Wat versta je onderhulp verlenen (door een buitenstaander)

Auteur Topic: Wat versta je onderhulp verlenen (door een buitenstaander)  (gelezen 1588 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ltdoka

• Gast
Regelmatig zit ik op dit forum te kijken in oudere topics, vaak zie ik dan reacties in de trend van de omstanders die geen enkele vorm van hulp verlenen.
Zelf ben ik op geen enkele "professionele" manier verbonden met de HV en heb alleen eens in een grijs verleden een EHBO diploma gehaald (nooit wat mee gedaan ...... dom maar het zij zo)

Door mijn werk (monteur in de stoomtechniek en 12 jaar tech.dienst bij het huidige CORUS) zit ik regelmatig langs de weg en kom dus ook regelmatig situaties tegen waar ik zelf liever niet bij betrokken ben (als SO) overigens niet alleen op de weg maar ook tijdens het werk (zo kijk ik bij brandwonden al niet eens meer op dat is bijna maandelijkse kost)
Toch vallen er een aantal dingen op.
Wanneer er een ongeval is gebeurd dan rijd 95% van de automobilisten gewoon door (vaak zelfs zonder ook maar te remmen)

Wanneer ik zelf in een dergelijke situatie terecht kom (prive of tijdens werktijd) dan rijd ik altijd rustig door tot de plaats van het ongeval, zijn er mensen die met slachtoffers praten, is het ongeval veilig afgeschermd en dergelijke. Is dat het geval dan rijd ik door, loop anders alleen maar in de weg, en maak melding bij de hulpdiensten zonodig via 112. Is er niemand of slechts een enkeling aanwezig dan gaat de wagen aan de kant en al ik altijd kijken of er hulpgeboden kan worden, al zal je maar een luisterend oor hebben voor een SO en ingeval dat ik de (prive) ex RWS bus bij me heb eventueel het ongeval beveiligen, dus de wagen voor het ongeval plaatsen en alle oranje lampjes ontsteken, vervolgens zekerheid zoeken of er hulpdiensten zijn gealarmeerd of eventueel zelf nog een melding doen.

Een enkele keer heb ik meegemaakt dat ik door de HV-ers later wordt "weg gejaagd" omdat je niets bij het ongeval te zoeken hebt enerzijds begrijpelijk anderzijds onzin omdat je er weldegelijk bij betrokken raakt, sommige SO's vertrouwen je, zeker als het slecht gaat, je hele ziel en zaligheid toe daar ligt voor mij ook geen probleem en gelukkig hebben vele HV-ers er wel oog voor, een bedankje van een agent omdat je een ongeval markeert met een voertuig dat er redelijk voor is uitgedost, een kussentje (ja ik heb raar genoeg altijd dergelijke rommel in de auto's) voor een SO of een verbandtrommel voor een toevallig passerend HV-er die niets voor het grijpen heeft of te kort. Kortom velen zien het als onzin maar ik vind dat ik op een dergelijk moment doe wat in mijn bereik ligt, ook al is het op het "professionele vlak" absoluut niks

Van jullie hoop ik dus te horen wat je vind dat een leek
- kan doen
- mag doen
- moet doen

Niet alleen voor mezelf maar, ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige ben op dit forum die niets met de HV van doen heeft, en met deze topic hoop ik dan dat er meer mensen instaat zullen zijn in de toekomst juist dat kleine verschil voor een SO te kunnen zijn in de periode tussen het gebeuren van het ongeval en de aankomst van de profs.

Karim

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2006, 14:13:24
al zal je maar een luisterend oor hebben voor een SO

Voor een slachtoffer is dat vaak al heel erg belangrijk.

Zo iemand heeft 'n ongeval gehad, heeft pijn, is angstig en vaak ook over de toeren, als er dan een leek komt die helemaal niks van eerste hulp kent, maar wel dat slachtoffer gerust kan stellen, kan zeggen dat de hulpdiensten eraan komen, of gewoon eigenlijk alleen maar d'r bij gaat zitten/staan, dan is vaak een deel van de angst/ongerustheid van dat slachtoffer al weg.

Ik hoor ook wel 's opmerkingen van "ja ik weet niks van ehbo dus ik rij maar door" en daar stoor ik me ook wel 's aan, als dat ongeluk net gebeurd is en dat slachtoffer ligt daar nog helemaal alleen (brommer die tegen 'n paal is gereden ofzo) dan kan je toch wel even stopppen, daar heb je echt geen medische kennis voor nodig hoor.
112 bellen kan iedereen, en voor een slachtoffer gerust te stellen heb je echt geen ehbo diploma nodig, een luisterend oor, of een paar geruststellende woorden betekenen voor zo'n slachtoffer vaak al 'n heleboel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2006, 14:30:37
Ik zit ook dagelijks op de weg,en ik kom dus ook vrij vaak ongevallen tegen.En ik bekijk ook of er al hulp aanwezig is,zoja dan rij ik door.Zonee,dan gaat de auto langs de kant en verleen ik hulp.Totdat er politie en ambulance terplekke is