de ambulancemotor

Auteur Topic: de ambulancemotor  (gelezen 10476 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 15 juni 2006, 01:56:14
Op een AM zijn veel minder hulpmiddelen aanwezig.
Ipv een LP12 een AED bijvoorbeeld. zie http://www.ambulancemotor.nl/inventaris/indexinventaris.htm

Die informatie dateert volgens mij nog van 't begin van die site, en die is toch alweer 'n aantal jaar geleden gemaakt.

Ik meen dat ik al 'n paar keer gehoord had dat de ambumotor momenteel precies 't zelfde als de ambu aan boord heeft, zij in in mindere mate uiteraard.


Dus ook 'n LP12  - Foto : http://www.ambulancemotor.nl


Bij het voorbeeld van Karim komt ook het voordeel van de snelheid niet naar voren. Hij was wel sneller bij de patient, maar reanimeren met je helm op en je handschoenen aan is niet te doen. En zij waren er direct na.
Dus eigenlijk geen tijdwinst.

 

Hmm, mijn voorbeeld was eigenlijk pro-motor bedoelt.

Die handschoenen zijn in 2 tellen uit, en die helm kan je al lopend naar de patient openklappen (dat vizier), en bij de behandeling in feite gewoon op houden (prettig is inderdaad anders, maar dat is soms niet het belangrijkste).

Wij waren toevallig net in de buurt, en daardoor kwamen we tegelijk aan (doch was de motormedic eerder bij de pt. als wij) maar ik heb ook veel gevallen gezien waar wij de limiet van 8 minuten niet haalden, maar er wel na 3 minuten al 'n motor terplaatse was.

Maar dat ligt dan niet echt aan de snelheid, want met die zin hierboven "wat voor een ambulance een veilige snelheid is voor de motor ook een veilige snelheid" ben ik het volkomen eens, het grote verschil in London is de enorme verkeersdrukte en de bebouwing van de wegen (veel hekjes, en randjes en versmallingen overal, waardoor je soms echt lang vaststaat (heb daar zelf 'n keer 6 minuten vast gestaan in 'n verkeersopstopping), en juist dat probleem heeft de motor niet, en dat is dan daar ook het enige voordeel boven de ambu, je komt er niet mee vast te staan in het verkeer.
Daar gaan ze als het echt moet zelfs over de stoep, en blijkbaar is dat normaal daar want die hele mensenmassa die uiteen moest wijken deed dat keurig en direct, zonder op of om te kijken dus volgens mij waren ze daar wel aan gewend.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #31 Gepost op: 15 juni 2006, 06:37:36
Die informatie dateert volgens mij nog van 't begin van die site, en die is toch alweer 'n aantal jaar geleden gemaakt.

Ik meen dat ik al 'n paar keer gehoord had dat de ambumotor momenteel precies 't zelfde als de ambu aan boord heeft, zij in in mindere mate uiteraard.


Volgens mij is dat per regio nog verschillende hoor, Utrecht heeft een LP12 maar Den haag heeft volgens mij nog een AED (vorig jaar nog wel)
Nurse powerrrrr


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #32 Gepost op: 15 juni 2006, 12:41:11
Alle tegenargumenten die ik hier aangehaald zie worden vind ik nogal triviaal. Rijdt één van jullie eigenlijk wel motor? In de handen van een ervaren motorrijder is een motorambulance snel en zo veilig mogelijk van A naar B te krijgen. Ook de handelingen die ter plaatse moeten verricht worden, zoals even de standaard uitklappen sleuteltje eruit, stekkertje van de helm los, koffers loskoppelen, naar so lopen, helm af doen en handschoenen uit vergen mijns inzien niet zoveel tijd.
Het voordeel van toermotoren is dat de zit hoger is en het behoorlijk comfortabel rijden is, ook omdat je hoger zit heb je meer wegoverzicht. Daarnaast kan een systeemhelm als het even kan opengeklapt worden als er op een wat drukker punt gereden moet worden, zodat het gezichtsveld nog breder is. Verder heeft een motor een aanzienlijk kortere stopweg dan een ambulance en zeker met invoering van ABS op motoren kan een eventuele noodstop binnen korte tijd relatief veilig gerealiseerd worden. Verder heeft een motor als voordeel dat de acceleratie hoger ligt. Een motor kan dus sneller inspelen op veranderende verkeersituaties, edoch wel in ervaren handen. Je hebt al gauw toch wel 1100 tot 1300 cc onder je edele motorrijdersachterwerk zitten, wat zich vertaald in een nette 110 tot 120 pk. En dat met een gemiddeld gewicht van 350 á 450 kg. Ik zie de meerwaarde van de ambulancemotor wel in, ook in de buitengebieden, toermotoren zijn er op gebouwd om de buitenwegen te rijden. En in ervaren handen is een ambulancemotor echt een goede toevingen aan de hulpketens in Nederland.


Karim

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 15 juni 2006, 13:01:10
Rijdt één van jullie eigenlijk wel motor? In de handen van een ervaren motorrijder is een motorambulance snel en zo veilig mogelijk van A naar B te krijgen.

Ik rij zelf momenteel 'n lesmotor, telt dat ook  :P

Maar ookal is de motorpleeg nog zo'n ervaren motorrijder, 't blijft 't feit dat 't risico op zo'n 2wieler met OGS gewoon veel hoger is als op 't busje.
Dat is ook een van de redenen dat zoveel gasten in London absoluut niet op die motor willen, je kan zelf nog zo goed en veilig kunnen rijden, maar de rest van 't verkeer is gewoon onbetrouwbaar, zeker als je met OGS rijdt.

Het komt nu al vaak zat voor dat ze niet voor ons busje opzij gaan of er nog even vlak voor langs schieten of andere idiote actie's uithalen, en als je dan op zo'n snelle 2wieler zit ben je gewoon 'n stuk kwetsbaarder.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #34 Gepost op: 15 juni 2006, 13:20:09
Voordeel van een motor is dat je sneller stilstaat, maar ook sneller weg bent. Helaas, het nadeel van motorrijden is dat je wel een kwetsbare weggebruiker bent. Maar door veel wegervaring kun je het wel een stuk veiliger maken.


Bart S

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 15 juni 2006, 13:32:26
Alle tegenargumenten die ik hier aangehaald zie worden vind ik nogal triviaal. Rijdt één van jullie eigenlijk wel motor? In de handen van een ervaren motorrijder is een motorambulance snel en zo veilig mogelijk van A naar B te krijgen.

Ja, ik rij motor. Mijn vraag aan jou: rij jij wel eens met OGS door het verkeer? Dan weet je als het goed is ook dat je dan een 8 maal hogere kans hebt om bij een ongeval betrokken te raken. En dan rij je met een behoorlijk zichtbare bestelwagen die aan alle kanten voorzien is van striping en blauw geflits en geknipper. Op de motor ben je nou eenmaal veel kwetsbaarder (je bent immers zelf de kreukelzone) en als je zelf ook motor rijd dan weet je dat het de gemiddelde automobilist weinig moeite kost om je van je motor af te rijden. Laat staan als je met spoed rijd en je zit ineens naast hem.

Moet wel bij gezegd worden dat de motorplegen een uitgebreide rijopleiding krijgen die verzorgt wordt door politiemensen. Maar dat is niet zaligmakend, het is een feit dat je meer risico loopt op een ongeval. En bij een motor kan dat net even vervelender uitpakken.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #36 Gepost op: 15 juni 2006, 13:38:29
Oh dan.... Waarom geven we met z'n allen geld uit om ons bij te scholen in de nieuwe richtlijnen reanimatie.
Als nu alleen de MKA-centralisten dit doen, zijn we klaar... 8)

Luke,

als omstander reanimeren is dat de eerste keten van overleven. Als een ieder een reanimatie training gedaan heeft is de stap om daadwerkelijk tot actie over te gaan en te gaan reanimeren, eventueel met instructie van een MKA centralist de eerste winst die gehaald kan worden voor de kritieke zorgvrager. Vandaar moet er geinvesteerd worden in het BLS-en door iedereen.

Op een AM zijn veel minder hulpmiddelen aanwezig.
Ipv een LP12 een AED bijvoorbeeld.
Komt dus neer op 2 schoudertassen.

Helaas, LP 12 heeft de voorkeur vanwege zijn opties. Precies zoals Rick reeds aangeeft. Maar ook in bijvoorbeeld een project als ARREST 7 zijn de data van de LP12 onontbeerlijk. En de benodigde materialen in de motorkoffers zijn zo dusdanig verpakt dat het overzicht snel minder is en de aantallen snel tekort zijn, in vergelijking tot de "grote" spoedkoffer die op de ambulances gebruikt worden. Vervolgens zit niet alle medicatie in de koffers zoals die van een standaard ambulance en is dus eigenlijk een slap aftreksel van wat het eigenlijk zou moeten zijn. En wat eigenlijk gewenst is namens de SOSA-protocollen.

Niels,

ja ik ben een motorrijder. En wat Luke aangaf, dat een vluchtende motorrijder voor de Politie een onevenredige strijd is duidelijk, omdat het de motor absoluut sneller is. Dat ligt wel aan het handje van de bestuurder van de motor en het type motor. Een beetje nadenkende MVP trekt zijn BMW of Yamaha niet op het achterwiel om vervolgens als een kogel ervan door te gaan. Nee, wij denken na, wat wij doen en nemen alles in overweging alvorens het gas open te trekken. Dat is ook de rede waarom de motorrijders die hun rechterhandjes te los hebben zitten, regelmatig achterin de ambulance te vinden zijn.

Primair ben ik van mening dat het inzetten van een motor-ambulance in de buitengebieden juist een verkeerd inzet is, omdat je daar beter een "normale" ambulance VWS kan zetten en de motor juist in de stad kan laten rijden, omdat daar de assistentie makkelijker en sneller ter plaatse kan zijn dan in een buiten gebied. In dat buiten gebied kan de "normale" ambulance gewoon zijn werk doen en de logistiek uitvoeren. Anders moet eerst de motor-ambulance er heen om vervolgens met een extra delay een "normale" ambulance daar voor de logistiek heen te sturen.

RR (van XL250R naar XT500 naar CBR550 naar ZZR 1100 naar XT660R)
Elke hulpverlening start met communicatie.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #37 Gepost op: 15 juni 2006, 14:05:25
Ik zeg ook niet dat motorambu vpk als een soort ghostrider naar de plek van het ongeval moeten scheuren. ;)
Anders was Rossi waarschijnlijk ook al aangenomen..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 15 juni 2006, 16:28:41
Ik volg deze discussie een beetje en ik wil er even op reageren:

Er wordt een aantal keer gezegd dat de ambumotorVPK alleen is. Hij zal waarschijnlijk de enige van de witte kolom zijn inderdaad. De dekking van de politie is echter groter dan die van de ambulance, de politie (althans in Nederland) is vaak snel ter plekke bij een ongeval. Als het gaat om "tassen dragen" zal de politie dus ondersteuning kunnen bieden en ze hebben ook een goede EHBO opleiding gehad. Echt alleen zal de motorVPK denk ik niet echt zijn (in de meeste gevallen).

Ik denk dat een motor ideaal is in stedelijk gebied voor de wendbaarheid, de snelheid en de goede bereikbaarheid. In het buitengebied zal de motor ook een goede aanvulling zijn, denk aan recreatiegebieden, landweggetjes.

Een motor moet m.i. niet ten koste gaan van een ambu, maar als aanvulling lijkt het me een perfect middel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Karim

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 15 juni 2006, 16:34:50
De dekking van de politie is echter groter dan die van de ambulance, de politie (althans in Nederland) is vaak snel ter plekke bij een ongeval. Als het gaat om "tassen dragen" zal de politie dus ondersteuning kunnen bieden en ze hebben ook een goede EHBO opleiding gehad. Echt alleen zal de motorVPK denk ik niet echt zijn (in de meeste gevallen).


Je hebt 'n punt (is dat eigenlijk wel 'n nederlandse uitdrukking?) maar.... in veel gevallen wordt er helemaal geen politie geallarmeerd.

Ja uiteraard bij ongevallen e.d. wel, maar 't overgrote deel van de meldingen wordt er alleen een ambu gestuurd, en zal de motorpleeg dus wel alleen zijn.