juist
Als het zo simpel was zouden ze al lang bij dolstra enzo verkocht worden.
Het zou gouden handel zijn.
Ik zou er zo wel 50 kwijt kunnen a een paar duizend het stuk het criminele werledje heeft er genoeg voor over dus laat er maar 50 richting mij komen de prijs doet er niet toe..
ik wacht en velen met mij op het forum
a) Het staat gelijk aan wapenbezit. De gemiddelde burger zal dus niet snel met een c2000 porto gezien willen worden
b) Het kost een hoop moeite om de techniek van een dergelijk apparaat te snappen, laat staan te kopieren.
c) Ik ben niet geheel op de hoogte over het kraken van algoritmes in NL, maar het zou strafbaar kunnen zijn om de versleuteling te "kraken"
d) Ik ben van mening dat de kosten en de risico's bij 99% van de mensen niet opgehoest kunnen worden en op wegen tegen de baten. Er is een groep mensen voor wie de kosten wel degelijk opwegen tegen de risico's en die het niet al te nauw nemen met de regeltjes. Ik denk dat het een illusie is dat deze mensen nu niet de moeite nemen om de c2000 af te luisteren. Ik denk dat er wel degelijk pogingen worden ondernomen om het geschetste scenario van "kopier de software en firmware van een bestaande C2000 porto". Detecteren is lastig en uitschakelen is een risico naar operationele diensten.
Als ICT'er (daytime job) ben ik van mening dat je, je alleen kan beschermen tegen de kennis van gisteren. De kennis van morgen is slechts bij enkele bekend. Ik denk dat met drie jaar de C2000 beveiligingen omzeild zijn (kraken is slechts een van de methoden). Het voordeel van de c2000 apparatuur is dat de beveiligingen op software gebied (relatief) snel veranderd kunnen worden. Dit zal alleen nooit een 100% meeluistervrije oplossing geven. Er is altijd een groep die de financiele middelen en de belangen heeft om mee te luisteren.
Maar los van het kopieren zijn er natuurlijk voor deze groep mensen middelen zat om mee te luisteren. Hoeveel van de mensen die hier op beroeps of vrijwillige basis gebruik maken van C2000 controleren hun apparatuur op aftappen? De porto is toch veilig? Maar een zendertje bij het speakertje van de juiste porto en je kan alles meeluisteren.
Kortom het valt of staat met gebruikersdiscipline, controle's en je realiseren dat er altijd mensen mee zouden kunnen luisteren, ook al zegt het foldertje van niet.