Bedrijf aansprakelijk bij gebrek aan AED

Auteur Topic: Bedrijf aansprakelijk bij gebrek aan AED  (gelezen 13620 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2006, 20:32:14
Bepaalde First Responder AED's hebben een manual override... maar die hang je dus niet in je bedrijf ;)
Arts  www.alphalog.nl


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2006, 21:55:16
In de meeste gevallen is het dan goed ja. Het kan iets anders zijn, wanneer je een diploma hebt om met de AED om te gaan. Overigens wordt voor het nalaten van hulpverlening niet snel vervolgt.

Vooral het stukje 'naar vermogen' is natuurlijk belangrijk. Dat je een AED-cursus gevolgd heb en een papiertje in een lijstje aan de muur hebt hangen, wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk iets kunt doen op het moment dat het echt zover is. Dat is namelijk (maar dat hoef ik niet uit te leggen) niet te trainen.
En dus handel je op dat moment naar vermogen als alleen 112 belt...


vinma

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2006, 09:15:37
Ik denk dat Medizon "z'n bedrijfsresultaten wil "boosten"!

Wat de aansprakelijkheid betreft: alleen bij grove nalatigheid kun je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade (net als bij BHV'ers).

Ander punt, ik ben geen medicus maar ik vraag me het volgende af:
Medizon (en de krant) stelt dat het gebruik van een AED bij hartfalen de overlevingskans met 5 maal vergroot. Geldt dat voor ál die 16.000 gevallen? Of geldt dat alleen in specifieke gevallen van hartfalen?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 23 juni 2006, 23:28:46
Enkel bij ventrikelfibrilleren, bij een massaal infarct zal de AED weinig soelaas bieden.
Arts  www.alphalog.nl


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2006, 20:32:10
ook bij ventrikelflutter zal een AED een schok afgeven ;)


103720

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2007, 11:39:18
Wil de discussie even weer actueel maken. Binnen ons bedrijf wordt binnenkort een AED aangeschaft en tegelijkertijd worden er 9 BHV'ers opgeleid om dit apparaat te 'bedienen'. Toch kunnen wij ons een situatie voorstellen dat er bij ons in het bedrijf geen BHV'er aanwezig is. Hoewel dit een hoge uitzondering is, zou het toch eens kunnen gebeuren.

Er is bij ons nu de discussie ontstaan wie nu wel/niet de AED mag gebruiken. De BHV'ers geven aan dat alleen iemand met een opleiding zo'n apparaat mag gebruiken. Voor zover ik op het internet kan vinden staat dit nergens omschreven en ben ik van mening dat iedereen het apparaat mag gebruiken als dat nodig zou moeten zijn. Natuurlijk zal een onopgeleid persoon zo snel mogelijk 112 moeten bellen, maar dat is niet de discussie. Het gaat er dus om: Mag iemand, die geen cursus/opleiding heeft gehad omtrent het gebruik van een AED, toch het apparaat gebruiken als dat nodig mocht zijn.

En als dat zo is, waar staat dat dan zwart op wit? Want in de wet BIG staat weer iets vaags van "het mag gebruikt worden door getrainde leken". En dat zou dan toch betekenen dat je verplicht bent een training te volgen voordat je het apparaat mag gebruiken. Maar er zullen op diverse plaatsen AED-apparaten hangen (openbare gebouwen etc.) waar niet altijd iemand voorhanden is die een training heeft gehad. En om dan eerst iemand te zoeken of te bellen die wel een opleiding heeft genoten lijkt me ook niet de bedoeling.

Iemand die me hier bij kan helpen?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #26 Gepost op: 5 juni 2007, 11:58:37
Beste 103720,
Volgens mij mag ieder de aed gebruiken als hij in de buurt is. Wel is het handig als je kunt reanimeren want dat is altijd belangrijker als de defi, geen reanimatie, geen redding.
Wat betreft de wet BIG, die treedt uit werking als er zich een noodsituatie voordoet, zoals... een reanimatie, dus wat er in de BIG staat is niet belangrijk op dit vlak.
Mijn advies is laat je bedrijf meer mensen opleiden voor de aed, zodat er wel altijd iemand aanwezig is. Willen ze dit niet dan zou ik de defi gewoon gebuiken als je hem nodig hebt, iets is nog altijd beter als niets.
groet Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2007, 14:19:50
Hoe meer mensen een korte training volgen, hoe minder relevant deze, vraag wordt.
En voor zover je het niet op eigen kosten voor de baas wilt doen, bedenk dan goed dat de meeste reanimaties zich in de privesfeer afspelen.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2007, 15:16:17
Hoe meer mensen een korte training volgen, hoe minder relevant deze, vraag wordt.
En voor zover je het niet op eigen kosten voor de baas wilt doen, bedenk dan goed dat de meeste reanimaties zich in de privesfeer afspelen.

Aan de andere kant zijn de meeste mensen per week minstens net zolang aktief voor de baas, als dat ze dat privé zijn (als ik de slaapuren even niet meereken).


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 1 juli 2007, 13:36:41
Wil de discussie even weer actueel maken. Binnen ons bedrijf wordt binnenkort een AED aangeschaft en tegelijkertijd worden er 9 BHV'ers opgeleid om dit apparaat te 'bedienen'. Toch kunnen wij ons een situatie voorstellen dat er bij ons in het bedrijf geen BHV'er aanwezig is. Hoewel dit een hoge uitzondering is, zou het toch eens kunnen gebeuren.

Er is bij ons nu de discussie ontstaan wie nu wel/niet de AED mag gebruiken. De BHV'ers geven aan dat alleen iemand met een opleiding zo'n apparaat mag gebruiken. Voor zover ik op het internet kan vinden staat dit nergens omschreven en ben ik van mening dat iedereen het apparaat mag gebruiken als dat nodig zou moeten zijn. Natuurlijk zal een onopgeleid persoon zo snel mogelijk 112 moeten bellen, maar dat is niet de discussie. Het gaat er dus om: Mag iemand, die geen cursus/opleiding heeft gehad omtrent het gebruik van een AED, toch het apparaat gebruiken als dat nodig mocht zijn.

En als dat zo is, waar staat dat dan zwart op wit? Want in de wet BIG staat weer iets vaags van "het mag gebruikt worden door getrainde leken". En dat zou dan toch betekenen dat je verplicht bent een training te volgen voordat je het apparaat mag gebruiken. Maar er zullen op diverse plaatsen AED-apparaten hangen (openbare gebouwen etc.) waar niet altijd iemand voorhanden is die een training heeft gehad. En om dan eerst iemand te zoeken of te bellen die wel een opleiding heeft genoten lijkt me ook niet de bedoeling.

Iemand die me hier bij kan helpen?
Trainig in AED is wel aanbevolen maar niet vereist. Een schok via AED is immers (semi) automatisch, het apparaat klapt alleen als het nodig is en alleen als men bij zo'n indicatie de defi-knop indrukt. Niet voor niets is dit apparaat ontworpen om door leken en zelfs niet-AED geschoolden personen te gebruiken, oftwel ''Foolproof''  Enige menselijke actie is dus wel vereist(knop indrukken), maar bovenal is gezond verstand vereist en niet allerlei AED trainingen etc. Niet de AEDtraining maar de schok van het AED apparaat redt de patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod