http://www.ad.nl/utrecht/article798821.ece?start=2’Ik zag mezelf liggend op een brancard’
Door ARD SCHOUTEN
UTRECHT/ARNHEM - Ze houdt als slachtoffer van het trapongeval in Utrecht blijvend letsel over. Een 25-jarige Arnhemse die toevallig...
op de verkeerde plek zat, blikt terug.
Ze zouden met zijn vieren naar de Gaypride in Amsterdam gaan. Het werd de Oudegracht in Utrecht, vanwege Zuco 103 tijdens de Muzikale Botenparade.
Hét moment dat ze een plekje zocht op één van de boten, viel de trap. Op haar rug. ’Wie gooit er iets naar beneden?’ dacht ze.
De 25-jarige Arnhemse is één van de slachtoffers die met bijstand van advocaat Bastiaans een schadeclaim heeft ingediend. Om privacyredenen wil ze niet met haar naam in de krant.
De trap viel, paniek volgde. ,,Ik zat klem. Pas toen de trap omhoog werd gehaald, kon ik weg. We waren het zusje van mijn vriend kwijt. Ik zag bloed, angstige blikken, iemands gezicht was weg. Verplegers zeiden dat ik moest blijven liggen. Gelukkig vonden we haar terug.’’
Haar schade? Een flinke hersenschudding, bloedende schaafwonden, een gat in haar hoofd, een beschadigde meniscus en een kapotte schouderpees. ,,Ik kreeg hoofdpijn van de flitsende fotografen. Dat ik echt onderdeel was van een groot ongeluk besefte ik pas de volgende ochtend. Ik zag mezelf terug op de voorpagina van het AD en De Telegraaf, liggend op een brancard. Familieleden die dat lazen belden.’’
Vier keer ging ze terug naar de Oudegracht. ,,Het was er stil, ik zag geen boten, ik hoorde geen muziek. Was ik wel op de goede plek? Ik heb een bloemetje gelegd voor die jongen die het niet heeft overleefd. Vreselijk.’’
De Arnhemse heeft blijvende schade van het ongeluk. ,,Ik hou last van mijn schouder en mijn knie. Maar ik denk wel eens ’ach, als dit de ramp is die mij in mijn leven moet overkomen, heb ik geluk gehad’. Ik merk wel dat ik nog ineenduik als er iets valt.’’
Oh, is er weer een terras geopend? ,,Zelf zal ik er nooit gaan zitten.’’
Ze complimenteert de hulpverleners. ,,Het was goed geregeld, alles ing heel professioneel. Ik zou het ook niet fijn vinden als de organisatie de schuld krijgt. Zulke evenementen kleuren de stad. Het klinkt dubbel, maar wij waren daar tenslotte ook voor ons plezier.’’