Een hulpverleningsdiscipline die volgens mij zowieso vergeten is, is de reddingsbrigade (RN). Die kan misschien gecombineerd worden met de KNRM.
Dan heb je nog vele andere diensten die misschien allemaal onder het kopje overig kunnen. Vb:
- bergers (zoals van amerongen met de duikwagen)
- verkeersbegeleiders
- opsporingsdiensten (douane, AID, RDW, belastingdienst, justitie)
- bloedbank
- particuliere organisaties (hoge, medical rescue, event medical service, enz, beveiligingsdiensten)
- dierenambu
- Nedtrain ongevallenbestrijding
- Rotterdam Port Authority
- DCMR
- Milieudienst Zuid-Holland-Zuid
- Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA)
- SEON
Ik noem maar wat diensten die hier op het forum ter sprake komen. Je kan dan natuurlijk een slectie maken van wat je in de database wil verwerken en wat niet, maar dat zal per persoon verschillen. Als je echt een database van alle hulpverleners wil maken zou je bij wijze van spreken ook de loodgieter erbij kunnen zetten of milieu-incidentbestrijders. Dan wordt een database alleen wel heel uitgebreid. De vraag is dus eigenlijk: Waar trek je de grens? Wat wil je erin hebben en wat niet?
Ik zie zo'n database als een "multidisciplinaire brandbase" of een airliners.net voor hulpverleningsvoertuigen.
Nog een puntje waar ik mee zit:
Toegang voor iedereen is natuurlijk leuk, maar de kans bestaat dat mensen geen 100% zekere informatie gaan plaatsen, je moet natuurlijk wel een betrouwbare database hebben, hoe los je dat op? Toetsingscommissie? (die elke ingezonden info toetst op juistheid voor zover mogelijk en bijvoorbeeld kijkt of de bijgevoegde foto aan de kwaliteitseisen voldoet).
In aanvulling hierop: Hoeveel foto's per 'datasheet'?, wie bepaalt welke foto in het datasheet komt? welke de beste is dus.
Dan heb je ook nog gevoelige informatie. Ik kan me zo voorstellen dat defensie en politie het niet leuk vinden als voertuigen van bijvoorbeeld BBE of arrestatieteams of gewoon onopvallende voertuigen vol met het kenteken in beeld in een database komen.
Er zijn dus m.i. nog best wat puntjes om over na te denken, maar een database lijkt mij in ieder geval een geweldig plan!