Hockey blessure

Auteur Topic: Hockey blessure  (gelezen 6052 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2006, 14:58:37
De omgekeerde volgorde gaat ook op:
3) Je wil een ambu
2) + 1) je doet geen drukverband/spalk omdat ambu komt. De verpleegkundige zal graag de knie willen beoordelen.

RAdeR


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2006, 12:25:27
Hockey-wedstrijd. Jongen van 11. Hockeystick tegen knie aan.
Jongen ligt op de grond en kan niet meer staan, heeft veel pijn.
De stick heeft hem net onder de knieschijf geraakt.
Flinke vochtophoping in de knie. De knie doet niks meer.
Bij elke kleine beweging van het been schiet hij in de lucht van de pijn.

Los van wat er is gedaan heb ik aan jullie drie specifieke vragen:

1. Na te hebben gekoeld: wel of geen drukverband?
2. Wel of geen beenspalk?
3. Vervoer naar de SEH per auto of per ambulance?

Ik was het namelijk niet eens met mijn collega. Zonder te zeggen wat er is gedaan, wil ik daarom jullie onafhankelijke mening.
Wat zou jij hebben gedaan? Graag reacties van zowel ehbo-ers als ambulance/SEH-verpleegkundigen.  :)

Waar ligt de patient ? op het veld of in een eerste hulp post ?, Kan het evenement door gaan ?
Na een eerste beoordeling, zou ik kijken of  de patient op een brancard en met handmatige ondersteuning van het veld af halen
Om de patient daarna verder te beoordelen..   Direct een Ambulance laten komen lijkt me wat voorbarig.. Dan kan wel na een een verdere  beoordeling, je hebt daarvoor nog alle tijd..

Als je een spalk gebruikt om het tijdelijk te immobiliseren om van het veld af te halen, gebruik dan in iedergeval geen opblaasbare spalk, (die krengen moet echt overal de prullebak in.).. Er zijn wel spalken geschikt hiervoor,(Klittenband versies  tot samsplint..)die een daarin bekwame eerste hulpverlener kan gebruiken. Die zijn vaak alleen geschikt voor rechte ledematen..  De de stand van de knie is bepalend of je ze kan gebruiken of niet...

Is de patient van het veld in je eerste hulp post, dan heb je dus alle tijd voor verdere beoordeling. En koelen kan in dit soort situaties geen kwaad en kan ook zeer zinvol zijn,

En dan volg ik Rapje
Omdat ik nieuwsgierig ben hoe er in het geval van Harold uiteindelijk gehandeld is, ook nog even mijn reactie.

Allereerst wil ik weten of er sprake is / kan zijn van een fractuur. Gezien de aard van het letsel is het natuurlijk mogelijk, maar de plek van de pijn en het onvermogen om de knie te gebruiken doet me ook aan een eventueel meniscusletsel denken.
Waar ik aan denk:
* allereerst aan het slachtoffer vragen of tenen / enkel gewoon bewogen kan worden. Is dat zo, dan is de mogelijkheid van een fractuur al een stukje kleiner, en ga ik koelen. Is dat niet zo, dan wordt het been geïmobilliseerd en een ambulance gewaarschuwd voor een vermoedelijke scheen- / onderbeenbreuk. Immobiliseren niet met een spalk, dat is geen taak voor een EHV-er maar voor ambu-personeel.
* Gaat bewegen van tenen / enkels wel, dan ga ik koelen. Vaak doe ik dit door met een elastisch windsel een paar slagen om de knie te maken, zodat er geen contactbevriezing optreedt, daar het icepack op te leggen, en die even vast te leggen met een paar slagen van het verband. Zo hoef je hem niet steeds vast te houden. Mocht het koelen pijnlijk zijn (vaak een stekende pijn), is dit een extra indicatie voor een fractuur. Stoppen met koelen, immobiliseren en ambu waarschuwen.
* Gaat het koelen goed, zonder extra pijnklachten, dan ga ik na ca. 10 minuten verder onderzoeken: drukpijn? beweging mogelijk? knie echt op slot, of op andere manier een beperking? exacte plaats / score pijn? neemt de zwelling toe? is dit vocht, haematoom of andere zwelling?
Aan de hand daarvan, ga ik verder behandelen / allarmeren. Mocht ik van mening zijn dat het geen fractuur is, dan gaat er na het koelen een drukverband op de knie en kan slachtoffer (indien mogelijk, ouders, coach?) op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Kan ik een fractuur niet uitsluiten, dan wordt er geimmobiliseerd, en een ambu gebeld.
Maar, Harold, wat is nu de uitkomst van jullie verhaal?


Ik zou echter nooit een fractuur kunnen uitsluiten, wat ik heb geen rontgen ogen, en dat zou ik de patient ook vertellen. De pijnbeleving van de patient zal een belangrijke factor zijn Ik zou hem altijd verwijzen naar een HAP, en als het been/knie echt niet te bewegen en andere vormen van vervoer niet werken valt dan zou ik in overleg met het CPA de gele auto laten komen.


harold

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2006, 15:41:45
Het jongetje lag op het veld en de wedstrijd was tijdelijk stopgezet.
Het letsel werd gekoeld, er ging een drukverband om heen en we hebben het joch op een brancard weggedragen en achterin  een auto gepropt. Dit was heel erg pijnlijk voor de jongen.

Ik had zelf graag een ambulance laten komen, want ik was van mening dat het been gespalkt moest worden en dat vervoer op een brancard wel geindiceerd was. Bovendien leek het mij een misdaad om de jongen zonder spalk of steun op de achterbank van een auto weg te sturen. Hij zou bij elke hobbel tegen het plafond aan vliegen. Ik had op z'n minst willen overleggen met de MKA-centralist.

Hoe het afgelopen is weet ik niet. Ik heb de jongen niet meer gezien.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2006, 16:13:39
Het jongetje lag op het veld en de wedstrijd was tijdelijk stopgezet.
Het letsel werd gekoeld, er ging een drukverband om heen en we hebben het joch op een brancard weggedragen en achterin  een auto gepropt. Dit was heel erg pijnlijk voor de jongen.

Ik had zelf graag een ambulance laten komen, want ik was van mening dat het been gespalkt moest worden en dat vervoer op een brancard wel geindiceerd was. Bovendien leek het mij een misdaad om de jongen zonder spalk of steun op de achterbank van een auto weg te sturen. Hij zou bij elke hobbel tegen het plafond aan vliegen. Ik had op z'n minst willen overleggen met de MKA-centralist.

Hoe het afgelopen is weet ik niet. Ik heb de jongen niet meer gezien.

Harold,

Ik begrijp uit het verhaal dat anderen een duidelijk andere mening toegedaan waren dan jij.
Kun je vertellen hoe de uiteindelijke beslissing genomen is, eventueel per pm) uiteraard zonder allerlei namen te noemen.
Het gaat me er niet om wie de beslissing genomen heeft, maar waarom jou visie niet overgenomen is.
Want ik vond jouw insteek uitstekend en de centralist om advies vragen is het minimale wat men had kunnen doen.

Maarten


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2006, 21:10:04
Het jongetje lag op het veld en de wedstrijd was tijdelijk stopgezet.
Het letsel werd gekoeld, er ging een drukverband om heen en we hebben het joch op een brancard weggedragen en achterin  een auto gepropt. Dit was heel erg pijnlijk voor de jongen.

Ik had zelf graag een ambulance laten komen, want ik was van mening dat het been gespalkt moest worden en dat vervoer op een brancard wel geindiceerd was. Bovendien leek het mij een misdaad om de jongen zonder spalk of steun op de achterbank van een auto weg te sturen. Hij zou bij elke hobbel tegen het plafond aan vliegen. Ik had op z'n minst willen overleggen met de MKA-centralist.

Hoe het afgelopen is weet ik niet. Ik heb de jongen niet meer gezien.

Iemand zomaar op een brancard leggen en achterin een auto leggen, lijkt met op basis van jou beschrijving van de pijnbeleving van de patient niet erg galant. Zodra het slachtoffer niet kan zitten, word het liggend vervoer en daar zijn die onder andere gele auto's voor..

Als knie licht gebogen is, kan je met goede padding en een goede spalk de been goed immobiliseren.. maar dat vergt wel aanvullende training.. Echter met kinderen heb je ook nog te maken met de wens (hulpvraag) van de patient en van de ouders.. Dat kan opzich zelf de keuze voor ambulance vervoer of eigen vervoer beinvloeden..


harold

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2006, 16:14:32
Het kind wilde graag een ambulance. Ik had hem dat graag gegeven. En ik heb zelden meegemaakt dat een patient zelf om een ambulance vraagt.
De ouders lieten het afhangen van de ehbo-ers (die het dus niet eens met elkaar waren)


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2006, 04:30:14
Zoals gewoonlijk is zoiets lastig vanaf de zijlijn te beoordelen. Hoe hard is hij b.v. geraakt?

Kniebelessures zijn geen “spoedgevallen”. Je kan dus even de tijd nemen.
Koelen is belangrijk, laat het maar even tot rust komen.
Niet direct spalken oid, maar wel goed ondersteunen.

Als na een minuut of 10 de pijn alleen maar erger wordt, of het kniegewricht op slot zit, dan is ambulancevervoer in principe geïndiceerd:
-   immobiliseren (vacuumspalk)
-   pijnstilling
VSAZ ambulancezorg