Donor (licht je antwoord toe!!)

Auteur Topic: Donor (licht je antwoord toe!!)  (gelezen 57940 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #140 Gepost op: 28 maart 2007, 21:58:00
Ik ook niet, ben eigenlijk ook niet van plan om het wel te gaan doen. Weet niet waarom eigenlijk.

Dat heb ik nou ook, ik ben zelf ook nog geen 18. Maar bloedonor word ik zowiezo niet, zoals al eerder in dit topic zijn er mensen die onderuit gaan tijdens het prikken, dat heb ik tot twee keer toe meegemaakt. Ik overweeg misschien wel om orgaandonor te worden.


1of4

  • Gast
Reactie #141 Gepost op: 29 maart 2007, 16:01:49
Het maakt mij niet uit. Ik laat de keuze aan mijn vrouw. Als zij me intact wil laten dan zij het zo.
Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ze zegt "Haal er maar uit wat er uit te halen is".


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #142 Gepost op: 29 maart 2007, 16:20:47
Dat heb ik nou ook, ik ben zelf ook nog geen 18. Maar bloedonor word ik zowiezo niet, zoals al eerder in dit topic zijn er mensen die onderuit gaan tijdens het prikken, dat heb ik tot twee keer toe meegemaakt. Ik overweeg misschien wel om orgaandonor te worden.
:D

Sorry. Weet je, dat went wel. Stel nu dat je een of andere ziekte krijgt, dan moet je ook vaak bloedprikken.

Weet iemand of je donor kan worden als je een bepaalde auto-immuun ziekte hebt? (wil diegene mij een pb sturen?)
*leegheid*


kiteman

  • Gast
Reactie #143 Gepost op: 29 maart 2007, 17:03:01
ik vind het zonde om voor niets dood te gaan !!  ik zie genoeg  dode mensen zonder pas , en dat is elke keer weer balen voor iemand die zijn leven afhangt van een orgaan van een ander.

bloed mag ik niet geven dus helaas.

groet johan


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #144 Gepost op: 29 maart 2007, 17:16:33
ik ben alleen bloeddonor, ik vindt dit een kleine moeite alleen orgaandonor ja ik weet nie vind het een raar idee
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #145 Gepost op: 16 april 2007, 15:38:38
Weet iemand of je donor kan worden als je een bepaalde auto-immuun ziekte hebt? (wil diegene mij een pb sturen?)

Bloeddonor weet ik niet. Dat kun je het beste bij de bloedbank vragen. Je registreren als weefsel/orgaandonor kan altijd. Mocht het op het punt komen dat ze voor de beslissing komen te staan om je organen uit te nemen, wordt dit uitgebreid door de arts bekeken. Daar is een heel protocol voor. Het kan zijn dat bepaalde organen wel gebruikt kunnen worden, of bij patienten met een bepaald soort orgaanfalen.

Ik ben zowel bloeddonor als geregistreerd weefsel/orgaandonor.
Ik heb op een afdeling in het ziekenhuis gewerkt waar patienten opgenomen werden die op een nieuw orgaan lagen te wachten, dit heeft me het belang van het donor-zijn in doen zien. Van te voren was ik al geregistreerd met de argumentatie: "als ik een orgaan nodig heb, wil ik er ook één, dan kan ik het niet maken om niet zelf donor te zijn".

Mijn ervaring is dat alleen geregistreed staan niet genoeg is. Er wordt altijd met familie (of andere belangrijke mensen in je leven) overlegd. Zorg ervoor dat zij ook weten wat jouw wens is met betrekking tot doneren. Dan wordt voor hun het ook makkelijker om toestemming te geven voor donatie. Want als je familie écht tegen is, en jij staat wel geregistreerd, gebeurt het NIET. Daarentegen: als jij je niet geregistreerd hebt, en anderen weten dat jij het wel graag wil, kunnen zij toestemming geven om het wel door te laten gaan.

Kaktus


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #146 Gepost op: 18 april 2007, 11:49:19
ik ben sinds kort donor van organen. maar kan me heel goed voorstellen dat mensen het niet willen
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Hathi

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #147 Gepost op: 19 april 2007, 21:28:50
Ik ben sinds m'n 18e bloeddonor en sinds kort plasmadonor.
Wat de organen en weefsel betreft: Laten ze er maar uit/af slopen wat ze nog denken te kunnen gebruiken!
Zou mooi wezen als iemand er nog wat aan heeft na mijn overlijden.

gr, Hathi
MES Medische en EHBO Stam


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #148 Gepost op: 19 april 2007, 21:59:15
Ik sta in principe ingeschreven als bloeddonor. Zodra ik weer medicijnen (moet) ga(an) gebruiken is het feest gelijk afgelopen natuurlijk, maar het gaat nu goed, dus we kloppen maar even af  ::)
*leegheid*


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #149 Gepost op: 11 augustus 2010, 14:08:20
Ik ben sinds mijn 18e bloeddonor (volbloed) in Groningen en kreeg ook zo'n donor-registratieformulier van de regering, welke ik meteen invulde. Ik zonder niets uit, ik hecht geen waarde aan mijn lichaam wanneer ik hersendood ben. Daar kun je ook niet meer over nadenken als je dood bent. Mochten ze het niet kunnen gebruiken in het ziekenhuis dan hoop ik dat de wetenschap of het onderwijs er wat mee kan. De restanten kunnen ze oplossen of verbranden.

Als ik in gesprek ben met iemand die geen donor is en dat komt ter sprake, dan is de reden vaak dat men het een 'hoop gedoe' vindt of dat ze bang zijn voor bloed of de prik (of beide). Ik heb ook een hekel aan die prik, zeker nadat het een keer fout is gegaan, maar dat is maar even. En die halve liter elke drie maand mis je echt niet. De bloedbank zou een reclamespotje moeten maken waarin die twee zaken worden getackeld; de 'moeite' om naar de bloedbank te komen en de 'gruwelijkheid' van het bloed geven. Droog en simpel, en niet van dat zalvende "je helpt er zo veel mensen mee". Dat weten we namelijk wel...
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.