HAP-chauffeur & de taxipas

Auteur Topic: HAP-chauffeur & de taxipas  (gelezen 27849 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

marick

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2006, 20:40:54
Bij ons in de regio heb je gelukkig geen taxi pas nodig, :) wij rijden dan ook niet op een taxi vergunning.
Maar in beginsel vind ik het de verantwoordelijkheid van de werkgever dat hij/zij de kosten moet dragen voor een eventuele opleiding en/of certificaten en/of taxi pas. Als de werkgever zijn bezigheden onder de vlag van de taxiwet uitoefent moet hij de kosten van de chauffeur zijn pas ook betalen, hij betaald al zo weinig aan salaris en overige kosten dus dat kan er dan wel af ;D, plus is voor de werkgever aftrekbaar bij de belastingen.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2006, 18:31:58
Hoi Vesalius,

Het is me netjes verteld en het staat ook in het contract dat de cursussen betaald moeten woreden als je binnen twee jaar weggaat.
Lijkt me echter niet meer dan reëel, omdat een bedrijf op deze manier enorm investeerd in het personeel!
Dus ik heb daar alle begrip voor.
Ik ben wel iets in het voordeel, omdat ik alleen praktijk examen hoef te doen.

Groeten Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2006, 19:29:14
Tsjaa Leo, cursussen volgen om het werk te doen wat je al 2 jaar doet en er dan ook nog zelf voor betalen (hoop binnen nu en een jaar klaar te zijn met mijn studie)... Mij was het overigens niet verteld, ik las het pas in het contract wat ze me opstuurden, dat heb ik dus ook met een begeleidende brief teruggestuurd. Was overigens niet de enige reden hoor, vond wel meer dingen vreemd.

Doe ze de groeten in Dordrecht,

Jasper


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2006, 17:11:13
ik heb net gesolliciterd naar hap chauffeur en kon kiezen
niet aangenomen worden of zorgen voor taxi pas op eigen kosten

dit kan ik niet betalen dus ook geen werk :-\


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2006, 02:52:02
ik heb net gesolliciterd naar hap chauffeur en kon kiezen
niet aangenomen worden of zorgen voor taxi pas op eigen kosten

dit kan ik niet betalen dus ook geen werk :-\

Het is echt belachelijk dat de twee grootste werkgevers deze regel hanteren. Ze missen hierdoor enthousiaste en kundige mensen. DEBIEL voor woorden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  >:( :(

Dat er nou nog sprake zou zijn van een terugbetalingsregeling (wanneer je bijvoorbeeld binnen een jaar ontslag neemt) maar zelfs daar werkt men niet aan mee. Onbegrijpelijk!

Hoezo frustraties van mijn kant  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2006, 18:46:47
dus kunnen we stellen dat bij de bedrijven die zich op de markt voor het vervoer van huisartsen begeven de centjes boven de kwaliteit staan

erg triest die marktwerking

groeten fast-one


sjbr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • een schizofeen is nooit alleen
Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2006, 08:36:41
Hallo allemaal
Ik denk dat er een beetje een misverstand aan het ontstaan is. Voor praktisch ieder beroep in nederland moet je een opleiding volgen. Wordt je leerkracht dan doe je de PABO. Wil je econoom worden dan studeer je economie. Wordt je doktersassistente dan volg je een opleiding. Wil je hap chauffeur worden dan volg je een opleiding....... alleen die bestaat nog niet. dus wordt die intern gegeven. Maar de taxipas kan dan denk ik voor eigen rekening. Jij wilt een beroep uitoefenen jij zorgt voor de juiste papieren. Als je vrachtwagenchauffeur wilt worden haal je toch vaak ook de rijbewijzen op eigen kosten.....

Het bedrijf dat dus zorgt voor jouw opleiding (taxi en ehbo, aed, medicatiekennis, anatomie/fysiologie, medische terminologie, protocollen, enz enz...) Mag dus zeker enige inzet verwachten van de werknemer en een eis stellen bij in dienst treding om de evt gemaakte kosten binnen een bepaalde tijd weer terug te vorderen bij beeindiging van het dienstverband door de werknemer of bij ontslag op staande voet.

Tot zover mijn inzicht


Karim

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2006, 17:12:21
Maar de taxipas kan dan denk ik voor eigen rekening. Jij wilt een beroep uitoefenen jij zorgt voor de juiste papieren. Als je vrachtwagenchauffeur wilt worden haal je toch vaak ook de rijbewijzen op eigen kosten.....
 

Ja, als je vrachtwagenchauffeur wilt worden haal je inderdaad vaak je vrachtwagenrijbewijs van te voren, maar dus omdat je dan daadwerkelijk vrachtwagenchauffeur wilt worden.

Ik vindt 't onzin dat je als je HAP chauffeur wilt worden een taxipas moet halen, je wilt toch geen taxichauffeur worden ?

Vind het belachelijk dat je als je wilt werken in de ene functie, je een diploma voor 'n totaal andere functie moet halen. Je zegt tegen diegene die vrachtwagenchauffeur wilt worden toch ook niet van "ja, maar je moet eerst een diploma assistent-chefkok halen".

En alleen maar omdat je werkgever dan blauwe plaatjes onder de voertuigen kan doen en zo de auto's wat goedkoper kan krijgen.
Ik ben blij dat de hap waar ik gewerkt had niet aan die onzin mee deed, en ik lekker zonder taxipas de functie van hapchauffeur kon uitoefenen.


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2006, 18:10:29
hallo allemaal,

het feit dat vele hap-chauffeurs een taxi-pas moeten gaan halen komt gewoon door het feit dat het vervoer van huisartsen in dit overorganized nederland nog altijd niet duidelijk geregeld is

van de ene kant is het vervoer van mensen tegen betaling (taxi) en van de andere kant ben je wel hulpverlener.

als ik me niet vergis is er een ggd in nederland die een diploma taxi onderneming heeft moeten behalen om het door hun uitgvoerde vervoer van huisartsen te mogen voort zetten dus zo krom kan het zijn

men moet het gewoon goed vastleggen in de wet en de hap posten erkennen als hulpdienst en dan is alles geregeld lijkt mij.

van de andere kant juist omdat er geen verplichte (sosa) opleiding is voor hap chauffeurs is een taxi pas weer een goede zet vor iedereen want een rijbewijs halen kan iedereen maar de theorie vervliegt toch weer een beetje en het is nooit verkeerd dat op te frissen

groeten fast-one


Harry007

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 8 september 2006, 00:14:17
Hoi Vesalius,

Het is me netjes verteld en het staat ook in het contract dat de cursussen betaald moeten woreden als je binnen twee jaar weggaat.
Lijkt me echter niet meer dan reëel, omdat een bedrijf op deze manier enorm investeerd in het personeel!
Dus ik heb daar alle begrip voor.
Ik ben wel iets in het voordeel, omdat ik alleen praktijk examen hoef te doen.

Groeten Leo

Heb jij dan CCV-B personenvervoer al leo, of wat is jou reden dat je alleen praktijk hoeft te doen?

Nog zoiets belachelijks, ik heb een taxibedrijf, mn ondernemersdiploma's en mn busrijbewijs, en het komt er op neer dat ik wel examen praktijk heb moeten doen, omdat ik anders niet meer mocht rijden.
M.a.w., ik mocht wel 60 mensen in een dubbeldekker dwars door de franse alpen rijden, maar niet iemand hier in boxmeer van het ziekenhuis naar het station....
Ik hoefde iig alleen maar praktijk omdat ik ccv-b personenvervoer had.