Ambulancechauffeur dodelijk ongeval treft grove schuld

Auteur Topic: Ambulancechauffeur dodelijk ongeval treft grove schuld  (gelezen 9043 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

HulpverleningsWeb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
    • HulpverleningsWeb
Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2006, 17:24:43
Daar heb je gelijk in. Maar de gemeente weet het waarschijnlijk en kan het kruispunt dan ook overzichtelijk maken. Die man probeerd ook alleen maar snel bij het incident te zijn. Want als hij daar telaat komt is hij ook weer de klos. Ik vind dat het een beetje dubbel op is. Maar goed. Mijn mening is dat hulpverleners in het algemeen te hard worden aangepakt als er wat gebeurd.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2006, 23:21:22
Als jij op een weg rijd en je hebt bij een gelijkwaardig kruispunt een groen stoplicht en er rijdt vanaf rechts een auto tegen je aan en die beweert dat hij ook door groen rijdt (en er zijn verder geen getuigen), wie denk je dan dat het wint.... :-X (kleine tip: jij niet.... ;))

Zo geld het ook voor de HV voertuigen. Je mag door rood rijden maar alleen als je voorrang KRIJGT van de andere voertuigen anders breng je het verkeer in gevaar. Als je dus de kruising niet goed kunt overzien moet je dus met je snelheid rekening houden dat je nog op tijd kunt stil staan.

Ik sluit me aan dat het een triest geval is voor alle partijen zelfs als de bestuurder vrijgesproken zou zijn.

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Als bestuurder van een hulpverleningsvoertuig moet je kruispunten altijd langzaam overgaan want er zijn idd altijd mensen die je niet zien en zo kan je dan altijd optijd ingrijpen en de situatie inschatten.
Je weet als chauffeur dat er altijd mensen zijn die niet weten wat ze moeten doen als ze een hv voertuig aan ziet komen met ogs.
Je word daar heel goed op getraind en als hv voertuig word je vaak beschuldigd omdat je op dit soort situaties moet kunnen ingrijpen.
tevens is het natuurlijk een hele vervelende zaak voor beide partijen.

wens allen daarom ook veel sterkte toe met het verwerken van dit voorval


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2006, 00:19:34
Ik vraag me af hoe men heeft geconstateerd dat de ambulance minimaal 50 km/uur heeft gereden, dit volgens zogenaamde ''getuigenverklaringen'' . Aangezien getuigen veelal ieder een subjectieve interpretatie van de eigen observatie hebben, en het ervaren van snelheid van een voorbijrijdende auto daarbij nogal subjectief is, hoop ik niet dat deze verklaringen de enige basis zijn voor de veroordeling.

Daarbij heeft deze rechter zich wel heel slecht laten informeren over de regels, richtlijnen en best practice methode rond deze materie zoals die bij de ambulancediensten gehanteerd wordt. Ik kan niet geloven dat de rechter zich alleen baseert op de uitspraak van de chauffeur in kwestie dat er geen duidelijke richtlijnen zijn..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2006, 01:29:38
En wat dan nog? Hij wilt zo snel mogelijk ter plaatse zijn bij het incident. Dat kan je hem niet kwalijk nemen.
Natuurlijk wil hij z.s.m. ter plaatse zijn, maar dat mag natuurlijk nooit een reden zijn om te hard over een kruispunt te rijden!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


HulpverleningsWeb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
    • HulpverleningsWeb
Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2006, 08:10:12
Tsja en mevrouw wou snel in de winkel zijn ofzo en nog voor de ambulance langs. Want mij kan je niet vertellen dat je een ambulance niet hoort of ziet. Een politievoertuig kan ik mij nog voorstellen deze kan achter een andere auto vandaan komen vooral die mercedes c voertuigen. Maar een ambulance. Ik geloof er niets van. Die vrouw is gewoon eigenwijs geweest en wou nog snel voor de ambulance langs en heeft de snelheid van dit spoedvoertuig verkeerd ingeschat.


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2006, 11:22:09
Ik vraag me af hoe men heeft geconstateerd dat de ambulance minimaal 50 km/uur heeft gereden, dit volgens zogenaamde ''getuigenverklaringen'' .

Registeert de Black-Box dat niet?


Donders

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2006, 11:42:50
Registeert de Black-Box dat niet?

Dat doet ie al ie er in zit he....in dit geval duidelijk niet


Michelle1983

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2006, 13:23:46
1.  De inhoud van de tenlastelegging

Aan verdachte is tenlastegelegd dat:

XXX

2. Het onderzoek ter terechtzitting

De officier van justitie heeft geëist dat verdachte ter zake van het primair tenlastegelegde zal worden veroordeeld tot een werkstraf voor de duur van 200 uren subsidiair 100 dagen vervangende hechtenis en voorts tot een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 18 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren.

De officier van justitie heeft voorts verzocht dat de vordering van de benadeelde partij [benadeelde partij], ten bedrage van € 2500,-, in zijn geheel wordt toegewezen en dat er een schadevergoedingsmaatregel ex artikel 36f van het Wetboek van Strafrecht wordt opgelegd tot dit bedrag, bij gebreke van betaling en verhaal te vervangen door 50 dagen hechtenis.

3. De beslissing inzake het bewijs

De vraag of het bewijs van aanmerkelijk onvoorzichtig handelen in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994 uit de gebezigde bewijsmiddelen kan worden afgeleid moet worden beantwoord aan de hand van het geheel van gedragingen van verdachte, de aard en de ernst daarvan en de overige omstandigheden van het geval. De rechtbank overweegt daartoe als volgt.
Verdachte heeft onder meer verklaard vijf jaar ervaring te hebben als ambulancechauffeur. Voorts heeft verdachte verklaard bekend te zijn met de Oostsingel te Duiven en de kruising van deze weg met de Broekstraat. Verdachte moet naar het oordeel van de rechtbank derhalve bekend worden geacht met het feit dat het zicht op het betreffende kruispunt beperkt is. Bovendien heeft verdachte verklaard dat hij kruispunten meestal voorzichtig oversteekt, en dat het zijn ervaring is dat het rijden met optische- en geluidssignalen geen extra veiligheid geeft, omdat er maar weinig verkeersdeelnemers zijn die de ambulance op tijd opmerken, ook indien deze zwaailicht en sirene voert. Daar komt bij dat het verkeerslicht voor verdachte op rood stond, zodat hij moest weten dat auto’s die stonden te wachten om de kruising van links of rechts over te steken, groen licht hadden en daarvan gebruik zouden kunnen gaan maken.
Voorts volgt uit de gebezigde bewijsmiddelen dat verdachte met hoge snelheid voormelde kruising is opgereden. De raadsman heeft ter terechtzitting, naar aanleiding van het gehouden getuigenverhoor van de verbalisant [naam], gesteld dat de hoge snelheid niet kan worden afgeleid uit de gegevens van de op de ambulance aangebrachte black box. Wat hier van zij, ook uit diverse afgelegde getuigenverklaringen volgt dat verdachte met hoge snelheid de kruising is opgereden. Gelet op die verklaringen en de impact van de aanrijding, zoals blijkt uit de ongevalsanalyse van de Verkeers Ongevallen Dienst van de politie, acht de rechtbank de verklaring van verdachte dat hij de kruising met 40 tot 50 kilometer per uur naderde en daarna vlak voor de kruising tot 70 à 80 kilometer per uur versnelde, niet aannemelijk.

Deze omstandigheden beziende acht de rechtbank wettig en overtuigend bewezen dat er sprake is geweest van aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag van verdachte. Ondanks het gegeven dat verdachte reed met optische- en geluidssignalen had hij, gelet op zijn beroepservaring, zijn kennis van de situatie ter plaatse, zijn ervaringen met de reacties van medeweggebruikers, en het feit dat hij rood licht had, met een veel lagere snelheid de kruising moeten oprijden. Doordat verdachte dit heeft nagelaten is het ongeval ontstaan, dat vermijdbaar was en verdachte kan worden aangerekend.

De rechtbank acht wettig en overtuigend bewezen dat verdachte het primair tenlastegelegde heeft begaan, met dien verstande dat bewezen wordt geacht dat:

1.

hij op 30 november 2005, te Duiven in de gemeente Duiven als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig, te weten een ambulance (auto), als bedoeld in artikel 1 onder a1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, terwijl dat motorrijtuig optische en geluidssignalen voerde als bedoeld in artikel 29 van voormeld reglement en
alszodanig een voorrangsvoertuig was in de zin van artikel 1 onder an van voormeld reglement, daarmede op de weg, Oostsingel, komende uit de richting Zevenaar en gaande in de richting van de kruising van deze weg en de weg, de Broekstraat, aanmerkelijk onvoorzichtig met zeer hoge snelheid, heeft gereden en gekomen ter hoogte van voormelde kruising, terwijl het voor deze kruising geplaatste, in zijn, verdachtes rijrichting gekeerd staande verkeerslicht rood licht uitstraalde de snelheid van dat door hem, verdachte bestuurde motorrijtuig (ambulance) niet zodanig heeft geregeld dat hij verdachte in staat was dat motorrijtuig (ambulance) tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij, verdachte die weg (de Oostsingel)kon overzien enterwijl dat verkeerslicht nog rood licht uitstraalde, voormelde kruising is opgereden, op het moment dat een over die Broekstraat, rijdend, -voor hem, verdachte van links komend-, ander motorrijtuig (personenauto),dicht genaderd was en in aanrijding is gekomen met dat andere motorrijtuig (personenauto), en aldus zich zodanig heeft gedragen dat een aan verdachtes schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden, waardoor een ander ([slachtoffer]) werd gedood;

4a.  Het bewezenverklaarde levert op:

“overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994 terwijl het een ongeval betreft waardoor een ander wordt gedood”

4b.  Het feit is strafbaar.

5. Niet is gebleken van feiten of omstandigheden die de strafbaarheid van verdachte geheel uitsluiten.

6. De motivering van de sanctie(s)

Bij de beslissing over de straf heeft de rechtbank rekening gehouden met:

-  de aard en de ernst van het bewezenverklaarde en de omstandigheden waaronder dit is begaan;
- de persoon en de persoonlijke omstandigheden van verdachte, waarbij onder meer is gelet op de justitiële documentatie betreffende verdachte, gedateerd 6 april 2006, waaruit blijkt dat verdachte niet eerder met justitie in aanraking is geweest.

De rechtbank overweegt in het bijzonder het navolgende.
Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan het aanmerkelijk onvoorzichtig rijden met een auto als gevolg waarvan er een aanrijding heeft plaatsgevonden waardoor een kind is overleden. Dit is een zeer ernstig feit. Een kind is het leven benomen en aan de ouders en andere nabestaanden van de omgekomen jongen is onnoemelijk leed toegebracht. De rechtbank heeft bij haar oordeel ook rekening gehouden met de gevolgen die het feit voor verdachte zelf heeft meegebracht en het feit dat verdachte niet eerder in aanraking is geweest met justitie. Voorts heeft de rechtbank in strafmaatverminderende zin rekening gehouden met de omstandigheid dat verdachte geen “gewone” automobilist was maar een ambulancechauffeur die in het kader van zijn werk met spoed op weg was naar een melding.
Verder is gebleken dat er weliswaar in het kader van de opleiding tot ambulancechauffeur een rijvaardigheidstraining wordt gegeven, doch deze is alleen gericht op de voertuigbeheersing. Een specifieke opleiding gericht op het verkrijgen van vaardigheid in het rijden met hoge snelheid op, tegenwoordig, drukke wegen vormt geen onderdeel van de opleiding, hetgeen gelet op de verhoogde zorgplicht die op dergelijke verkeersdeelnemers rust wel wenselijk is. In aansluiting hierop heeft de rechtbank vastgesteld dat geen interne richtlijnen en/of toetsingskader bestaan over hoe deel te nemen aan het verkeer in geval van een A1-melding.
De rechtbank is van mening dat voor de afdoening van de onderhavige zaak een werkstraf in combinatie met een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid op zijn plaats is. Aangezien de rechtbank een lagere graad van schuld bewezen acht dan de officier van justitie zal aan verdachte een lagere straf worden opgelegd dan door de officier van justitie geëist is.


6a.   De beoordeling van de civiele vordering(en), alsmede de gevorderde op-legging van de schadevergoedingsmaatregel --> niet-ontvankelijk

7. De toegepaste wettelijke bepalingen

De beslissing is gegrond op de artikelen 14a, 14b, 14c, 22c, 22d en 91 van het WvSR en de artikelen 6, 176, 178 en 179 van de WVW 1994.

8. De beslissing

De rechtbank, rechtdoende:

Verklaart bewezen dat verdachte het tenlastegelegde, zoals vermeld onder punt 3, heeft begaan.

Verklaart niet bewezen hetgeen verdachte meer of anders is tenlastegelegd dan hierboven bewezen is verklaard en spreekt verdachte daarvan vrij.

Verstaat dat het aldus bewezenverklaarde oplevert het strafbare feit zoals vermeld onder punt 4.

Verklaart verdachte hiervoor strafbaar.

Veroordeelt verdachte wegens het bewezenverklaarde tot

A. het verrichten van een werkstraf gedurende 120 (eenhonderdentwintig) uren.

Bepaalt dat deze werkstraf binnen één (1) jaar na het onherroepelijk worden van dit vonnis moet worden voltooid.

Bepaalt voorts dat de termijn binnen welke de werkstraf moet worden verricht, wordt verlengd met de tijd dat de veroordeelde rechtens zijn vrijheid is ontnomen alsmede met de tijd dat hij zich aan zodanige vrijheidsontneming heeft onttrokken.

Beveelt dat, voor het geval de veroordeelde de werkstraf niet naar behoren verricht, vervangende hechtenis zal worden toegepast.

Stelt deze vervangende hechtenis vast op 60 (zestig) dagen.


B. ontzegging van de bevoegdheid tot het besturen van motorvoertuigen, bromfietsen daaronder begrepen, voor de duur van 12 (twaalf) maanden.

Bepaalt dat deze ontzegging van de bevoegdheid tot het besturen van motorvoertuigen niet zal worden tenuitvoergelegd, tenzij de rechter later anders mocht gelasten. De rechtbank stelt een proeftijd vast van twee (2) jaren. De tenuitvoerlegging kan worden gelast indien de veroordeelde zich voor het eind van de proeftijd heeft schuldig gemaakt aan een strafbaar feit.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2006, 13:30:49
Hierboven dan de uitspraak, wel iets ingekort maar anders past ie niet.

Het gaat er overigens niet om dat de chauffeur het expres gedaan heeft, hij is niet voldoende voorzichtig geweest. En in dat licht gezien alle omstandigheden, heb ik nog niet eens zoveel moeite met het vonnis. Overigens zou volgens de tenlastelegging de chauffeur eerst met [140 km/u gereden hebben/althans met meer dan 80] en vervolgens zijn snelheid hebben teruggebracht tot 94 tot 114 km/u.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2006, 17:52:03
Ik dacht dat er een richtlijn bestond die stelde dat je een kruispunt "stapvoets" moet oprijden wanneer je (in een situatie met ander verkeer op de kruising of de kruising naderend) door rood licht rijdt ?

Maar ik kan je zeggen dat je een ambulance af en toe slecht hoort, in mijn auto (een Ford Mondeo) hoor ik de ambulances op de snelweg hier in zeeland in ieder geval niet tot dat ze ongeveer 5 meter achter me zitten, conclusies als "mevrouw zal wel even ....." zijn naar mijn mening niet op feiten gebaseerd en ongepast.

Duidelijk is dat beiden niet de bedoeling hadden met elkaar in botsing te komen, maar het is helaas toch gebeurt.
De winst in toegenomen overleving (of verminderde morbiditeit) je haalt door met bijv 20 km/uur sneller over een kruising te rijden is m.i. dermate klein dat je waarschijnlijk die ene dode nooit meer terug zal verdienen in de rest van je carrière als chaffeur.

het zal een hoop aan duidelijkheid toenemen wanneer er voor dergelijke situaties een vaste dwingende regel komt, stapvoets of niet, een ieder weet danin ieder geval waar hij/zij aan toe is.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources