemde punt op de van Brienenoordbrug wordt nu: 51° 54.183' N 004° 32.585' E
Overigens wordt in zowel ambulances als politieauto's in de regio Rijnmond de positie aangeduid in: 51° 54' 11.0" N 004° 32' 35.1" E
je ziet nu ook dat die laatste cijfers de nodige verwarring kunnen geven.
(de seconde welke voor het jaar 2000 bij de gebruikte ED 50 kaartdatum gebruikelijk was, is in de maritieme wereld na overschakeling op de WGS84 kaartdatum losgelaten.)
Voor defensie toepassingen gebruikte men een haast mondiaal metrisch rastersysteem UTM (tussen 80° S en 84° N, vroeger in ED50 raster, later in WGS84) nu gebruikt men een verbeterd raster MGRS waarin ook de polen worden gedekt (in WGS84).
De uitlezing in UTM kun je o.a. vinden op de Schelderadarketen maar wordt zover mij bekend nooit gebruikt.
in UTM wordt de positie zone 31U easting 606.159 en northing 5751.381, in MGRS wordt dit 31UFT easting 6.159 en northing 51.381. Gewoonlijk geschreven als 0615951381 bij aanduiding op de meter.
bij alleen een 100 x 100 m vakaanduiding wordt dit 0615513
(voor kaartgebruik NAD83 = WGS 84 = ETRS89)
Kees
PS. nog even voordat ik daar vragen over krijg, ik gebruik de engelse afkortingen voor East en South omdat dit niet verkeerd gelezen kan worden als zijnde een nul of een N van Noord op z'n zij.