Ik lees nergens dat de politie het nooit fout doet? of ligt dat aan mijn vermogen tot begrijpend lezen?
Nee, maar misschien wel een andere bril: "ik ga er van uit dat de agent wist wat hij deed". bv gaat er vanuit dat een agent altijd weet wat hij doet, en dat dat goed is natuurlijk. Opzettelijk fout doen is wat anders.
Maar ik zou niet vol kunnen houden -zonder erbij te zijn geweest- dat dit echt een verantwoord gebruik van het zwaailicht is geweest, noch van het tegenovergestelde. Daag me nu niet uit alle uitspraken als boven te citeren, want dan doe je jezelf tekort, je weet exact wat ik bedoel.
Ik ga er niet (meer) vanuit dat iedere agent weet wat hij doet. Verreweg de meeste wel, maar wie heeft niet eens op een politieauto staan te wachten om hem voorrang te verlenen voor Jan met de korte achternaam omdat ie zonder richting aan te geven afsloeg. Ga nu niet "hij was vast in een achtervolging en zag een tasjesdief", dat is bulshit. Iemand zei nog kort geleden "mijn collega's houden mij wel scherp". Daar hoort een open-, maar ook een kritische houding bij als je daar serieus in genomen wil worden.
Daar komt bij dat je meer profijt hebt van je blauw als je het spaarzaam inzet dan dat je het gebruikt om een kruispunt wat vlotter over te steken zodat je wat meer bekeuringen kan schrijven. Het zal een positief effect op het begrip voor blauw van de burgers hebben als je het niet te pas en te onpas gebruikt. In België (Brussel met name) zag ik daar genoeg voorbeelden van: een politieauto rijdt daar bijna altijd met OGS en krijgt daar dan ook bijna geen voorrang meer.
De burger denkt "het zal wel, daar gaat ie voor z'n patattekes, hij wacht maar effe".
Henk