Eerste hybride politieauto in gebruik bij de Politieacademie

Auteur Topic: Eerste hybride politieauto in gebruik bij de Politieacademie  (gelezen 2573 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
De Politieacademie heeft als eerste binnen politie Nederland een opvallende (politiestriping, optische en geluidssignalen) hybride politieauto aangeschaft. Hybride wil zeggen dat de auto en op een elektromotor en op een verbrandingsmotor rijdt. Dit maakt de auto energie- en milieubesparend. Deze Toyota Prius voldoet aan de eisen die politiesurveillance stelt en is volledig toegerust voor het politieonderwijs, met extra’s zoals dubbele bediening. De auto is op 9 juni 2006 tijdens de lectorale rede Verkeer & Milieu door de Politieacademie officieel in gebruik genomen.

De Politieacademie streeft ernaar een maatschappelijk topinstituut te zijn voor nationale en internationale veiligheid. Op veel manieren wordt hier uiting aan gegeven, waaronder op de gebieden verkeer en milieu. Zo heeft de Politieacademie een rijsimulator, een eigen verkeersveiligheidscentrum en een breed spectrum aan opleidingen voor de Nederlandse Politie, van instapniveau tot gespecialiseerde rijopleidingen voor arrestatieteams. Ook is een Profcheck rijvaardigheid in ontwikkeling voor de gehele Nederlandse Politie. Tevens worden recente ontwikkelingen direct in het onderwijs geïntegreerd, zoals de nieuwe Brancherichtlijnen over het gebruik van de optische en geluidssignalen, voor de Nederlandse Politie. Bij dit alles staat veiligheid in al zijn vormen centraal.
De aanschaf van deze Toyota Prius past binnen de samenwerkingsovereenkomst tussen de Politieacademie en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat om Het Nieuwe Rijden te integreren in de rijopleidingen van de Politieacademie.

Het Nieuwe Rijden in de rijopleiding
Met Het Nieuwe Rijden worden studenten opgeleid om efficiënter gebruik te maken van de auto. Dat wil zeggen, zuiniger rijden en beter anticiperen op het overige verkeer. De Politieacademie levert hiermee direct een bijdrage aan de vermindering van CO2 en overige emissies, geluidshinder, ongevalschades en ziekteverzuim. Ook het onderhoud van voertuigen, de levensduur van voertuigcomponenten en de bijdrage aan verkeersveiligheid en het comfort worden positief beïnvloed door Het Nieuwe Rijden. Hiermee laat de academie zien dat verkeer en milieu niet per definitie strijdig met elkaar zijn, Het Nieuwe Rijden verbindt deze juist. De auto wordt het aankomende jaar getest om uit te zoeken of hij ook in de onderwijspraktijk van de politie voldoet om breder in te zetten.



[verwijderd door de beheerder]


greetz,  Enrique


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2006, 14:47:52
Ding is er alweer een tijdje, 3 maanden geleden al eens geplaat in Apeldoorn en toen was hij wel net nieuw, ik vond die VW Passat trouwens intressanter dan dat hyper ding, enigste enig sinds boeiende aan het ding was voor mijn de Vista in LED versie op het dak, al word je daar ook niet echt vrolijk van.





Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2006, 15:00:09
Heb jij foto's gemaakt binnen dat hek daar?Ik dacht dat die parkeerplaats sinds een tijdje een groot hek eromheen had gekregen namelijk (van horen zeggen). Nu zitten ze geloof ik op een vervangende locatie ivm nieuwbouw en renovatie van het oude gebouw op de Arnhemseweg. Zitten nu op de Oude Apeldoorneweg 41-45 als het goed is.

Die LED-Vista balken zitten ook op alle nieuwe Mercedessen van Haaglanden (surveillancewagens). Apart gezicht.
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2006, 16:13:58

Die LED-Vista balken zitten ook op alle nieuwe Mercedessen van Haaglanden (surveillancewagens). Apart gezicht.

Terwijl er net zoveel licht uit komt als uit een platte balk a la zaanstad, die zijn platter, aerodynamischer en mooier  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2006, 16:25:39
Nu zitten ze geloof ik op een vervangende locatie ivm nieuwbouw en renovatie van het oude gebouw op de Arnhemseweg. Zitten nu op de Oude Apeldoorneweg 41-45 als het goed is.

Klopt. Maar de wagens staan nog op het terrein waar de renovatie plaats vind. Hier worden de sportlessen ook nog gegeven.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2006, 17:20:39
Heb jij foto's gemaakt binnen dat hek daar?Ik dacht dat die parkeerplaats sinds een tijdje een groot hek eromheen had gekregen namelijk (van horen zeggen).

Ja dat klopt, parkeerterein was voorzien van hek met prikeldraad.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2006, 18:12:39
De DCMR was eerder al milieubewust aan het rijden, wel leuk om te zien.

Citaat van: http://www.dezuinigsteauto.nl/nieuws/toyota%20prius%20rijnmond.htm
Eerste Hybride Auto’s voor DCMR Milieudienst Rijnmond
De DCMR Milieudienst Rijnmond heeft vandaag zijn eerste hybride bedrijfsauto's afgeleverd gekregen. De DCMR is daarmee tevens de eerste overheidsinstelling die met dit soort auto's van het merk Toyota Prius in Nederland gaat rijden.


De Prius, dat is afgeleid uit het Latijn en 'voorloper' betekent, heeft een benzine- en een elektromotor. Het brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen ligt daardoor lager dan bij een conventionele auto in een vergelijkbare klasse. De DCMR wil bewust omgaan met za ken die het milieu schaden. Zo heeft de DCMR een systeem om zijn afval te scheiden, is ei fors geinvesteerd in het energiezuinig omgaan met de verlichting in het DCMR-gebouw en is er een vervoersmanagementplan waaruit voortkomt dat het merendeel van het personeel zijn woon-werk verkeer aflegt met het openbaar vervoer. in dit bedrijfsintem milieudenken past ook het rijden met een hybride auto.

De benzine- en de elektromotor van de Prius kunnen niet alleen afzonderlijk, maar ook tegelijkertijd werken. Geheel afhankelijk van de gevraagde snelheid en acceleratie, bepaalt een elektronische regeleenheid welk aandeel van de elektromotor wordt gevraagd en we!k aandeel van de verbrandingsmotor. Bij het starten en bijlage snelheden (bijvoorbeeld in de file) is de elektromotor actief, omdat de verbrandingsmotor dan veel minder efficiënt is. Op dat moment is er geen uitstoot van uitlaatgassen en is de auto nagenoeg stil. Afhankelijk van de omstandigheden activeert de regelunit de benzinemotor. Als de bestuurder de auto remt of hij snelheid vermindert, schakelt de elektromotor automatisch over op een 'generatorstand' en wordt de bewegingsenergie van de wielen overgedragen om de accu's van de elektromotor op te laden. Het grote voordeel van deze auto boven geheel elektrische auto's is dat hij nooit hoeft te worden opgeladen door stroom te 'tanken' van het lichtnet en een veel grotere actieradius heeft (circa 900 km.). De Prius maakt gebruik van nikkel-metaal hydride-accu's die licht, compact en krachtig zijn om zo ook het milieu te dienen. De benzinemotor is een 1,5 liter viercilinder die zo is geconstrueerd dat er een maximaal rendement wordt geleverd tegen een laag verbruik en minimale uitstoot. Bovendien is de auto uiteindelijk tien procent beter recyclebaar dan doorsnee auto's.

Laag brandstofverbruik en weinig uitlaatgassen
Het efficiënte gebruik van de hybridetechnologie zorgt voor een significant lager brandstofverbruik en een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen, vooral bij het rijden in druk stadsverkeer. De Toyota Prius heeft genoeg aan 5,1 liter loodvrije benzine per honderd kilometer en stoot 120 g/km C02 uit, wat ongeveer veertig procent minder is dan een vergelijkbare conventionele auto met automatische transmissie en benzinemotor. De uitstoot van andere schadelijke stoffen is zo laag dat de Prius al aan de Europese Stap 4-normen voldoet, die pas in 2005 zullen gelden. De uitstoot van koolmonoxide is 0,63 g/km en van koolwaterstoffen en stikstofoxiden beide 0,05 g/km.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s