Ik had net even ruzie met internet en heb tussendoor wel een antwoord zitten tikken dat inmiddels niet meer relevant is. Maar ik plaats hem lekker toch. Als je vindt (net als ik) dat hij niet meer in de discussie past, mag je hem gerust negeren. En inderdaad: je moet absoluut zelf beslissen of je donor wilt zijn of niet en je mag daar ook je eigen goede of slechte argumenten voor hebben. Alleen voor een discussie zul je met goede argumenten aan moeten komen en dat hebben we allemaal geprobeerd.
Goed hier komt het stukje tekst wat ik tijdens mijn knipperlicht-internet geproduceerd heb.
Over het algemeen kiezen mensen ervoor om geneeskunde te gaan studeren uit idealisme om mensen te helpen en interesse in alles wat met het menselijk lichaam en geest te maken heeft. Geld speelt daarin veel minder een rol; tuurlijk wil je een salaris waar je goed van kunt rondkomen, maar als het je echt om het geld gaat, zijn er betere carrieremogelijkheden op andere gebieden dan de gezondheidszorg. Arts blijft echter gewoon een beroep en we zijn niet allemaal Florence Nightingales.
Ik begrijp het gevoel dat jij iets heel persoonlijks en dierbaars weggeeft en dat anderen in het proces gewoon geld verdienen. En nu sta ik op het punt om dingen te herhalen die al gezegd zijn, dus ik refereeer naar:
Het is dus inderdaad gewoon hun werk wat ze doen en voor dat werk krijgen ze betaald.
Als je het liefdadigheidsidee wilt toepassen op het proces als geheel,
wat eigenlijk beter zou zijn dan het alleen op de chirurg te verhalen; die heeft immers een heel team om zich heen dat ook betrokken is bij de operatie,
dan moet het ziekenhuis een lager tarief aan de zorgverzekeraar berekenen en dan moet die de korting vervolgens doorberekenen aan de (familie van de) donor.......
De chirurg is gewoon nodig om het liefdadigheidsproces uit te voeren; zonder hem is het niet mogelijk om een orgaan van de gever naar de ontvanger te krijgen. Waarom moet hij dan water bij de wijn doen?
Als ik iets kan wat van nut is voor mensen die toevallig een liefdadigheidsproject runnen, dan hoef ik dat toch niet verplicht ook maar voor een liefdadigheidstarief uit te voeren? Dan is het dus een financiele bestraffing om die vaardigheid te beheersen, hoe goed het doel ook is.
En inderdaad bij veel liefdadigheidsprojecten werkt ook het bedrijfsleven tegen gereduceerd tarief mee, maar die evenementen zijn aanzienlijk minder frequent dan operaties en het bedrijf kan zelf kiezen per keer of het meewerkt of niet. Ik vind het moeilijk vergelijken...
edit: zijn we een half uur verder?!?!
oeps...