Donor (licht je antwoord toe!!)

Auteur Topic: Donor (licht je antwoord toe!!)  (gelezen 59062 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #130 Gepost op: 1 september 2006, 09:35:32
Hoewel ik achter het idee sta, ben ik geen bloeddonor of orgaandonor. Mijn bloed willen ze niet hebben (krijg regelmatig een acupuntuur behandeling en dat schijnt volgens de bloedbanken erg gevaarlijk te zijn) en orgaandonor wil ik niet registreren.
Mijn familie weet hoe ik er over denk en weten dat mocht ik plots het leven laten (is voorlopig niet te hopen ;)) Dat ik dan wel organen en weefsles wil afstaan maar daar niet voor aan de lifesupport wil. Misschien ben ik wel erg eigenwijs, maar ik kan het mijn geweten niet verkopen om familieleden naar een lichaam te laten kijken dat in leven gehouden wordt om er de nodige 'onderdelen' uit te halen ---
Heb het zelf een keer meegemaakt en dat is niet leuk, ondanks het goede wat je hiermee kan doen. Dus: weefsels en andere onderdelen achteraf: geen probleem!
It's me!


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #131 Gepost op: 1 september 2006, 23:16:55
Even een (ietwat offtopic) vraag, wanneer mag je géén donor worden?

Ik ben nog geen donor, en ik vroeg me af, omdat ik het graag wil, of ik dat kan worden.

Ik heb MCTD, een reumatische auto-immuun aandoening die bij mij vooral op mijn bloedplaatjes slaat. Ik slik hiervoor medicijnen, en zal dat blijven den waarschijnlijk. De toekomst is onzeker. Kan ik dan (bloed-) donor worden?
*leegheid*


Kanarie

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 1 september 2006, 23:27:44
Nou... het officiële antwoord zal dit wel zijn: http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Kan_ik_orgaandonor_worden_als_ik_ziek_ben_of_medicijnen_gebruik_/vid/6905697B-C295-519D-19CB224A9675E29C/containerid/517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44/objectid/4A166E18-C09F-296A-61D47B7563747998/displaymethod/displaydefaultintro
(ja als je ziek bent kun je donor worden, want wellicht veranderen de inzichten en mogelijkheden in de toekomst nog)
Maar het hoe-staat-het-er-nu-voor-beredeneer-antwoord moet ik je voorlopig even schuldig blijven.  :-\


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #133 Gepost op: 4 september 2006, 21:47:45
Ik ga morgen dan eindelijk voor de eerste keer laten prikken.

Ik heb wel op de vragenlijst gezien dat je bij het minste al voor een jaar uit de running bent.
Bij een inwendig onderzoek,een operatie.
En na tandartsbezoek ben je ook twee weken niet 'welkom'.
  Ta


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #134 Gepost op: 6 september 2006, 21:47:11
Nou,ben gisteren geweest.

Het is me heel erg meegevallen.

Nou heb ik geen moeite met naalden en bloedprikken,maar ik was wel benieuwd wat het met me zou doen als ik een halve liter bloed minder in m'n lijf had,maar dat doet dus niks.

Nergens last van gehad,al werd ik wel verplicht even wat te eten en te drinken voor ik weg ging!
  Ta


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #135 Gepost op: 12 september 2006, 13:12:07
sinds ik bij de vrijwillige brandweer zit (vanaf 1996) ben ik bloeddonor, en sinds 1998 orgaandonor.
het zit nu eenmaal in mijn bloed om de medemens te helpen  ;)
en het is maar een kleine moeite  ;D
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #136 Gepost op: 13 januari 2007, 19:37:17
Zijn er nog mensen die hier wel eens over na denken? Als ik het goed heb is het percentage orgaandonoren het afgelopen jaar met 7% afgenomen. En da's geen goede ontwikkeling!  :| En ja, mij schudden ze leeg als het zo ver is!  8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #137 Gepost op: 27 maart 2007, 17:37:44
Vandaag het donorformulier ingevuld. Raar dat ze daar pas 11 maanden na m´n 18e verjaardag mee komen...
Als ik nou in de afgelopen 11 maanden was overleden, hadden ze dus niet geweten dat ze m´n organen eruit mogen slopen (wel met beleid a.u.b. :P).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #138 Gepost op: 27 maart 2007, 18:59:56
Ik zou het heel graag willen, zowel bloed als orgaan donor maar ik weet dus niet of het kan. Sowieso ben ik nog geen 18 (wel bijna) maar dan nog....

Vergeten toe te lichten ;)

Ik wil het omdat ik zelf ook een donororgaan zou willen als dat nodig zou zijn, ik zou er mensen mee helpen en als ik er verder zelf geen last van heb, waarom niet?
*leegheid*


Rover

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 28 maart 2007, 21:44:22
Ik ben beide. Bloed: ik heb het spul toch, maak het ook weer aan als het eruit wordt gehaald en kan er mensen blij mee maken. Organen: tja, heb er zelf weinig meer aan op het moment dat het van toepassing is, en waarschijnlijk zit een ander erom te springen. Voor beide geldt dat ik het zelf ook wel prettig zou vinden als ik het nodig zou hebben en het is er...