welke inhalatiemedicatie bij verneveling met zuurstof

Auteur Topic: welke inhalatiemedicatie bij verneveling met zuurstof  (gelezen 15880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2006, 23:12:06
Wat betreft de corticosterioden- ik vind het leuk dat het er in staat, maar heeft in de pre-klinische fase nog maar weinig zin. Het effect is namelijk secondair en treedt pas op na een periode van meer dan een uur. Ik neem aan dat de meeste ritten hier in Nederland niet zo lang duren......Quote...

Naast dat het een kleine moeite is om dexamethason te geven, zorgt het er ook voor dat mensen, sneller herstellen en uiteindelijk eerder het ziekenhuis kunnen verlaten, misschien een beetje muggeziften maar vroegtijdige toediening van dexamethason zorgt dus voor een kostenreductie om dat de patient eerder ontslagen kan worden en daarbij zal de patient blij zijn dat hij eerder naar huis kan....dus waarom niet geven?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2006, 02:36:16
Wat betreft de corticosterioden- ik vind het leuk dat het er in staat, maar heeft in de pre-klinische fase nog maar weinig zin. Het effect is namelijk secondair en treedt pas op na een periode van meer dan een uur. Ik neem aan dat de meeste ritten hier in Nederland niet zo lang duren......Quote...

Naast dat het een kleine moeite is om dexamethason te geven, zorgt het er ook voor dat mensen, sneller herstellen en uiteindelijk eerder het ziekenhuis kunnen verlaten, misschien een beetje muggeziften maar vroegtijdige toediening van dexamethason zorgt dus voor een kostenreductie om dat de patient eerder ontslagen kan worden en daarbij zal de patient blij zijn dat hij eerder naar huis kan....dus waarom niet geven?


Juist daarom geven wij patienten met exacerbatie cara en pneumonie dan ook 8 mg dexametason iv, als men dat in prehospitale fase snel doet dan heb je idd de tijdwinst die je anders verliest wanneer pas na een half uur op seh de arts assitent d eopdracht geeft voor dexametason, en met een aanrijtijd van 15 minuten loop je dan ruim 3 kwartier voor op dat beslismoment, scheelt weer een beetje gezondheidsverlies. ;)


HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod