Deo busje in hete auto ?

Auteur Topic: Deo busje in hete auto ?  (gelezen 12736 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2006, 21:17:56
Op de forumdag hebben we gezien hoelang de brander bij het spuitbus gehouden moest worden.
Best lang.  ;)

Weet je hoelang je op de plof hebt staan wachten?Hooguit 2 minuten


kapel

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2006, 11:07:24
Ik heb ooit geleerd dat een aansteker ongeveer de inhoud van een emmer aan samengeperst gas bevat. Je kan dus wel nagaan hoeveel samengeperst gas een deobus bevat, aangezien dat ook vloeibaar klinkt als je die schud. En hoeveel volume gas er in 1 klap vrij kan komen.

Ik denk niet dat er nog ramen in je auto zitten als ie gaat...


Racoon

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2006, 13:29:04
Heb wel eens foto's gezien van een inzet bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Had een explosie plaatsgevonden. De deuren waren ontzet en de ruiten lagen er uit. Ook raamkozijnen waren ontzet. Men wist toen de oorzaak niet. Wel werd er een soort zoete lucht waargenomen wat niet thuisgebracht kon worden. Achteraf bleek (uit technisch onderzoek) de oorzaak een busje met luchtverfrisser te zijn welke voor een straalkacheltje stond.  :-X


pesje2

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2006, 13:33:27
Myth Busters op Discovery hebben het een keer getest,.... en er gebeurde niks met het spuitbusje.

Ik wou net zeggen, teveel TV gekeken? :P
Het deoflesje heeft een bolle onderkant voor de beveilingen (vul me even aan als ik het verkeerd heb) die eerst ontbolt en daarna kan de vles ontploffen.

Gr. Niels


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2006, 13:41:33
Ik wou net zeggen, teveel TV gekeken? :P
Het deoflesje heeft een bolle onderkant voor de beveilingen (vul me even aan als ik het verkeerd heb) die eerst ontbolt en daarna kan de vles ontploffen.

Gr. Niels

Leg me eens uit hoe dat precies werkt (het bol staan naar binnen en bij druk naar buiten..... ???::) ::) ::)

Je moet een zeef (of ander bol voorwerp) nemen en dan door gelijkmatige druk op het,  gehele, oppervlak (druk verplaatst zich in alle richtingen gelijkmatig, op iedere miljoenste millimeter staat dezelfde druk en die is loodrecht op het materiaal gericht) proberen de bolling de andere kant op te krijgen..... De kracht wordt dan ontbonden in een vector evenwijdig met het materiaal. Pas wanneer het materiaal de drukkracht evenwijdig met het materiaal niet meer kan hebben bezwijkt de 'bolling'. Ik vermoet dat dan ook het flesje direct ploft.. ;)


Volgens mij zit die bolle onderkant er alleen omdat je dan de flesjes vlak op de grond kan zetten. Als je een vlakke onderkant neemt gaat het automatisch bol staan  ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2006, 15:23:19
wie legt der nou een deobusje in de auto :-X :D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2006, 16:40:28
Leg me eens uit hoe dat precies werkt (het bol staan naar binnen en bij druk naar buiten..... ???::) ::) ::)

Je moet een zeef (of ander bol voorwerp) nemen en dan door gelijkmatige druk op het,  gehele, oppervlak (druk verplaatst zich in alle richtingen gelijkmatig, op iedere miljoenste millimeter staat dezelfde druk en die is loodrecht op het materiaal gericht) proberen de bolling de andere kant op te krijgen..... De kracht wordt dan ontbonden in een vector evenwijdig met het materiaal. Pas wanneer het materiaal de drukkracht evenwijdig met het materiaal niet meer kan hebben bezwijkt de 'bolling'. Ik vermoet dat dan ook het flesje direct ploft.. ;)


Volgens mij zit die bolle onderkant er alleen omdat je dan de flesjes vlak op de grond kan zetten. Als je een vlakke onderkant neemt gaat het automatisch bol staan  ;)
En toch spreekt Pesje2 de waarheid,tijdens de forumdag met de demo ontploffend spuitbusjes.Was er een duidelijk ploppend geluid waar te nemen,dat ploppend geluid betekend niets meer dan dat de hollebodem nu een bolle bodem was.Na wat door verhitte ontploft uiteindelijk de spuitbus


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2006, 18:10:09
En toch spreekt Pesje2 de waarheid,tijdens de forumdag met de demo ontploffend spuitbusjes.Was er een duidelijk ploppend geluid waar te nemen,dat ploppend geluid betekend niets meer dan dat de hollebodem nu een bolle bodem was.Na wat door verhitte ontploft uiteindelijk de spuitbus

Oke..... niets gaat boven proef ondervindelijk vaststellen...  ;D ;D ;D De theorie wordt vaak ingehaald door de praktijk... ;) ;D ;D ;D  :-X

De volgende forum dag een acetyleenfles.....?  ??? ;D ;D :-X :-X :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 18 juli 2006, 19:44:28
Oke..... niets gaat boven proef ondervindelijk vaststellen...  ;D ;D ;D De theorie wordt vaak ingehaald door de praktijk... ;) ;D ;D ;D  :-X

De volgende forum dag een acetyleenfles.....?  ??? ;D ;D :-X :-X :-X
Wat mij betreft prima,maar ik ga dan 3 straten verderop wel kijken naar de vuurbal die boven de huizen uit zal komen :-X :-X 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 18 juli 2006, 20:34:01
Wat mij betreft prima,maar ik ga dan 3 straten verderop wel kijken naar de vuurbal die boven de huizen uit zal komen :-X :-X 8)

Ik denk dat ik nog wat straatjes verder gaat staan....  ;)