Plaats hier je bewerkte foto's van hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Plaats hier je bewerkte foto's van hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 89278 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #140 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:46:32
Foto of  ... tekening? ::)

Een bewerkte foto die vervolgens grotendeels is ingetekend.


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #141 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:48:39
Een bewerkte foto die vervolgens grotendeels is ingetekend.
eerst de foto zwart wit gemaakt en tekenen maar
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #142 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:06:07
Voor:


Na (helaas met een iets korter vingertje  ;D):


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #143 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:09:43
De OVD op safari:


p.s.: geen voertuig, maar kon geen ander topic vinden  :P


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #144 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:14:55
Ennnn we gaan verder, wat heerlijk flauw :P


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #145 Gepost op: 21 oktober 2009, 16:36:22
Laatste tijd zie ik dat het een trend wordt op foto's in grijstinten met een kleuraccent.. In een vorige reactie van mij had ik het al een keer toegelicht hoe je dit makkelijk kan doen. Maar hierbij een korte "les" hoe je het zou kunnen aanpakken. Doe er mee wat je wilt!

First things first, ik heb gebruik Photoshop C3 (Engelse versie), maar vroegere photoshop varianten is dit ook allemaal mogelijk, maar wellicht staat het op een andere plek dan zoals ik het afbeeld. Zoals ik al aangaf werk ik met de Engelse versie, maar de knoppen verschillen niet tot nauwelijks met de Nederlandse versie. Daarnaast ga ik er vanuit dat je de "basisvaardigheden" bezit van photoshop. Ik zal niet ingaan op wat layers nu zijn of waar de gum zit. Het is allemaal wel zichtbaar of ik benoem zo nu en dan wel waar je eventueel op moet letten. Dit is basic training voor photoshoppers.




In 5 gemakkelijke stappen heb je het beeld compleet.. Maar eerst heb je een geschikte foto nodig waar je het een en ander in kan bewerkstelligen.



Een foto waar veel kleur inzit dat voor een mooi contrast kan zorgen. Ik heb gekozen om de oranje hesjes er uit te laten springen.




Stap 1: Photoshop opstarten en de foto in te laden:



De foto kan je gewoon op de basis layer houden en hoef je hier verder niets meer te doen! De eerste stap compleet!




Stap 2: De adjustment layer:



Zoals je in de afbeelding kunt zien, klik ik boven in de balk "Layer" aan. Daarna "New Adjustment Layer" met daarop volgend "Hue/Satuartion". Voer dit uit en dan zijn we klaar voor stap 3!





Stap 3: Vervolg van adjustment layer:



Nadat je op "hue/satuaration" hebt geklikt krijg je eerst een pop-up voor de nieuwe layer. Druk hier op OK. Daarna krijg je een pop-up met verschillende schuifbalken zoals te zien is op de foto van deze stap. Schuif van Satuaration helemaal naar links. Zoals je kan zien is de foto nu geheel in grijstinten. Maar waar zijn de kleuren? Hup naar stap 4!





Stap 4: Accenten leggen met kleur:



Als het goed is heb je nu bij je layers, twee layers zoals op de afbeelding (rechts onder). Zorg dat je de bovenste layer de layer is waar je in werkt. Pak nu in je toolbar de gum. Zoals in de afbeelding is te zien heb ik een grote cirkel heb weg gegumt. Dit dient als voorbeeld, wat de gum doet met de afbeelding.

Nu ik de adjustment layer heb, kan ik beginnen met het leuke werk. Het weg gummen van waar ik kleur wil! Mijn tip, zoom in op de foto zodat je veel ruimte hebt om te werken en gum weg wat jij weg wilt hebben! Je kan ook je lassotool gebruiken en het geselecteerde verwijderen met de delete knop. Wat jij fijn vind.

Als je dit hebt gedaan kom je bij stap 5.





Stap 5: ready!




Zoals je kunt zien heb ik alle hesjes "uit gegumt". Let wel op dat je niet dingen meeneemt die je niet in kleur wilt hebben. Kan je niet goed het verschil zien? Druk dan bij het oogje voor de layer. De adjustmentlayer is dan niet zichtbaar, zodat je je kunt oriënteren. Dit heb ik niet in de les meegenomen, aangezien dit toch wel behoort tot de basis vaardigheden van Photoshop.





Uiteindelijk krijg je het volgende resultaat:






SUCCES


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 21 oktober 2009, 17:04:17
Bedankt! Geinig

Gelijk maar even geprobeerd:



Vraagje aan JelZo, kan jij ook zo'n handleiding geven hoe je dat 'snelheidseffect' geeft...


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #147 Gepost op: 21 oktober 2009, 23:04:04
Sam,

Ziet er goed uit! En zoals je denk ik hebt ervaren, simple as can be!

Wat ik trouwens nog wil vermelden binnen de handleiding:

Soms kan je ervaren als je een onbewerkte foto hebt dat op sommige delen de kleuren er niet voldoende uitspringen of wat vaal ogen. Een simpele methode om dat aan te pakken is het de "burn" en de "dodge" tool. Voor diegene die niet weten waar deze zitten: Als je bij mijn afbeeldingen kijkt waar photoshop nog is geopend zie je in de toolbar een handje (burn tool) onder de druppel (en die zit weer onder het emmertje). Met de burn tool maak je de kleuren wat dieper. Zo kan je wat diepte geven in wat vale stukken. Als je het zwarte driehoekje onder het handje indrukt komen er wat meer iconen te staan. Een zwarte loop (Dodge tool) en een handje met een uitstoken vinger (smudge om te vegen). Als je de dodge tool selecteert kan je de kleuren wat valer maken als je dit wenst. Op deze manier kan je gemakkelijk bepaalde delen in de foto er uit laten springen of juist niet, zonder dat je moeilijk moet gaan doen met andere adjustment layers of wat dan ook!

Ik zal trouwens kijken of ik wat meer van dit soort handleidingen kan maken voor leuke, simpele dingen om foto's te bewerken binnen photoshop.


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #148 Gepost op: 21 oktober 2009, 23:26:29
haha leuk die les! Kom maar op met nog meer lessen.

1e resultaat:



Nu ik toch bezig ben,.. meteen nog eentje gedaan ;D


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #149 Gepost op: 22 oktober 2009, 00:08:31
Leuk om te lezen en te zien dat de handleiding begrijpelijk is en toepasbaar! Gaaf!

Nice job Phase044! Zal proberen wat meer uit te werken als ik de tijd kan vinden!