GMS presentatie coördinaatsystemen

Auteur Topic: GMS presentatie coördinaatsystemen  (gelezen 2053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 16 juni 2006, 09:54:05
Als nautisch verkeersdienstmedewerker heb ik een prangende vraag omtrent het volgende, ik hoop dat mensen van de meldkamer mij uitsluitsel kunnen geven.

Tot voor enige tijd was in ieder geval op een aantal meldkamers gebruikelijk dat men coördinaten gepresenteerd kreeg in TDN-RD zoals in gebruik met stafkaarten.
Wie schetst mijn verbazing dat ik nu zowel in politie als ambulancevoertuigen in onze regio (Rotterdam-Rijnmond) presentatie aantrof in lengte breedtegraden, minuten en seconden, gelukkig wel in WGS84.
In de nautische wereld zijn de secondes al geruime tijd vervangen door minuten tot in duizendsten!
Er is dus een niet geringe kans dat zodoende op grens van land en water weer de nodige fouten in positieaanduiding zullen optreden met naar alle waarschijnlijkheid even ernstige resultaten.

Kees  8)




Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2006, 17:50:14
Als nautisch verkeersdienstmedewerker heb ik een prangende vraag omtrent het volgende, ik hoop dat mensen van de meldkamer mij uitsluitsel kunnen geven.

Ik mis de vraag...  ;) Voor het omrekenen van WGS84 naar RD (Rijks Driehoeksnet)  en v.v. heeft RWS een klein programmaatje wat je misschien behulpzaam kan zijn (en wellicht ook de GMC's): zie http://www.rdnap.nl/algemeen/hoogte/coordinatecalculator.html

Het programmaatje is hier te downloaden: http://www.rdnap.nl/download/setup%20cc41.exe

groet, Michel


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2006, 20:42:26
Beste Michel,

ik denk dat je de essentie van het verhaal mist, ik werk voor mijn  beroep al ruim 25 jaar met coördinaatsystemen, het gaat hier niet om omrekenen doch het volgende.
Het gaat er om dat graden minuten en seconden niet langer gebruikelijk is.
Mocht er snel iets worden doorgegeven van een vaartuig naar de wal of omgekeerd kan de ander het eenvoudig mis interpreteren.
51° 45.234' wordt door de ander die daar nooit mee werkt heel eenvoudig worden begrepen als hij zal wel bedoelen 51° 45' 23.4" en dan gaan er dus dingen flink mis.

Kees  8)