Klein vraagje over bevoegdheden.

Auteur Topic: Klein vraagje over bevoegdheden.  (gelezen 3418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 3 juni 2006, 23:03:46
Stel:

Ik vaar met mijn boot op de westeinderplas.
Er komt een onopvallende politieboot met agenten in burger naast mij varen, die een bord ophouden STOP POLITIE.
Ik stop, zij komen naast mij liggen en tonen een politie pas.
Daarna vragen zij hoe hard mijn boot gaat, en wilt een van de agenten met mijn boot varen, om met een GPS te meten of ik niet te hard ga.

(dat omdat een boot net als een brommer niet harder mag als.....
tenzij hij is voorzien van een hardvaarnummer en een bestuurder met een vaarbewijs heeft)

Mijn vraag is, mag de agent zomaar met mijn boot varen? (zonder dat ik ook in die boot zit, of er controle over kan hebben).


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2006, 00:57:42
Stel:

Ik vaar met mijn boot op de westeinderplas.
Er komt een onopvallende politieboot met agenten in burger naast mij varen, die een bord ophouden STOP POLITIE.
Ik stop, zij komen naast mij liggen en tonen een politie pas.
Daarna vragen zij hoe hard mijn boot gaat, en wilt een van de agenten met mijn boot varen, om met een GPS te meten of ik niet te hard ga.

(dat omdat een boot net als een brommer niet harder mag als.....
tenzij hij is voorzien van een hardvaarnummer en een bestuurder met een vaarbewijs heeft)

Mijn vraag is, mag de agent zomaar met mijn boot varen? (zonder dat ik ook in die boot zit, of er controle over kan hebben).

Ja hoor. En ze zullen het je wellicht even vragen en dan kun je weigeren. Dan gaat ie mee naar het bureau "voor onderzoek" en dan ben je 'm een tijdje kwijt. Na een ongeval gebruiken ze een auto ook vaak zonder toestemming om er proeven mee te doen met een remvertragingsmeter.

Een brommer zetten ze toch ook zo op de rollerbank?

Henk


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2006, 13:01:05
Even vooropstellend dat ik helemaal niks over boten en waterregels enzo ken, maar nu ik dit lees vraag ik me wel wat af.

Stel een kennis van mij heeft een boot met zo'n hardvaarnummer waar jerommeke het over heeft, en hij heeft ook een vaarbewijs, hij zou er dan dus gewoon mee mogen varen.

Maar als ik dan zonder vaarbewijs die boot zou willen lenen, zou dat dus niet mogen, omdat ie harder kan als de toegestane max. watersnelheid, ookal hou ik me gewoon aan alle limieten ?


zafara

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2006, 13:04:31
Even vooropstellend dat ik helemaal niks over boten en waterregels enzo ken, maar nu ik dit lees vraag ik me wel wat af.

Stel een kennis van mij heeft een boot met zo'n hardvaarnummer waar jerommeke het over heeft, en hij heeft ook een vaarbewijs, hij zou er dan dus gewoon mee mogen varen.

Maar als ik dan zonder vaarbewijs die boot zou willen lenen, zou dat dus niet mogen, omdat ie harder kan als de toegestane max. watersnelheid, ookal hou ik me gewoon aan alle limieten ?

je hebt toch zowieso een vaarbewijs nodig om met een boot te varen?? ik mag toch ook niet de auto lenen van mijn ouders, oook al hou ik me aan de limieten??


ltdoka

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2006, 13:06:43
Nee je hebt niet sowieso een vaarbewijs nodig

Hang me niet op maar, je hebt het volgens mij pas nodig indien
1. de boot langer is dan 12 meter
2. meer dan 15 PK
3 sneller kan dan 25 km/u

Voldoet je bootje aan een van de drie eisen moet je een vaarbewijs hebben


Michelle1983

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2006, 14:52:14
Volgens de ANWB is een vaarbewijs verplicht voor:
  • pleziervaartuigen vanaf 15 meter
  • motorboten kleiner dan 15 meter die sneller kunnen varen dan 20 km per uur


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2006, 17:37:16
Nee je hebt niet sowieso een vaarbewijs nodig

Hang me niet op maar, je hebt het volgens mij pas nodig indien
1. de boot langer is dan 12 meter
2. meer dan 15 PK
3 sneller kan dan 25 km/u

Voldoet je bootje aan een van de drie eisen moet je een vaarbewijs hebben

Als je boot van 14,9 meter met 80 pk niet harder gaat dan 20 km per uur mag je 'm zonder vaarbewijs besturen.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2006, 17:45:43
Volgens de ANWB is een vaarbewijs verplicht voor:
  • pleziervaartuigen vanaf 15 meter
  • motorboten kleiner dan 15 meter die sneller kunnen varen dan 20 km per uur



Inderdaad, dat klopt!


Even vooropstellend dat ik helemaal niks over boten en waterregels enzo ken, maar nu ik dit lees vraag ik me wel wat af.

Stel een kennis van mij heeft een boot met zo'n hardvaarnummer waar jerommeke het over heeft, en hij heeft ook een vaarbewijs, hij zou er dan dus gewoon mee mogen varen.

Maar als ik dan zonder vaarbewijs die boot zou willen lenen, zou dat dus niet mogen, omdat ie harder kan als de toegestane max. watersnelheid, ookal hou ik me gewoon aan alle limieten ?

Nee inderdaad, net als met een brommer, je mag niet op de brommer zonder certificaat / rijbewijs!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ltdoka

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2006, 18:08:08
Als je boot van 14,9 meter met 80 pk niet harder gaat dan 20 km per uur mag je 'm zonder vaarbewijs besturen.

Henk
Volgens de ANWB is een vaarbewijs verplicht voor:
  • pleziervaartuigen vanaf 15 meter
  • motorboten kleiner dan 15 meter die sneller kunnen varen dan 20 km per uur

Ik wist in elk geval dat er wel limitieten aan zitten om zonder vaarbewijs te kunnen varen  ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2006, 22:15:18
Stel:

Ik vaar met mijn boot op de westeinderplas.
Er komt een onopvallende politieboot met agenten in burger naast mij varen, die een bord ophouden STOP POLITIE.
Ik stop, zij komen naast mij liggen en tonen een politie pas.
Daarna vragen zij hoe hard mijn boot gaat, en wilt een van de agenten met mijn boot varen, om met een GPS te meten of ik niet te hard ga.

(dat omdat een boot net als een brommer niet harder mag als.....
tenzij hij is voorzien van een hardvaarnummer en een bestuurder met een vaarbewijs heeft)

Mijn vraag is, mag de agent zomaar met mijn boot varen? (zonder dat ik ook in die boot zit, of er controle over kan hebben).

Ik ken eigenlijk alleen de situatie dat ze een klein stukje gelijk op gaan varen...
  Ta