GRIP 1 Zeer grote brand winkelpand - Hengelo 27-05-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand winkelpand - Hengelo 27-05-2006  (gelezen 8418 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2006, 09:53:18
Wordt tijd dat alle winkels worden uitgerust met rookdetectiemelders en sprinklerinstallaties.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2006, 11:18:02
Filmpje van de brandweer Nijverdal/Hellendoorn die ook tp waren.

http://www.brandweergemeentehellendoorn.nl/images/Hengelo%20brw%20ADSL.wmv


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2006, 12:15:46
Hier wat fotos. Die ik gemaakt heb

Groeten Alwin









Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2006, 12:46:06
Vandeweek was hier in het Nieuws op RTVNH dat de Blokker-Brand in Krommenie niks te maken had met de Blokker-Brand-Pyromaan uit belgië, die daar ook al enkele fillialen in brand heeft gestoken. Nu er weer een blokkerbrand is begin ik toch te twijfelen......... ???

Ik zal ook nog even meedoen aan de stemmingmakerij ;)

Citaat
DENDERMONDE/BRUSSEL - De Belgische justitie vermoedt dat een brandstichter het op Blokkerwinkels heeft gemunt.

Al zeven vestigingen in België zijn sinds 1997 in brand gevlogen.

,,De branden ontstaan telkens op ongeveer identieke wijze,’’ zegt de Dendermondse parketwoordvoerder Theo Byl zaterdag in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Het vuur breekt steeds uit in het magazijn.

Donderdag ging op deze manier een Blokker en vier omliggende winkels in Lokeren in de as. Ook Nederland bleef niet gespaard. In januari ontstond brand in een Blokker te Krommenie, waardoor uiteindelijk elf winkels in vlammen opgingen en veertien woningen zwaar zijn beschadigd.

De Blokker-keten wordt geleid door Jaap Blokker. Hij kwam in 2002 en 2003 in aanvaring met antiracisten. De zakenman had in zijn jaarverslag 2002 en 2003 geklaagd over de ,,asielindustrie,’’ die hij verantwoordelijk houdt voor roofovervallen op zijn 2400 filialen.
(ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2006, 13:55:33
http://www.telegraaf.nl/binnenland/43591631/_Ik_ben_alles_kwijt__gelukkig_heb_ik_mijn_kinderen_nog_.html

za 27 mei 2006, 13:20
'Ik ben alles kwijt, gelukkig heb ik mijn kinderen nog'
HENGELO - Burgemeester Frank Kerckhaert van Hengelo heeft zaterdagmiddag tientallen bewoners geïnformeerd die hun huis hebben verloren door de grote brand in het centrum van Hengelo. Tot hun ontzetting hoorden ze dat tien tot twaalf appartementen boven Blokker en Sportzaak Time Out onbewoonbaar zijn verklaard.

„Ik ben alles kwijt, maar gelukkig heb ik mijn kinderen nog.” Een van de krakers van de oude Hengelose bioscoop Bellevue is haar atelier en wooruimte kwijt. Irma Bruggeman en haar broer ontdekten de brand afgelopen nacht in het pand van Blokker. „We hebben gegild en op deuren gebonkt om appartementbewoners wakker te maken. Gelukkig kwam iedereen vrij vlot naar buiten. Toen was er alleen nog sprake van rookontwikkeling. Nadat de brandweer de vuurhaard had gevonden, greep het vuur razendsnel om zich heen.” Irma verkeert na een slapeloze nacht in shocktoestand. „Ik kan niet slapen, in mijn gedachten zie ik alleen maar het rook en het vuur. Dit is onwerkelijk.” Sara Annink (22) woonde pal boven de Blokker. Zij werd ruw uit haar slaap gewekt. Net als de andere bewoners heeft ze de hele nacht gekeken hoe haar appartement letterlijk en figuurlijk in rook opging. „Ik heb nog maar twee uurtjes geslapen. Heel onwezenlijk allemaal. Ik ga nu maar tijdelijk bij mijn moeder wonen. Ik ben alles kwijt, ook mijn kat die waarschijnlijk in het vuur is omgekomen. En alle brieven en foto's. Dat is erg.” De gemeente regelt opvang voor de bewoners van de appartementen die niet meer naar hun woning terugkunnen. De omwonenden kunnen langzaam maar zeker weer terug naar hun huizen.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2006, 14:37:01
Hier nog wat foto`s van mij van het nablussen vanochtend.





OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2006, 15:30:57
Als gevolg van de brand bij Blokker aan de Enschedesestraat in Hengelo zijn het pand van Blokker en de naastgelegen zaak Time-Out totaal verwoest. Ook de bovenliggende appartementen zijn niet meer toegankelijk. Om 12.00 uur en om 14.00 uur zaterdagmiddag zijn tijdens bijeenkomsten in het Stadhuis de bewoners die vannacht zijn geëvacueerd door de burgemeester geïnformeerd over de toestand van hun huizen. Ook medewerkers van bureau Slachtofferhulp waren daar aanwezig om indien nodig de mensen op te vangen.
Het onderzoek naar de oorzaak van de brand is in volle gang.

De woningen boven Blokker en Time-Out zijn door de brand verwoest en niet meer toegankelijk. De gevel van het pand van Time-out wordt op dit moment deels gesloopt. Maandag worden de restanten van het Blokker-pand bekeken. Over de situatie van deze panden is pas maandag meer bekend.
De woningen boven Intertoys zijn niet erg beschadigd. Deze bewoners kunnen terugkeren naar hun huizen. De woningen aan de Smutsstraat, aan de achterkant van het Blokker-pand, zijn vrijgegeven, behalve Smutsstraat nr. 6. In die woning bestaat nog het gevaar dat er iets kan omvallen dat op het appartement terecht komt.
De woningen boven de Chinees zijn nog niet bereikbaar, omdat er een muurtje tussen de Chinees en het Blokker-pand op instorten staat. Er worden maatregelen getroffen om dit te voorkomen.
De situatie van de woningen boven Kruidvat wordt nog door de brandweer bekeken.
Er is permanente bewaking rond de panden aanwezig.
Voor de mensen die de komende nachten geen slaapplaats hebben, wordt overnachting in het Best Western Star hotel geregeld.

Dringende vragen
Met dringende vragen kunnen bewoners, winkeliers, omwonenden en andere betrokkenen gedurende het weekend contact opnemen met de politie, via het algemene nummer: 0900-8844 en vragen naar bureau Hengelo. Vanaf maandagochtend kan men ook weer bij de Gemeente Hengelo terecht op telefoonnummer 074-245 98 76. Maandag om 11.00 uur is er in het Stadhuis weer een bijeenkomst voor de direct betrokkenen.

Achtergrondinformatie
In de nacht van vrijdag 26 op zaterdag 27 mei 2006 heeft bij de plaatselijke vestiging van Blokker aan de Enschedesestraat in het centrum van Hengelo een uitslaande brand gewoed.
Er hebben zich bij de brand geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. De brand in het Blokkerfiliaal was voor de brandweerlieden moeilijk te bestrijden: het pand heeft vele kleine vertrekken en vanwege de hevige rookontwikkeling binnen in het pand kon de vuurhaard moeilijk bereikt worden. De brand heeft daardoor kunnen overslaan naar twee naburige panden: in één pand was de voormalige bioscoop van Hengelo gevestigd, het tweede pand betreft het Time-Out-filiaal. Aan de andere zijde van het Blokker-pand bevinden zich de Intertoys en een chinees restaurant. De brandweer heeft door haar inzet kunnen voorkomen dat de brand naar deze panden is overgeslagen.

Om half zes vanochtend heeft de brandweer het sein brandmeester gegeven, hetgeen betekent dat de brand onder controle is. Momenteel zijn brandweerlieden uit heel Twente nog volop bezig met nablussen. De verwachting is dat dit de hele zaterdag gaat duren.
Omdat er sprake was van een behoorlijke rookontwikkeling verrichte de brandweer voortdurend metingen. De meetresultaten wezen uit dat er wel schadelijke stoffen vrijkwamen, maar niet in concentraties die gevaarlijk zijn voor de gezondheid van mens en dier. Verder zijn er bij de brand verbrandingsresten vrijgekomen. Deze zijn over de straten verspreid. De resten betreffen geen asbest en kunnen gewoon in de grijze container worden gedeponeerd.

Bron : Gemeente Hengelo


ltdoka

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2006, 15:46:50
Wat mij steeds vaker opvalt op dit forum is dat mensen altijd direct klaar staan met commentaren op anderen of hun schijnbare kennis van oorzaken van diverse rampen

Brand is aangestoken door de belgische blokkerpyromaan net als schijnbaar Krommenie want tja de belgische justitie denkt dat ook.
Raar dat juist de HV niet de tegenwoordigheid van geest heeft om eerst eens onderzoeksresultaten af te wachten.

Het wordt tijd dat er rookmelders en sprinklers komen in ALLE Blokkers, denk je nu werkelijk dat dat zin heeft als er al een Blokkerpyromaan bestaat dan weet hij drommels goed hoe e.e.a. in de hens te zetten dat alles brand nog voor er maar een tweetoon te horen is

Een ander topic "boerenbrandweer" ze komen op eigen gelegenheid schande schande schande...... bedenk jullie eens dat ze tenminste komen voor mij part komen ze op klaartje 23 ze komen en bedenk eens dat jullie je eigen collega's afvallen lijkt mij niet erg collegiaal.

Denk inplaats van sugestieve opmerking, die kant noch wal raken, eens aan de slachtoffers die dit forum misschien ook wel lezen, bedenk je eens hoe je het zelf zou vinden wanneer je alles kwijt bent geraakt (een gelukkig niets mankeerd) en je allerlei berichten dat anderen al weten waarom jij je handeldtje in rook op hebt zien gaan.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2006, 16:35:41
Citaat
Een ander topic "boerenbrandweer" ze komen op eigen gelegenheid schande schande schande...... bedenk jullie eens dat ze tenminste komen voor mij part komen ze op klaartje 23 ze komen en bedenk eens dat jullie je eigen collega's afvallen lijkt mij niet erg collegiaal.

We dreigen hier aardig off-topic te raken.....maar ik wil hier wel op reageren als collega-hulpverlener. Ik vind het ook niet professioneel dat er 10 man achteraan komt bij een incident. Ik weet niet hoe vaak ik me geergd heb aan (overigens goedbedoelde) collega brandweerlui die maar niet buiten de binneste cirkel kunnen blijven bij een beknelling. Hoezo methode van Kusters? En nog wat, als je op eigen houtje naar een brand gaat, hoe zit het dan met de coordinatie? Op een gegeven moment weet de OvD dan niet meer hoevel mensen hij in het veld heeft. Lijkt mij niet wenselijk uit het oogpunt van eigen veiligheid.

Laat ik dit maar een naam geven, dit soort taferelen krijg je dikwijls bij de "vrijwillige" korpsen. Ik begrijp de betrokkenheid best, maar bemoeilijk dan de hulpverlening niet, ga lekker naar huis als je het niet haalt op de kazerne.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2006, 16:49:47
Wordt tijd dat alle winkels worden uitgerust met rookdetectiemelders en sprinklerinstallaties.
Wat denk je hiermee te bereiken?
Loop eens voor de gein door de magazijnen van dit soort winkels,dan kom je al snel tot een andere conclussie  :-X


We dreigen hier aardig off-topic te raken..

Carl.

Neer buigende opmerkingen naar brandweervrijwilligers is wel heel erg off-topic,je zou ze maar nodig hebben vannacht