Een onwelwording

Auteur Topic: Een onwelwording  (gelezen 5642 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 11 juni 2006, 23:49:23
Tijdens een hulpverlening werden we vandaag gewaarschuwd dat een s.o. onwel geworden was. Ter plaatse troffen we een s.o. van middelbare leeftijd aan die goed aanspreekbaar was, hij zag grauwbleek en zijn huid voelde klam en koud aan. De polsslagader was voelbaar, deze was regelmatig met een frequentie van ca 50 slagen/min. hij voelde zich moe en wat draaierig. En hij had tintelingen in de vingers.  Verder gaf hij aan dat hij een paecemaker had.Hij gaf verder aan normaal gegeten en gedronken te hebben. Het beeld leek op dat moment te verslechteren.

Omdat ik geen goed beeld kon krijgen van het onderliggende probleem, en hartproblemen niet kon en wilde uitsluiten besloot ik een ambulance terplaatse te laten komen. in de tijd die de ambulance nodig had om terplaatse te komen verbeterde de situatie.
Het s.o. is in de ambulance onderzocht en de avk stelde vast dat het een warmteprobleem was. Iedereen blij behalve ik, want ik kon dat niet rijmen met het beeld wat ik gezien had.

De verklaring vond ik op http://www.merckmanual.be/index2.html?pid=2&hid=280&last_hcount=0&last_acount=0&alinea=3662

Hitte-uitputting

Hitte-uitputting is een aandoening die het gevolg is van urenlange blootstelling aan hitte, waarbij overmatig verlies van vocht door zware transpiratie leidt tot vermoeidheid, lage bloeddruk en soms collaps (flauwte).
Blootstelling aan hoge temperaturen kan leiden tot overmatig vochtverlies door transpiratie, vooral tijdens zware lichamelijke arbeid of training. Met het vochtverlies gaan ook zouten (elektrolyten) verloren, waardoor de bloedsomloop en de werking van de hersenen wordt verstoord. Hierdoor kan hitte-uitputting optreden. Hitte-uitputting lijkt ernstig, maar is dat meestal niet.

Symptomen en diagnose

De belangrijkste symptomen zijn toenemende vermoeidheid, zwakte, angstgevoel en hevige transpiratie. Wanneer iemand stilstaat, kan een gevoel van flauwte optreden doordat het bloed zich in de door de hitte verwijde bloedvaten in de benen verzamelt. De hartslag kan langzaam en zwak worden. De huid wordt koud, bleek en klam en de betreffende persoon is verward. Door het vochtverlies neemt het bloedvolume af en daalt de bloeddruk, wat kan leiden tot collaps of flauwvallen. Gewoonlijk kan de diagnose hitte-uitputting worden gesteld op basis van de symptomen.

Behandeling
De behandeling bestaat voornamelijk uit aanvulling van vocht (rehydratie) en zout. Plat liggen met het hoofd lager dan de rest van het lichaam en om de paar minuten met kleine teugjes drinken van koele, licht gezouten dranken volstaat gewoonlijk. Soms wordt intraveneus vocht toegediend. Overbrenging naar een koele omgeving helpt. Na rehydratie volgt vaak snel en volledig herstel. Als ondanks deze behandeling de bloeddruk gedurende meer dan een uur laag blijft en de polsslag langzaam, moet aan een andere aandoening worden gedacht.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2006, 13:10:00
Vwb ik uit jou verhaal kan opmaken was het gewoon een geval van hittestuwing. Zeker gezien het warme weer van dit weekend is slachtoffer met hittestuwing op een evenement eerder regel dan uitzondering. Vooral oudere mensen en jonge kinderen hebben hier sneller last van. Het is natuurlijk verstandig om de ambulance erbij te halen want je so kan zomaar verder weg zakken, want vochtverlies kan uiteindelijk leiden tot bewusteloosheid of erger. Ik was er natuurlijk niet bij, dus ik kan alleen maar afgaan op hetgene wat jij beschrijft.
Ik werk 's zomers op het strand en daar komen we ze ook nog wel eens tegen, man van middelbare leeftijd, denkt genoeg te eten en te drinken, maar vergeet daarbij dat hij de hele dag in de zon ligt te bakken, met als gevolg dat als hij weer terug naar camping/ huisje wil opeens in elkaar zakt. Gek hé.. ;)
En vwb de hartproblemen Als de man die had, had de avk ze waarschijnlijk wel kunnen vinden.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2006, 17:37:30
Ik heb het meer ter leringhe ende vermaeck uitgezocht, niet omdat ik aan het oordeel van de verpleegkundige getwijfeld heb, in tegendeel.

Het druk ons nog eens met de neus op de feiten. Een van die feiten is dat elementen uit een verhaal je in een bepaalde richting laten denken, en je feitelijk een subjectief oordeel vormt. Maar ook dat twijfel moet leiden tot bellen.
Wetend wat ik nu weet, had ik een andere aanpak gevolgd, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat het om een ander niet onderkent s.o. zou kunnen gaan.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2006, 17:43:00
Een pols van 50 vind ik een goede reden om een ambulance te laten komen, en dan hoef je eigenlijk niet veel meer te doen dan ABC te blijven controleren...
Hoe dan ook, het ABCDE-rijtje kan wel helpen... Als je in de E naar warmteletsels was gaan zoeken, had je misschien ook wel ontdekt wat er aan de hand was.Het voordeel van rijtjes hanteren is dat alles de revue passeert ;)
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2006, 17:47:28
Hoe dan ook, het ABCDE-rijtje kan wel helpen... Als je in de E naar warmteletsels was gaan zoeken, had je misschien ook wel ontdekt wat er aan de hand was.Het voordeel van rijtjes hanteren is dat alles de revue passeert ;)

Behalve als de symptomen niet daarmee geassocieerd worden  :-\
Warmte was voor mij bij deze symptomen een theoretische oorzaak.

martin vermeer

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2006, 11:46:05
Ik vindt vindt dat er juist en adequaat is gehandeld :o Een EHBO-er is namelijk geen vp/ arts, dus neem dan ook geen risico's. Als je het niet vertrouwt is het altijd handig om prof. hulp in te schakelen.  ;) Je legt dan de verantwoordelijkheid bij de andere (prof) disciplines. :)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2006, 12:18:41
Ik vindt vindt dat er juist en adequaat is gehandeld :o Een EHBO-er is namelijk geen vp/ arts, dus neem dan ook geen risico's. Als je het niet vertrouwt is het altijd handig om prof. hulp in te schakelen.  ;) Je legt dan de verantwoordelijkheid bij de andere (prof) disciplines. :)

Geen enkel risico nemen is onmogelijk, want door onnodig te bellen, verhoog je de aanrijtijden, waardoor het risico, dat de maximale aanrijtijd niet gehaald kan worden, vergroot wordt.

Veiligheid gaat voor alles.

Veiligheid is het bewust nemen van maatschappelijk aanvaarde risico's.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2006, 16:10:26
De centralist bepaald of het nodig is, en als er veel auto's rijden komen er VWS-wagens. En dan nog, dat is geen zorg voor een ehbo-er  ;D
Arts  www.alphalog.nl

7194

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2006, 16:37:22
De centralist bepaald of het nodig is, en als er veel auto's rijden komen er VWS-wagens. En dan nog, dat is geen zorg voor een ehbo-er  ;D
Inderdaad. Als we ons daar mee bezig moeten houden is het eind zoek.
Als je denkt dat het nodig is bel je en dan beslist die meneer of mevrouw aan de andere kant van de lijn wel of het echt nodig is.  :P

martin vermeer

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2006, 18:19:10
Toch heb vindt ik, om mijzelf in te dekken en als ik de situatie niet vertrouw, dat hier prof. hulp bij moet komen. Zo draag je niet de verantwoordelijkheid en kun je nooit het verwijt krijgen, dat je onjuist hebt gehandeld. Ik bedoel natuurlijk niet dat je voor ieder wissewasje 112 gaat bellen, maar alleen als je zelf geen idee hebt waar het omgaat en als je weet dat je als EHV-er niets voor je so kunt doen.