Voertuigen Registratie Systeem - Denk mee!

Auteur Topic: Voertuigen Registratie Systeem - Denk mee!  (gelezen 11647 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2006, 18:34:55
Ik denk dat we hier op het forum twee soorten mensen hebben.

1. mensen die informatie van alle HV-voertuigen van heel Nederland verzamelen waarbij het niet uitmaakt of ze deze informatie zelf hebben gezien ofdat deze ze is aangereikt. (ook hoeven foto's niet altijd van henzelf te zijn.) Volgens mij is Louis van T zo'n mens, en die zijn erg waardevol!!  ;)

2. mensen die een database hebben van alle HV-voertuigen die ze zelf op de foto hebben gezet. Ze zetten de gegevens van het voertuig in de database met allerhande informatie erbij. (en dus foto's WEL altijd van henzelf.) Ikzelf ben zo'n figuur en vele met mij :D Deze mensen willen dan ook graag een lege database aangereikt krijgen die ze zelf kunnen vullen.

Ik heb 3 losse database voor brandweer/politie en GHOR/GGD. hierin verzamel in roepnummer/kenteken/merk/soort voertuig/ regio / indienst/opmerkingen / etc..

Je kunt je invoer zo groot en breed maken als je zelf wilt. (een optie om optie aan of uit te zetten lijkt me dan ook zeer prettig!!)

Suc6 in ieder geval en ben ook bereid wel mee te denken.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2006, 23:52:32
inderdaad heb je twee soorten mensen hier op het forum. daar is ook niets mis mee.

de meeste van ons verzamelen foto's die we zelf gemaakt hebben. dat doe ik ook net zo goed. ik heb dan ook een groot archief met foto's hier uit Nederland en had tot voorkort ook een buitenland archief. dit is inmiddels naar elders verhuist. ook probeer ik een goed en compleet overzicht te krijgen van wat er nu en vroeger in Nederland aan hulpverleningsmaterieel heeft rond gereden. ik heb daar ook inmiddels een aardig archief van aangelegd. veelal zelf bij een verzameld. daar door weet ik van de meeste gegevens die ik heb dat deze ook 100% goed zijn. het meeste is gecontroleerd. zo wel in het eigen archief als bij derde.

de reden dat ik zelf op een gegeven moment van plan was om iets op te zetten. kwam door het feit dat er nogal wat vragen gesteld worden op het forum over verschillende zaken die bij meer mensen dat ik zelf bekend zijn. helaas wil niet iedereen haar of zij gegevens openbaar maken. dat is hun goed recht. alleen vind ik het soms jammer. waarom geen goede en complete database waar we allemaal gebruiksgemak van hebben. en ja dat moeten we er wel allemaal aan meewerken. het kan zo makkelijk zijn iets in een database opzoeken en controleren. maar ja dat is hoe ik er over denk. daarom ben ik benieuwd hoe dit gaat lopen. een aantal van jullie hier weten inmiddels over wat voor een soort gegevens ik de beschikking over heb. als men die goed weet op te zetten. dan beschikt iedereen hier over dat soort informatie.
laat ik het hier maar even bij laten. misschien dat ik laten nog op enkele zaken terug kom.     
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

7194

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2006, 00:24:56
Wat mijn ideaal lijkt is een database via internet toegankelijk. In deze database is informatie te vinden over voertuigen van alle hulpdiensten. Louis had een mooi lijstje:

Brandweer             (gemeentelijke, regionale, overheids en bedrijfskorpsen)
Ambulance             (gemeentelijke, regionale, overheids en bedrijfskorpsen)
Politie                    (gemeentelijke en landelijke korpsen)
Kon.Marechaussee
EOD                       (Kon.landmacht, Kon.luchtmacht en Marine)
KNRM
SIGMA
het Rode Kruis

Dit eventueel eengevuld met een foto als deze beschikbaar is.  :)
En dan kunnen zoeken op kenteken, roepnummer, korps, dienst etc.

FirePol

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2006, 08:54:54
i.d.d. is het makkelijk dat er een database opgezet wordt. Wat mij betreft hoe eerder hoe beter.

Wat ik vaak zelf wil weten van een voertuig is:

type voertuig:
roepnummer(s):
specificatie:

merk en type chassis:
opbouwfabrikant:
pompcapaciteit:
tankinhoud:
hoeveelheid in gebruik:

kenteken:
bouwjaar:
in/uit dienst:

bijzonderheden:

Uppie

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2006, 09:58:37
Ok, blijf vooral allemaal ideen neerzetten.

Het streven is natuurlijk naar een database die via internet in te zien, en voor sommige mensen aan te passen is, maar dat je die database ook op je eigen pc als zelfstandig programma'tje kan draaien, waarbij je dan je eigen gegevens mag invoeren.

dus dat iedereen er wat aan heeft ;)

Henkie

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2006, 10:08:05
en als we allebei doen dan?

dat we vanaf de online database de foto`s en info kunnen halen voor onze eigen database. Mischien is dat ook wel een ideetje.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 9 juni 2006, 10:21:00
en als we allebei doen dan?

dat we vanaf de online database de foto`s en info kunnen halen voor onze eigen database. Mischien is dat ook wel een ideetje.

Ik denk ook dat hij dat bedoeld  :) ;)

Wat trouwens mijn ideale volgorde van de info-invulvakjes is:

- Roepnummer
- Regio
- PLaats
- Standplaats (Kazerne, Bureau, ambupost etc.)
- Type Voertuig/Functie (TS, HW, Ambulance, Serveillancevoertuig, Arrestantenbus etc.)
- Kenteken
- Merk
- Type
(- Datum in dienst)
(- Datum uit dienst)
- Bijzonderheden

Dan zou het dus zo ongeveer eruit zien, voor bijv. de HW 58653 van Zaandam:

- Roepnummer                      58.653
- Regio                                 Zaanstreek-Waterland
- Plaats                                 Zaandam
- Standplaats/Post                 Kazerne Botenmakersstraat
- Type Voertuig/Functie          Hoogwerker
- Kenteken                            BL-SP-15
- Merk                                  Mercedes Benz
- Type                                  Econic
(- Bouwjaar/Datum in dienst) 02-2005
(- Datum uit dienst)               X
- Bijzonderheden                   Werkhoogte tot 32 meter.

Henkie

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 9 juni 2006, 12:59:48
Ik denk ook dat hij dat bedoeld  :) ;)

Wat trouwens mijn ideale volgorde van de info-invulvakjes is:

- Roepnummer
- Regio
- PLaats
- Standplaats (Kazerne, Bureau, ambupost etc.)
- Type Voertuig/Functie (TS, HW, Ambulance, Serveillancevoertuig, Arrestantenbus etc.)
- Kenteken
- Merk
- Type
(- Datum in dienst)
(- Datum uit dienst)
- Bijzonderheden

Dan zou het dus zo ongeveer eruit zien, voor bijv. de HW 58653 van Zaandam:

- Roepnummer                      58.653
- Regio                                 Zaanstreek-Waterland
- Plaats                                 Zaandam
- Standplaats/Post                 Kazerne Botenmakersstraat
- Type Voertuig/Functie          Hoogwerker
- Kenteken                            BL-SP-15
- Merk                                  Mercedes Benz
- Type                                  Econic
(- Bouwjaar/Datum in dienst) 02-2005
(- Datum uit dienst)               X
- Tankinhoud                    X
- Bijzonderheden                   Werkhoogte tot 32 meter.

Ik zou Tankinhoud er ook bij zetten

Uppie

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 9 juni 2006, 13:31:05
kijk, en nu wordt het interessant. Want ik neem aan dat het hier gaat over hoeveel bluswater er meegenomen kan worden, en niet hoeveel liter benzine er in de benzinetank kan :)

Dus wordt het specifieke voor de Brandweervoertuigen. Ik ga dit breder trekken, zodat alle hulpverleningsvoertuigen opgenomen kunnen worden.

Ik introduceer dan ook 'Sector'. Als je die gekozen hebt, kan je gelijk een heel aantal zaken invullen die voor dat voertuig binnen die sector relevant zijn.

vb: kies je sector Brandweer oid: dan zou je de tankinhoud kunnen invullen. Kies je voor Medisch dan kan je andere dingen invullen.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #19 Gepost op: 9 juni 2006, 13:44:43
Jep, denk dat het heel goed is om per discipline te gaan werken.

Je krijgt dus een database "HV-voertuigen.db"
Met daarin de volgende rubrieken
                                               Brandweer             (gemeentelijke, regionale, overheids en bedrijfskorpsen)
                                               Ambulance             (gemeentelijke, regionale, overheids en bedrijfskorpsen)
                                               Politie                    (gemeentelijke en landelijke korpsen)
                                               Kon.Marechaussee
                                               EOD                       (Kon.landmacht, Kon.luchtmacht en Marine)
                                               KNRM
                                               SIGMA
                                               het Rode Kruis
                                                     met dank aan de eerdere posters!)

Inderdaad kan je dan per discipline verschillende specifieke zaken aangeven. (ik zelf heb bijvoorbeeld bij de brandweervoertuigen een vinkje of ik ook de standplaats op de foto heb en ofdat het een digitale of analoge foto betreft.)