de ambulancemotor

Auteur Topic: de ambulancemotor  (gelezen 10486 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Ambuman

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2006, 20:17:28
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen overtuigende bewijzen gezien dat de ambulancemotor in de reguliere ambulancehulpverlening een meerwaarde is. En die meerwaarde gaat teniet doordat er standaard een ambulance meegestuurd moet worden in sommige regio's. Het is zoals RR aangeeft. Bij twijfelachtige ritten blijft er een ambulance extra paraat omdat de motor EH/geen vervoer doet. Dan heeft het meerwaarde.

Maar ik was laatst eens richting een grote badplaats getogen, tja bij mij in de buurt ontbreekt het strand dus dan maar wat meer richting het westen  ;D . Op een gegeven moment een hoop kabaal, eerst politie met toeters en bellen, dan een ambulancemotor met toeters en bellen en vervolgens nog geen 15 seconden na de ambulancemotor een gewone ambulance met toeters en bellen. Ongetwijfeld was de melding "iemand onwel" (hoe vaag kan je een melding maken). En het bleek nog een EH/geen vervoer te zijn ook (was even blijven staan, even naar het werk van de collega's in een andere regio kijken  ;)  ).
Nou vraag ik me af wie hier het nut van ziet......


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2006, 23:50:53
Het bevreemd mij dat het niet duidelijk is waardoor de aanrijtijden bekort zijn.
Is een kwestie van turfen: welk aandeel heeft de MA, welk aandeel heeft de uitruklocatie.
Deze gegevens kan je uit RAVIS destilleren.

Er wordt inderdaad wel eens aan datamassage gedaan, maar de MA heeft zijn nut meerdere malen bewezen. Het is niet voor niets dat er meerdere projecten van de grond komen.
Het is een andere manier van werken, aanvullend op de ambulancehulpverlening.

Je moet het inderdaad willen zien en accepteren.

Trophy,

aanrijtijden verkorten als de voertuigen op de weg zitten. Indien een voertuig dus onderweg is van de "basis-post" naar een VWS post is deze sneller vertrokken richting een incident, dan dat er een ambulance bemanning opgeroepen moet worden, naar de ambulance moet gaan en vervolgens de melding krijgen. Het aantal VWS ritten dit jaar is uitgegeven heeft een verhoging van het aantal ritten  van nu al meer dan 2000 opgeleverd.

Als beide projecten gelijktijdig starten, zal er dus altijd een onduidelijk grijs gebied ontstaan wat de oorzaak hierin is. Belangrijkste resultaat is wel dat de aanrijdtijden verkort worden. Zeker in de "buitengebieden". Maar dan moet dat niet uitsluitend komen door de inzet van de motorambulance, maar zeker ook door het zogenaamde Dammen van de MKA-centralisten.

Dat de motorambulance een meerwaarde kan hebben is duidelijk. Alleen is deze niet zaligmakend, zoals in vele verslagen te lezen valt. De proeven dienen dus wel gecontinueerd worden, zodat het management nog meer cijfers kan genereren, waardoor uiteindelijk de zorgvrager de juiste hulp op het goede moment kan krijgen.


Maar ik was laatst eens richting een grote badplaats getogen, tja bij mij in de buurt ontbreekt het strand dus dan maar wat meer richting het westen  ;D . Op een gegeven moment een hoop kabaal, eerst politie met toeters en bellen, dan een ambulancemotor met toeters en bellen en vervolgens nog geen 15 seconden na de ambulancemotor een gewone ambulance met toeters en bellen. Ongetwijfeld was de melding "iemand onwel" (hoe vaag kan je een melding maken). En het bleek nog een EH/geen vervoer te zijn ook (was even blijven staan, even naar het werk van de collega's in een andere regio kijken  ;)  ).
Nou vraag ik me af wie hier het nut van ziet......

Was het mijn regio?? Regio 12??

RR (die heel nieuwsgierig is van nature)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2006, 18:26:13
Naar ik meen wordt er binnen de hulpverlening toch gebruik gemaakt van de keten van overleven.
1. Vroegtijdige melding
2. Vroegtijdige BLS
3. Vroegtijdige defibrillatie
4. Vroegtijdige ALS

Mijns insziens zal een ambulancemotor sneller ter plaatse kunnen zijn in zowel stedelijke- als buitengebieden ivm betere manouvreerbaarheid en snelheid (ik zie tenminste wel vaker op TV, bij bijv. blik op de weg, dat motoren erg vervelend zijn voor de surveillerend dienders... en dit zijn ook beroepschauffeurs...) waardoor er al vanaf punt 2, maar zeker vanaf punt 3, een meerwaarde bestaat voor de motor.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2006, 18:43:42
Luke,

één van de grote voordelen van de "normale" ambulance, is dat er 2 medewerkers op zitten die direct, als het voertuig tot stilstand komt, over kunnen gaan tot de door jouw benoemde activiteiten. Helaas moet de Motorverpleegkundige zich eerst z'n motor goed stallen, dan ontdoen van de persoonlijke veiligingsmiddelen, zoals de handschoenen, helm, snoeren tbv communicatie. Dan zal hij/ zij dezelfde materialen mee moeten nemen die de "normale" ambulance medewerkers ook mee nemen, maar dan in z'n eentje.

Heb jij de koffers wel eens gezien waar alles in behoort te passen? Het past, punt. Maar handig is nou niet het treffende woord. Maar deze MVP (MotorVerpleegKundige) zal dus al die handelingen zelf moeten uitvoeren, alvorens maar ook 1 defibrillatie uit te voeren.

Een beetje MKA centralist kan heel goed instructie geven aan melders hoe zij moeten BLS-en. Dus ook dat punt is van tafel.

Maar nu de vergelijking tussen een op de vlucht geslagen motor rijder en de MVP.
  • Vergelijking 1:  :o
  • Vergelijking 2:  ::)
  • Vergelijking 3:  :'( slaapt zacht kinderen, papa komt wat later thuis


RR (die geen tegenstander is, maar wel argumenten heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2006, 18:48:21
ik snap je vergelijkingen niet helemaal :(
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2006, 19:16:43
Citaat
Een beetje MKA centralist kan heel goed instructie geven aan melders hoe zij moeten BLS-en. Dus ook dat punt is van tafel.

Oh dan.... Waarom geven we met z'n allen geld uit om ons bij te scholen in de nieuwe richtlijnen reanimatie.
Als nu alleen de MKA-centralisten dit doen, zijn we klaar... 8)

Ik vind je argumenten een beetje kort door de bocht. :)

Citaat
Helaas moet de Motorverpleegkundige zich eerst z'n motor goed stallen, dan ontdoen van de persoonlijke veiligingsmiddelen, zoals de handschoenen, helm, snoeren tbv communicatie.


Het lijkt mij dat het allemaal wel redelijk snel gedaan is...

Citaat
Dan zal hij/ zij dezelfde materialen mee moeten nemen die de "normale" ambulance medewerkers ook mee nemen, maar dan in z'n eentje.

Op een AM zijn veel minder hulpmiddelen aanwezig.
Ipv een LP12 een AED bijvoorbeeld. zie http://www.ambulancemotor.nl/inventaris/indexinventaris.htm
Komt dus neer op 2 schoudertassen.

En voor een standaard ambulance.
brancard, O2-fles, spoedkoffer/tas, Stiffnecktas, LP12
Is niet hetzelfde aan materiaal. Komt er op neer dat de 'normale' ambulancebemanning meer mee moet nemen. Maar die zijn dan ook met z'n tweeën. ;)

Lijken mij ook argumenten, toch? ;)
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Karim

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2006, 20:09:50
Zo'n motormuis kan heel snel klaar zijn bij aankomst hoor.

Tijdens mijn stage in London kwam er een melding over de mobilofoon binnen (ipv normaal via de boordcomputer), en daar reageerd dan degene op die het dichtse bij is (zijn meestal de echt serieusere meldingen dit) en deze melding betrof een kinder reanimatie in 'n grote ondergrondse winkelhal.

Op die melding zijn toen direct 2 motors en 'n fastresponse auto uit de omgeving op afgegaan, maar omdat wij met de ambulance ook toevallig vlakbij waren kwamen we tegelijk aan met de 1e motor.

Wij moesten stoppen bij 'n hek, en de motor kon nog enkele meters doorrijden tot de hoofdingang, en in de tijd dat wij met de koffers en tassen al richting hoofdingang aan't rennen waren was de motorrijder al binnen bij de patient.

Het enige wat hij hoefde te doen was z'n helmstekker lostrekken en de 2 koffers achter losklikken (met 1 knop) en met beide koffers in de hand naar binnen rennen (en daar 't vizier van z'n helm omhoog klikken zodat hij beter kon praten/zien).

Kortom, bij aankomst is ook de motor heel snel bij de patient, en dat hoeft dus echt niet lang te duren.

Wat me wel opviel is dat als ik aan andere waar ik mee samenwerkte vroeg of die motor niks voor hun was heel vaak antwoorden kreeg als "echt niet, ik wil nog niet dood" ,en "waarom zou ik zelfmoord plegen?".

En als ik dan zag hoe die motors soms met hoge snelheid kriskras door 't drukke verkeer in London vlogen kon ik die reactie's wel begrijpen. Die motors zijn reuze handig, en soms enorm snel terplaatse (binnen 4 minuten), maar 't is zeker niet zonder risico in zo'n grote stad, en 't is maar een selecte groep die dat risico wil nemen.


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2006, 22:11:52
hallo allemaal,

allereerst allemaal hartelijk bedankt voor het reageren op mijn vragen en opmerkingen.

ik begrijp uit jullie reacties dat er nergens (voor zover jullie weten) een ambulancemotor project is gestart en weer gestop in verband met tegenvallende resultaten.

persoonlijk heb ik er een erg dubbel gevoel over: van de ene kant is zo een motor natuurlijk een stuk sneller en wendbaarder en van de andere kant is zo een motor ook weer niet zaligmakend. er zijn misschien nog wel andere "fronten" waar voordeel kan gehaald worden om maar even een zijstraat te nemen>> laat alle mka mensen regelmatig en veelvuldig meerijden in de gebieden die zij moeten aansturen zodat ze ook een gedegen gebiedskennis hebben waardoor de ritplanning geoptimaliseerd kan worden. bijkomend voordeel is dat het contact met de mka medewerkers verbeterd waardoor de samenwerking misschien ook een stuk beter gaat lopen.

maar inderdaad soms krijg je het gevoel dat de mensen achter het bureau (de beleidsmakers) daar een veel betere kijk op hebben dan de mensen uit het veld. men hoeft natuurlijk niet alles klakkeloos van ons aan te nemen maar neem het allicht eens in overweging.

daarbij komt nog dat een motor supersnel kan zijn maar als hulpverleningsvoertuig ook te maken heeft met de brancherichtlijnen

groeten fast-one


Ambuman

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2006, 23:08:20
Met je eens RR!

Bij het voorbeeld van Karim komt ook het voordeel van de snelheid niet naar voren. Hij was wel sneller bij de patient, maar reanimeren met je helm op en je handschoenen aan is niet te doen. En zij waren er direct na.
Dus eigenlijk geen tijdwinst.

De argumenten van Luke zijn ook niet overtuigend te noemen. Wat is nou juist het uitgangspunt van de Ambumotor?
Juist, dezelfde ambulancezorg als dat er een ambulance komt. En als je de helft van je spullen maar gewoon niet meeneemt omdat je in je eentje bent is dat gewoon niet handig en schiet het het doel weer voorbij.

Verder geeft Luke aan dat de motor sneller zou rijden. Dat is niet geheel waar. Gezien de vermindere zichtbaarheid van de ambulancemotor zal die een lagere snelheid aan moeten houden om veilig door het verkeer te kunnen bewegen.
Tuurlijk is het leuk dat de motor tussen 2 paaltjes kan, daar zit het voordeel.
In buitenstedelijke gebieden is de snelheid niet hoger dan van een ambulancevoertuig. Zeker nu er geschermd gaat worden met brancherichtlijnen met daarin snelheidsbeperkende artikelen zal de tijdwinst van de motor alleen maar afnemen.
Het heeft geen zin om met je motor 140 km/u door de stad te gaan. Je brengt jezelf en anderen in gevaar, met andere woorden: wat voor een ambulancevoertuig een veilige snelheid is, is dat in principe voor de motor ook.

Ik blijf erbij dat het geld (het kost meer dan je denkt) beter anders in de ambulancezorg besteed kan worden in plaats van in deze prestige projecten....


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #29 Gepost op: 14 juni 2006, 23:23:52
Op een AM zijn veel minder hulpmiddelen aanwezig.
Ipv een LP12 een AED bijvoorbeeld. zie http://www.ambulancemotor.nl/inventaris/indexinventaris.htm
Komt dus neer op 2 schoudertassen.

En voor een standaard ambulance.
brancard, O2-fles, spoedkoffer/tas, Stiffnecktas, LP12
Is niet hetzelfde aan materiaal. Komt er op neer dat de 'normale' ambulancebemanning meer mee moet nemen. Maar die zijn dan ook met z'n tweeën (citaat van luke)

hangt er van af welke motorploeg of rapid/first responder je neemt. ik zou niet met een aed op stap willen als ambupleeg. mij te beperkt als "ALS-kundige" ik wil kan en mag zelf beoordelen of ik defibrileer. en ik zou wel met zuurstof op pad willen en ook wil ik zo nodig dezelfde medicatie kunnen toedienen.
sterker nog zoals jij het stelt doe je de patienten tekort!!!
de  patient in nederland heeft na het bellen van de 112 recht op de juiste adequate hulp. algemene regel is in nederland de sosanormering dus de hulp zoals geboden door een ambulanceTEAM dus ALS/BLS met O2 en alle geprotocolleede medicatie en de daarbij behorende snelheid van handelen.

als die supermanagers ballen hadden investeerde ze het geld in ambu's. ja maar dat kan dan beperkter want het is duurder is het argument. tuurlijk maar als op die tijden de overschrijdingen omlaag gaan toon je ook aan dat je meer ambu's nodig hebt en los je het probleem niet verstopt op maar maak je het inzichtelijk.