Communicatie geluiden vanuit centrale of ambulance

Auteur Topic: Communicatie geluiden vanuit centrale of ambulance  (gelezen 9461 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dwart

  • Gast
Gepost op: 11 juni 2006, 09:06:03
Ik wil proberen onze website van de EHBO-vereniging uit te bereiden met wat geluiden. Hierbij zit ik eigenlijk verlegen om wat geluiden die te horen zijn bij de communicatie van ambulance personeel naar ziekenhuis. Er mag niets inhoudelijk besproken worden het gaat alleen maar om b.v. "de één voor HB" en zoiets als "begrepen" of "over en uit" of "we zijn er zo" Dit moet wel gepaard gaan met de typische geluiden die bij een dergelijke communicatie horen (piepen,kraken of etherstoringen) Gewoon echt dus. Ik wil onze bezoeker de indruk geven dat......

Alvast bedankt
Wim




Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2006, 12:04:16
Ik wil proberen onze website van de EHBO-vereniging uit te bereiden met wat geluiden. Hierbij zit ik eigenlijk verlegen om wat geluiden van ambulance personeel naar ziekenhuis. Er mag niets inhoudelijk besproken worden het gaat alleen maar om b.v. "de één voor HB" en zoiets als "begrepen" of "over en uit" of "we zijn er zo" Dit moet wel gepaard gaan met de typische geluiden die bij een dergelijke communicatie horen (piepen,kraken of etherstoringen) Gewoon echt dus. Ik wil onze bezoeker de indruk geven dat......

Alvast bedankt
Wim
 

Dan zullen het gesprekken worden zoals: "CPA hier de ...... over", en niet HB  :D ;D


dwart

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2006, 12:38:52
Inderdaad, het zal je duidelijk zijn dat ik op dat gebied niets weet. Maar als er iemand vraagt om geluiden en je geeft dan een link met een fotopagina (best mooi hoor) dan weet je het verschil tussen plaatjes en geluiden ook niet echt.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2006, 14:15:16
Denk niet gauw dat je die geluiden ("vertrokken" enz) gauw gaat vinden over internet, want dat wordt allemaal geplot ipv over de mobilofoon gezegt  ;)


dwart

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2006, 16:24:31
Al was het alvast iets uit de oude doos. Dat was al heel mooi. Maar een ambulance en een centrale, die communiceren toch mondeling met elkaar? Is daar iets met een microfoon of zo op te nemen?
Zou mooi zijn....


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2006, 16:35:37
"Vroeger" (toen alles nog analoog was) kon je via de scanner inderdaad dit soort berichten opvangen :

"CPA voor de 28"
"28 luisterd"
"28, of jullie met 'n A1 naar de blabla-straat willen rijden voor een bla bla, ritnummer xxxx"
"oke"  (of "geen probleem" , "vertrokken"  "blabla straat", je kan natuurlijk vanalles zeggen)

En dan hoorde je wat piepjes, en als dus vertrokken geplot werdt, en bij aankomst hoorde je nog wat piepjes, als er terplaatse geplot werdt, maar niet elke actie werd dus mondelijk aan de CPA doorgegeven, die zagen op hun scherm dmv van het plotten wat de status van de betreffende ambulance was.

Door midden van dit kastje (mobilifoon) :



kunnen deze statussen geplot (doorgestuurd) worden naar de CPA, en die ziet dan precies wat die ambulance doet en waar ie is :



en tegenwoordig met C2000 gaat 't ook ongeveer zo, maar dan gaat de CPA dus niet de wagen zo oproepen zoals vroeger, via P2000 krijgt de bemanning dan 'n rit (urgentie + adres en soms 'n indicatie van 't soort rit) door op de pager


foto ambulancedienst Maastricht

En verder zit er dan natuurlijk dus ook een (digitale) C2000 mobilofoon in, waardoor je er met je scanner dus niks meer van mee krijgt :



Kortom, dingen als "vertrokken" en "aankomst" enzo gaan via 't plotten dus ik ben bang dat wat je wilt niet gaat lukken....


dwart

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2006, 16:44:02
Ja dat moest het eigenlijk zijn. In de hoop dat iemand iets in die trend heeft. Ik wil de bezoekers van de site van onze ehbo vereniging de indruk geven..... hier gebeurt het. Ik was laatst op een site en daar had men dergelijke geluiden rechtstreeks vanaf een scanner maar dat hoeft niet. Gewoon een paar wav bestanden en ik knutsel er wel iets van.
Wim


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2006, 16:59:15
In Belgie gaat alles nog wel dmv spraak over de mobilofoon, alles wat we daar doen wordt mondelijk doorgegeven aan 't HC100 (Hulpcentrum 100, de Belgische CPA).

De ritten komen binnen op 'n speciale alarmtelefoon op de post, en aangezien we op de 100 alleen spoedritten doen vertrekken we meteen, en dan geven we dus mondeling door dat we vertrokken zijn.

"Ziekenwagen x vraagt ONC400"
"ONC luisterd"
"Ziekenwagen x vertrokken voor opdracht"
"begrepen, ziekenwagen x, vertrokken 16:48 uur"

En dus ook bij aankomst patient, vertrek met patient, en aankomst en vertrek bij ziekenhuis.

Op de meldkamer zijn ze dus voortdurend "in gesprek" met alle ambulance's die hun status door aan't geven zijn, maar stel d'r komt iets binnen wat moet spoed moet worden doorgegeven en er praten er teveel doorheen dan wordt er "RADIOSTILTE" gezegd, en kan de meldkamer die ambulance de rit doorgeven (wat dan dus over de mobilofoon gaat omdat de bemanning nog i de wagen zit en niet op de standplaats bij de alarmtelefoon).

En verder kan je ook met voorrang een gesprek aanvragen.

Stel er roepen tegelijk 3 ambulance's op, dan zegt de meldkamer tegen 2 dat ze even moeten wachten, maar als je dan bijv. niet je status door wilt geven maar assistentie nodig hebt (brandweer, politie, mug, extra ambu) dan krijg je zo'n soort gesprek:

"Ziekenwagen x vraagt ONC400"
"Ziekenwagen y vraagt ONC400"
"Ziekenwagen z vraagt ONC400"
"O&C luisterd luisterd naar ziekenwagen x"
"Ziekenwagen y vraagt MET VOORRANG ONC400"
"ziekenwagen x even wachten, ONC luisterd naar ziekenwagen y"
"Ziekenwagen y had graag bijstand mug/politie/brandweer"
"ONC, begrepen, mug/politie/brandweer wordt gestuurd"
"ONC luisterd naar ziekenwagen x"
"Ziekenwagen x vertrokken bij ziekenhuis bla bla en terug richting standplaats, radiofonisch voor u bereikbaar"
"Begrepen, ziekenwagen x vrij op 16:55 uur"

Dus daar wordt alles nog wel mondeling doorgegeven aan de meldkamer.

Overigens is ONC400 de roepnaam van 't HC100 in Antwerpen.
In Belgie hebben ze voor dezelfde dingen nogal eens andere namen, in 't Limburgse wordt er bijv. gewoon om de MUG gevraagd, terwijl er in Antwerpen over de Delta's gesproken wordt, en dan heb je in Leuven ook nog de MIVA's van 't gasthuisberg, en de VUB in Jette heeft 2 PUC's rondrijden. En zodra je in 't franstalige gedeelte komt krijg je de SMUR d'r bij.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2006, 23:04:30
het kan simpel neem twee 27 mc sets en 2 mensen die weten wat te zeggen. Neem het op en zet het op je site.

Of vraag het aan twee zendamateurs bij je in de buurt


Karim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2006, 01:24:42
het kan simpel neem twee 27 mc sets en 2 mensen die weten wat te zeggen.

Dat kan inderdaad ook ja, maar dat laatste stukje van je zin is dan inderdaad ook wel belangrijk ja, anders krijg je zo'n gesprek :

"hallooo? ambulance?"
"hallooo, wie is daar?"
"hallooo, ik ben de meldkamer"
"ah oke, hallo"
"uhm, je moet met a1 naar de hoofdstraat voor een vermoeding CVA"
"wat? moeten we naar de C&A ?"
"Neee, vermoeding CVA"
"wa's dat dan ?"
"ja weet ik veel, rij nu maar, met sirene"
"okee"

 :D