Rampenbestrijding in Nederland nog niet helemaal op orde - 14-09-2005

Auteur Topic: Rampenbestrijding in Nederland nog niet helemaal op orde - 14-09-2005  (gelezen 2206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Rampenbestrijding nog niet op orde  
 
DEN HAAG - Nederland is nog niet in alle opzichten klaar voor grootschalige rampen. Dat bleek woensdag in een overleg met de Tweede Kamer. De professionaliteit van de hulpverleners is volgens minister Remkes van Binnenlandse Zaken redelijk op orde.
Maar aan de onderliggende structuur schort volgens hem nog het een en ander. Als zich bijvoorbeeld een zeer omvangrijke ramp voordoet waarbij tweehonderd zwaargewonden vallen, kunnen er te weinig ziekenhuisbedden zijn, zei Remkes. Hij benadrukte echter dat dat afhankelijk is van de aard van de ramp en de regio waar en het tijdstip waarop het incident plaatsvindt.

De bewindsman wil graag een discussie met betrokkenen en de Kamer beginnen over de vraag op welke omvang van een ramp de capaciteit in ziekenhuizen moet worden ingericht.

 
 
14 september 2005, 15:26 uur  
bron www.dvhn.nl




vuurtje

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2006, 21:23:43
aan de onderliggende structuur schort volgens hem nog het een en ander. Als zich bijvoorbeeld een zeer omvangrijke ramp voordoet waarbij tweehonderd zwaargewonden vallen, kunnen er te weinig ziekenhuisbedden zijn, zei Remkes.

Tijdens Bonfire - alweer een tijdje geleden - was de ambulance sector al in staat om in een meldkamer de GPS posities te zien van alle opgeschaalde regio's. Politie en Brandweer doen / kunnen dat nu nog steeds niet.
Inmiddels draait dat systeem bij de ambulance sector landelijk en operationeel. Het wordt gebruikt voor zowel dagelijkse grensoverschrijdende samenwerking als tijdens rampen. Maar alleen tussen de 112 meldkamers van ambulance onderling.

Waarom niet de 112 van politie en brandweer ook op dat netwerk aansluiten? "Onderlinge structuur verbeteren" begint toch met te zien wat de ander doet en waar die zit? Lijkt een simpel verhaal, het netwerk is er, maar blijkbaar is niks simpel in het leven... Raadsel. Wat is er moeilijk aan?  :-\
Kan Defensie ook nog op aanhaken als ze de burgerij in nood willen helpen.

De ambulance sector gaat verder en plaatst boven op dit systeem al een 2e systeem: semi-automatisch alarmeren en hulp vragen van omliggende regio's (tijd sparen in de meldkamer), en live koppelen met beschikbare beddencapaciteit in ziekenhuizen om de ambulances slimme rondjes te laten rijden tussen rampterrein en ziekenhuizen.
Dit 2e systeem heet Octopus, zie http://www.ggdzl.nl/pool/1/documents/Nieuwsbrief_project_Octopus_nr1_04.06.pdf


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2006, 00:28:04
Tijdens Bonfire - alweer een tijdje geleden - was de ambulance sector al in staat om in een meldkamer de GPS posities te zien van alle opgeschaalde regio's. Politie en Brandweer doen / kunnen dat nu nog steeds niet.
Inmiddels draait dat systeem bij de ambulance sector landelijk en operationeel. Het wordt gebruikt voor zowel dagelijkse grensoverschrijdende samenwerking als tijdens rampen. Maar alleen tussen de 112 meldkamers van ambulance onderling.

Waarom niet de 112 van politie en brandweer ook op dat netwerk aansluiten? "Onderlinge structuur verbeteren" begint toch met te zien wat de ander doet en waar die zit? Lijkt een simpel verhaal, het netwerk is er, maar blijkbaar is niks simpel in het leven... Raadsel. Wat is er moeilijk aan?  :-\
Kan Defensie ook nog op aanhaken als ze de burgerij in nood willen helpen.

Heel vreemd ja. En dat terwijl politie Rotterdam-Rijnmond de eerste was van de hulpdiensten met GPS-posities van voertuigen (automatisch voertuig locatie systeem - AVLS). Dan zou je zeggen dat als eerste bij de politie de nationale doorvoer plaatsvindt, maar nee...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2006, 08:09:58
In Rijnmond ziet de GMK op één kaart zowel de politienoodhulpvoertuigen als de ambulances (brandweer weet ik niet zeker). Wellicht dat het iets met de overzichtelijkheid te maken heeft? Het aantal noodhulpwagens en ambu's in een regio is wel te overzien, maar als je daar ook alle wijkeenheden van de politie, fietssurveillanten, voetsurveillanten, en dan ook nog die van andere regio's op zou moeten zien, kun je misschien de kaart niet meer zien (alleen maar gekleurde bolletjes van alle eenheden)?
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:30:35
In Rijnmond ziet de GMK op één kaart zowel de politienoodhulpvoertuigen als de ambulances (brandweer weet ik niet zeker). Wellicht dat het iets met de overzichtelijkheid te maken heeft? Het aantal noodhulpwagens en ambu's in een regio is wel te overzien, maar als je daar ook alle wijkeenheden van de politie, fietssurveillanten, voetsurveillanten, en dan ook nog die van andere regio's op zou moeten zien, kun je misschien de kaart niet meer zien (alleen maar gekleurde bolletjes van alle eenheden)?

Dat moet je het systeem dusdanigg maken dat je kan selecteren, bijvoorbeeld alleen noodhulpauto's om maar wat te noemen.
Bij een grootschalige multidisciplinaire inzet lijkt het mij wel handig als je in de commandoruimte op één groot scherm alle hulpverleners in beeld hebt, goed voor het overzicht.
Als dat landelijk ingevoerd wordt, voor zowel politie, kmar, brandweer en ambulance (en evt. anderen, maar dit als basis), dan heb je een prachig systeem lijkt me.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


vuurtje

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2006, 04:57:05
Heel vreemd ja. En dat terwijl politie Rotterdam-Rijnmond de eerste was van de hulpdiensten met GPS-posities van voertuigen (automatisch voertuig locatie systeem - AVLS). Dan zou je zeggen dat als eerste bij de politie de nationale doorvoer plaatsvindt, maar nee...

Inderdaad. Politie liep een aantal jaren geleden ver voorop. Maar toen kwam er een landelijke project van politie, een paar jaar geleden. Het ISC - de landelijke IT organisatie van politie - doet dat project, op kosten van de regio's, om overal dezelfde meldkamer in te voeren. Daar is nog niks van terecht gekomen. Met als gevolg, stilstand bij de politie. Al jaren. Bovendien was men in dat project vergeten de brandweer en ambulance bij het project te betrekken. Onbestaanbaar in deze tijd  :D.

De ambulance sector, vroeger het stiefkindje, is dus zelf verder gegaan en heeft op dit gebied de politie links en rechts ingehaald. Langzaamaan beginnen de regionale meldkamers van politie weer zelf de touwtjes in handen te nemen, en dat werd tijd.

Los van de techniek, maar politie en brandweer zou gewoon moeten kunnen aanhaken op dat ambulance netwerk, dat heet Ambunet. Dan ben je toch in een klap klaar. Moet simpel zjn. En heb je, dat bij grootschalige zaken men elkaar multidisciplinair kan zien, ook over de regiogrens heen. Of dat de minister kan meekijken wat er landelijk gebeurt. Dat had 2 jaar geleden al gekund want dat netwerk ligt er al en tijdje. Zal wel te maken hebben met gezichtsverlies van enkele ambtenaren waarom dat nog steeds niet is gedaan.

Of misplaatste trots.... Want als je bedenkt dat we in een gevaarlijke tijd leven, dan hebben een paar luitjes heel wat uit te leggen als er weer een flinke ramp over ons heen komt en het goed mis gaat. "Samenwerken is niet moeilijk, het willen wel."


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 3 september 2006, 13:19:39
Mooi gesproken ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s