Veel vragen wordt niet altijd gestimuleerd (hangt uiteraard heel erg van de docent af). Verder gaat er bij elke verandering (bij ons, vind ik) ontzettend veel lestijd verloren doordat een groot deel van de groep simpelweg op de verandering tegen is. Het is dan geen vraag-antwoord-discussie, maar een voor-tegen-discussie. Voeg daarbij de docent die zegt: ik kan er ook niks aan doen; de mensen van het OK hebben dat zo besloten, dus dat is het beste dus zo doen we het, punt uit, geen discussie.... Gelukkig was dit maar 1 van de docenten die ik heb meegemaakt; er zijn er ook die wel openstaan voor vragen en meningen van cursisten. Toch blijft het een feit dat er mijns inziens teveel tijd verloren gaat doordat mensen hun kritiekpunten blijven herhalen in de hoop (?) dat het weer terugverandert.
En ik moet eerlijk zeggen: de dingen die ik als eerste geleerd heb (bij Jeugd-EHBO A en B) blijven het beste hangen. Daardoor ben ik best wel eens onzeker doordat ik bijvoorbeeld de veranderingen van de afgelopen 3 jaar in de reanimatierichtlijnen door elkaar haal (moet je nou wel of niet uitkleden? bij drenkelingen nou wel of niet eerst beademen?) De schema's zijn simpel; het is alleen jammer dat door ze ieder jaar te versimpelen, de veranderingen moeilijker te onthouden zijn dan het 'ingewikkelde' schema van een paar jaar geleden. Dingen afleren is inderdaad moeilijk. (herhalen, herhalen, herhalen! ..... tot de volgende 'versimpeling')