Deo busje in hete auto ?

Auteur Topic: Deo busje in hete auto ?  (gelezen 12737 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2006, 22:02:23
Het busje zal normaal gespoken niet in je auto ontploffen, maar in een slecht geval openscheuren en leeglopen. Tevens is het ook zo dat de inhoud niet 100% gasvormig is maar het betreft een vloeistof en een drijfgas. Dit drijfgas zorgt ervoor dat de vloeistof er als een nevel uitkomt als je op het knopje drukt.

Als er open vuur in de buurt is zal het geklapte busje zeer snel ontbranden (Dit is geen ontploffing, maar hoogstens een Bleve)
Als het busje geklapt is en de inhoud heeft zich goed met de omgeving kunnen vermengen en daarbij komt ook nog eens een vonk van bijv. het deur schakelaartje, dan pas spreek je van een ontploffing.

Groet,

Ton.


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2006, 10:31:38
Ik denk dat ik vanaf nu maar een deo-roller in de auto leg ... ;)


zafara

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2006, 12:12:11
Het busje zal normaal gespoken niet in je auto ontploffen, maar in een slecht geval openscheuren en leeglopen. Tevens is het ook zo dat de inhoud niet 100% gasvormig is maar het betreft een vloeistof en een drijfgas. Dit drijfgas zorgt ervoor dat de vloeistof er als een nevel uitkomt als je op het knopje drukt.

Als er open vuur in de buurt is zal het geklapte busje zeer snel ontbranden (Dit is geen ontploffing, maar hoogstens een Bleve)
Als het busje geklapt is en de inhoud heeft zich goed met de omgeving kunnen vermengen en daarbij komt ook nog eens een vonk van bijv. het deur schakelaartje, dan pas spreek je van een ontploffing.

Groet,

Ton.

dus als je busje 's ochtends( als jij aan het werk bent) klapt en je steekt aan het einde van je werkdag een sigaret  aan.....heb je dus een redelijke kans op een ontploffing......??


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2006, 20:05:33
dus als je busje 's ochtends( als jij aan het werk bent) klapt en je steekt aan het einde van je werkdag een sigaret  aan.....heb je dus een redelijke kans op een ontploffing......??

Als er nog voldoende gas in de auto aanwezig is dat je binnen de explosie grenzen van het produkt blijft is het antwoord JA.
 
Het valt echter te bezien of er na een paar uur EN de deur open/dicht nog zoveel gas aanwezig dat je een explosief mengsel overhoud.


Ton.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2006, 21:35:07
ik had voorheen ook altijd een deobusje in de auto liggen, echter om 2 redenen heb ik dit niet meer:

1: warme deo is niet zo effectief en voelt veel minder aangenaam
2: er stond laatst een blikje cola dat spontaan open sprong... toen rezen bij mij vragen over het risico versus t gemak van even meenemen in de tas. (ik heb dus voor het laatste gekozen.)
Politie Aspirant niveau 4


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #25 Gepost op: 25 juli 2006, 19:41:20
Niet zo onwaarschijnlijk dus....

Safety Alert #37-2006 - Hazard Alert – Bottled Air Explosion
Occurs Inside Truck Cab

A driver sprayed "canned air" in his truck to clean the dash and
overhead console. A few minutes later he rolled down his window, went
to light a cigarette, and a flash explosion occurred inside the cab.
To read the complete safety alert, click on this link:
http://www.enform.ca/1459


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #26 Gepost op: 25 juli 2006, 19:50:23
En deze is nog mooier  ;D

http://www.vcds.forces.gc.ca/dsafeg/pubs/digest/7-06/art02_e.asp

https://www.eh.doe.gov/paa/oesummary/oesummary2003/oe2003-19.pdf


mmm... misschien toch maar even die spuitbus uit m'n auto halen   8)

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #27 Gepost op: 25 juli 2006, 20:30:28
Nou we doen de demonstraie met de óntploffende'gas bus op het trainingscentrum vrij vaak... en e=inderdaad gaat hij eerst bol staan voor de klap. Een bus deo zal ook bol gaan staan en hopenlijk dan zal de spuitmond afscheuren en de druk zo weglaten. Anders scheurt hij open en hoef je geen luchtfrisser meer in de auto gebruiekn voor minimaal een jaar ;D
Maar een explosief gasmengsel zal zich niet vormen in de auto, tenzij je er meerdere flesjes in legt...
It's me!


ltdoka

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2006, 12:45:35
De volgende forum dag een acetyleenfles.....?  ??? ;D ;D :-X :-X :-X

Palmpie houd wel van een grapje he  ;)
Hoewel je voor een demo met een acetyleen fles verder niks nodig hebt dan enkel de fles.
Je haalt hem op op een aanhanger, zet hem overeind in de aanhanger en geeft hem vervolgens een zetje uit de aanhanger, neemt een afwachtende houding aan (van een veilge afstand) en de scheikunde doet de rest

 :D


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 2 augustus 2006, 13:54:36
Het enige voordeel is dat ik geen luchtverfrisser de komende maande in de auto hoef te plaatsen
[/quote]

Ik heb uit je directe omgeving anders vernomen........ :D