de ambulancemotor

Auteur Topic: de ambulancemotor  (gelezen 10474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Gepost op: 4 juni 2006, 19:06:26
hallo allemaal

de ambulancemotor is inmiddels in nederland een algemeen begrip geworden veel regio's maken er gebruik van.

hierover heb ik enkele vragen en misschien zijn er leden hier die mij deze vragen kunnen beantwoorden?

- zijn er ook regio's in nederland waar men proef (of een ambulancemotor project heeft opgestart)  heeft gedraaid met de ambulancemotor en waar na evaluatie is gebleken dat dit geen aanvulling of verbetering van de ambulancehulpverlening was waardoor het project weer is stopgezet?

- wat zijn de ervaringen van de mensen op de motor hoe staat men bijvoorbeeld tegenover agressie als je alleen aankomt bij een patient?

- toen er in die regio's ambulancemotoren kwamen zijn er toen ambulances voor ingeleverd? (bijvoorbeeld 1 parate ambu inleveren voor twee motoren)

ik heb nog meer vragen maar misschien kan ik die via een pm aan iemand vragen die hopelijk hierop gaat reageren anders wordt dit een hele uitgebreide topic.

alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden
fast-one




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2006, 19:21:44
Interresante vragen, daar ben ik op zich ook wel 's nieuwsgierig naar.


Misschien vind je op deze weblog ambulancemotor-web.log.nl ook nog wat info die je zoekt.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2006, 21:46:20
hallo wat denk je nu ::)
je vraagt of zoiets mislukt is nee natuurlijk niet.  :P er wordt met veel poeha een "proef" gestart die vooruit bedacht is door een duur buro en als het dan toch niet werkt maak je het gewoon werkend kwestie van inzetcriteria aanpassen en de juiste vragen stellen.  :P :-[

het is net als de heli vooraf bekent dat de proef slaagt en niet kijken of je dat geld mogelijk beter kan gebruiken want de buurman heeft een moter of first responder of zo dus moet ik het ook.

als je dat geld nu gewoon in de ambulancehulpverlening stopt zijn alle problemen opgelost en is de landelijke aanrijtijd ongeveer 6 minuten. :-*

maar ja ik ben geen hooggeleerde bobo maar een zwartkijkende straatman. ;D ;D ;D


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2006, 09:26:17
hallo Rick,

allereerst bedankt voor je reactie.

ik deel jou gevoelens over de motorambulance voor een heel groot deel als men de plannen presenteert lijkt het of er alleen maar pluspunten aan het verhaal zitten. maar we moeten elkaar toch ook recht in de ogen kunnen kijken en tegen elkaar kunnen zeggen wat de mindere kanten zijn van zo een project.

maar ik begrijp uit jouw reactie dat er dus geen regio's zijn die een motorambulance project gestart zijn en er na een poos weer mee gestopt zijn omdat de resultaten niet bevredigend waren?

groeten
fast-one


Ambuman

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2006, 06:15:31
Ik kan ook geen regio's bedenken waar dit is gebeurd.
Alleen is het momenteel in elke regio met ambulancemotor in parate dienst nog zo dat het uitsluitend op proefbasis kan worden ingezet. De oude ambulancewet voorziet niet in een ambulancemotor en dus kun je geen zorg bieden op die manier anders dan op proef.

Het is een beetje zoals Rick schetst. Ook zijn er nogal wat regionale verschillen. Zo worden in de Gelderse regio de motoren voor VWS ritten ingezet. In Haaglanden gebeurt dit volgens de Haagsche collega's totaal niet.

Ook zijn er protocollen dat motoren niet alleen op meldingen mogen rijden en er dus altijd een auto achteraan gestuurd moet worden. Logisch bij meldingen van leven op dood, maar om nou bij een aanrijding nekklachten een auto én een motor te sturen lijkt mij wat overdreven. OP deze manier is de motor absoluut niet goedkoper en kost het allemaal meer geld en onstaan er bijna Amerikaanse taferelen met een overkill aan hulpverlening.

Ik begreep dat ze in de Haagsche regio een oplossing bedacht hadden om zichzelf te positioneren in de keten, door een OVDG taak aan de motoren toe te bedelen. Kennelijk werd er niet zoveel gebruik gemaakt van de (nuttige) inzetmogelijkheid van de motoren dat er nog wel een takenpakket bij kon komen in de vorm van OVDG zijn.

Kortom, een bij voorbaat geslaagde proef om de redenen die Rick al genoemd heeft.
Ze zorgen gewoon dat er niet meer om hun heen gewerkt kan worden en daar ontlenen zij hun bestaansrecht aan.


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2006, 12:39:08
Feit is wel dat ze in DH als first responder zeer snel ter plaatse zijn. Dat kan je van de wagens niet zeggen in een stad waar op iedere straathoek een omleiding is :( Het stuk tijdswinst is zeker een groot pluspunt.

Verder maakt het onderdeel zijn van de GHOR en dus de OVDG taken het een leuke uitbreiding van het takenpakket. Het biedt de betreffende ambupleeg de mogelijkheid een stukje groei in zijn vak door te maken. Helaas zit er in het werk op de wagen weinig doorgroeimogelijkheden en is dit dus een mooie uitdaging. In DH mag men niet meer fulltime op de motor. Het dienstverband moet een combi zijn  tussen de motor en de wagen om de feeling met de wagen en het overige ambuwerk niet te verliezen. Dit maakt het heel afwisselend en geef toe...voor een motrrijder is deze job een soort droom. Van je werk (nog meer) je hobby maken! ::)
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2006, 22:30:21
Dit maakt het heel afwisselend en geef toe...voor een motrrijder is deze job een soort droom. Van je werk (nog meer) je hobby maken! ::)

Ja, Tintin, het is ook mooi voor de jongens (en meisjes), maar heeft het nou echt wel nut? In de grote steden zal het misschien wel meerwaarde hebben maar waar ik werk (deels landelijk, deels stedelijk) totaal niet. Als je kijkt hoe lang het al duurt voordat zo'n motormuis vertrekt (ivm programmeren v.d. navigatie, aannemen melding, helm en handschoenen regelen), dan waren wij allang als ambubemanning de weg op geweest. Er komt er ook nog bij dat bij ons ambulances zijn ingeleverd in de paraatheid.

Ik ben niet tegen motoren, dat moet je zelf weten. Ik heb wel mijn bedenkingen of je iedere keer weer opnieuw je leven in de waagschaal moet zetten alleen omdat de aanrijtijden weer eens omlaag moeten van de zorgverzekeraar. Ik zou het in ieder geval thuis niet kunnen verkopen.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2006, 00:28:07
Feit is wel dat ze in DH als first responder zeer snel ter plaatse zijn. Dat kan je van de wagens niet zeggen in een stad waar op iedere straathoek een omleiding is :( Het stuk tijdswinst is zeker een groot pluspunt.

Verder maakt het onderdeel zijn van de GHOR en dus de OVDG taken het een leuke uitbreiding van het takenpakket. Het biedt de betreffende ambupleeg de mogelijkheid een stukje groei in zijn vak door te maken. Helaas zit er in het werk op de wagen weinig doorgroeimogelijkheden en is dit dus een mooie uitdaging. In DH mag men niet meer fulltime op de motor. Het dienstverband moet een combi zijn  tussen de motor en de wagen om de feeling met de wagen en het overige ambuwerk niet te verliezen. Dit maakt het heel afwisselend en geef toe...voor een motrrijder is deze job een soort droom. Van je werk (nog meer) je hobby maken! ::)

Doorgroei van ambulanceverpleegkundige kan ook op andere vlakken in ambulancevak; praktijkopleider, kwaliteitsmedewerker, werkbegeleider, teamleider,etc. Een 1 motorpleeg die aankomt moet al zn materiaal in zn eentje naar de plek des onheils brengen, leuk hoor 6, hoog en geen lift  ;) :o  en snelheid van handelen wordt vlug ingeperkt door het maximale anatal van 2 motorpleeghanden, dat schiet ook niet erg op, een ambulanceteam van 1 AVP en 1 ACH is stukken sneller met handelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2006, 00:30:28
Een 1 motorpleeg die aankomt moet al zn materiaal in zn eentje naar de plek des onheils brengen, leuk hoor 6, hoog en geen lift  ;) :o  en snelheid van handelen wordt vlug ingeperkt door het maximale anatal van 2 motorpleeghanden, dat schiet ook niet erg op, een ambulanceteam van 1 AVP en 1 ACH is stukken sneller met handelen.
Ligt een beetje aan de plek waar je naar toe gestuurd wordt.  ;) Op een centraal station rijdt de motorpleeg tot aan de patient met tijdwinst. Dit terwijl de ambulancebemanning eerst een stuk moet lopen.


Karim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2006, 01:52:32
Op een centraal station rijdt de motorpleeg tot aan de patient met tijdwinst. Dit terwijl de ambulancebemanning eerst een stuk moet lopen.



Foto gemaakt vanuit de ambulance (LAS), waarmee we gewoon het centraal station binnen gereden zijn tot bij de patient. De toegesnelde stewards (blauwe hesjes) rende voor de wagen uit om de weg vrij te maken.

 :P