Veranderingen OK boekje

Auteur Topic: Veranderingen OK boekje  (gelezen 4005 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Gepost op: 13 juni 2006, 20:35:26
Wat vinden jullie van de veranderingen  zoals die nu staan vemeld op oranje kruis site  www.ehbo.nl.
Ik vind het er niet duidelijker op geworden. Ook zal het voor de instructeurs een hele kluif worden om dat aan de EHBO ers uit te leggen.
Ben benieuwd naar jullie reacties

Willem D.


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2006, 23:27:17
Wat vinden jullie van de veranderingen  zoals die nu staan vemeld op oranje kruis site  www.ehbo.nl.
Ik vind het er niet duidelijker op geworden. Ook zal het voor de instructeurs een hele kluif worden om dat aan de EHBO ers uit te leggen.
Ben benieuwd naar jullie reacties

Willem D.

Waarom zou dat een hele kluif worden ?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2006, 12:03:41
Tis weer simpeler geworden... tja, gewoon doen en niet te veel vragen ben ik bang.
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2006, 16:50:09
Tis weer simpeler geworden... tja, gewoon doen en niet te veel vragen ben ik bang.

Delta, als je vragen voor je houdt, dan ben je verkeerd bezig,
Als de docent geen onderbouwd antwoord op je vragen kan geven is hij verkeerd bezig.

Mijn cursisten mogen pas iets doen als ze weten waarom ze het willen doen. En een goede reden kan zijn zo staat het in het boekje en ik weet zo snel niets beter te bedenken.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2006, 00:32:16
Ik vindt dat cursisten juist veel moeten vragen ::). Misschien dat het dan sneller duidelijk is. Er zijn namelijk nog steeds mensen die de hand in de nek van het so leggen, om het hoofd te kantelen, ik hoop dat deze richtlijnen voor iedereen snel worden afgeleerd :'(. Moet toch lukken?  ;)


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2006, 06:00:11
Er zijn namelijk nog steeds mensen die de hand in de nek van het so leggen, om het hoofd te kantelen

Wat is daar op tegen?


Kanarie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2006, 10:53:47
Veel vragen wordt niet altijd gestimuleerd (hangt uiteraard heel erg van de docent af). Verder gaat er bij elke verandering (bij ons, vind ik) ontzettend veel lestijd verloren doordat een groot deel van de groep simpelweg op de verandering tegen is. Het is dan geen vraag-antwoord-discussie, maar een voor-tegen-discussie. Voeg daarbij de docent die zegt: ik kan er ook niks aan doen; de mensen van het OK hebben dat zo besloten, dus dat is het beste dus zo doen we het, punt uit, geen discussie.... Gelukkig was dit maar 1 van de docenten die ik heb meegemaakt; er zijn er ook die wel openstaan voor vragen en meningen van cursisten. Toch blijft het een feit dat er mijns inziens teveel tijd verloren gaat doordat mensen hun kritiekpunten blijven herhalen in de hoop (?) dat het weer terugverandert.
En ik moet eerlijk zeggen: de dingen die ik als eerste geleerd heb (bij Jeugd-EHBO A en B) blijven het beste hangen. Daardoor ben ik best wel eens onzeker doordat ik bijvoorbeeld de veranderingen van de afgelopen 3 jaar in de reanimatierichtlijnen door elkaar haal (moet je nou wel of niet uitkleden? bij drenkelingen nou wel of niet eerst beademen?) De schema's zijn simpel; het is alleen jammer dat door ze ieder jaar te versimpelen, de veranderingen moeilijker te onthouden zijn dan het 'ingewikkelde' schema van een paar jaar geleden.  Dingen afleren is inderdaad moeilijk. (herhalen, herhalen, herhalen! ..... tot de volgende 'versimpeling')


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2006, 10:55:45
Hand in de nek van het SO geeft een grotere kans op nekletsel  je hebt nog al de kans om je hand dicht te knijpen met draaien.

beter is het om dan bijde handen aan de zijkanten van het hoofd te plaatsen(geen oren afknellen)je fikseert het hoofd en nek dan veel beter.

WANT JE WEET NIET OF ER EEN TRAUMA IS VAN DE NEK OF HET HOOFD.    beter te voorzichtig dan  1keer niet :'( :-[ :-[


martin vermeer

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2006, 19:20:13
Hand in de nek van het SO geeft een grotere kans op nekletsel  je hebt nog al de kans om je hand dicht te knijpen met draaien.

beter is het om dan bijde handen aan de zijkanten van het hoofd te plaatsen(geen oren afknellen)je fikseert het hoofd en nek dan veel beter.

WANT JE WEET NIET OF ER EEN TRAUMA IS VAN DE NEK OF HET HOOFD.    beter te voorzichtig dan  1keer niet :'( :-[ :-[

Helemaal mee eens, in ongevalssituatie maakt dit wel degelijk uit!!!! En volgens de 24e druk wordt dit ook niet meer aangeleerd. Dus wanneer je de "vakliteratuur" volgt, weet jij dit toch ook Rene?
Wat is daar op tegen?


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2006, 19:40:19
Helemaal mee eens, in ongevalssituatie maakt dit wel degelijk uit!!!! En volgens de 24e druk wordt dit ook niet meer aangeleerd. Dus wanneer je de "vakliteratuur" volgt, weet jij dit toch ook Rene?

Het OK boekje valt niet onder mij vakliteratuur,... maar ik ben dan ook o.a. SEH-verpleegkundige.  :)
Er is dus niets op tegen om een hand in de nek te leggen tenzij ........................