Weet iemand of je donor kan worden als je een bepaalde auto-immuun ziekte hebt? (wil diegene mij een pb sturen?)
Bloeddonor weet ik niet. Dat kun je het beste bij de bloedbank vragen. Je registreren als weefsel/orgaandonor kan altijd. Mocht het op het punt komen dat ze voor de beslissing komen te staan om je organen uit te nemen, wordt dit uitgebreid door de arts bekeken. Daar is een heel protocol voor. Het kan zijn dat bepaalde organen wel gebruikt kunnen worden, of bij patienten met een bepaald soort orgaanfalen.
Ik ben zowel bloeddonor als geregistreerd weefsel/orgaandonor.
Ik heb op een afdeling in het ziekenhuis gewerkt waar patienten opgenomen werden die op een nieuw orgaan lagen te wachten, dit heeft me het belang van het donor-zijn in doen zien. Van te voren was ik al geregistreerd met de argumentatie: "als ik een orgaan nodig heb, wil ik er ook één, dan kan ik het niet maken om niet zelf donor te zijn".
Mijn ervaring is dat alleen geregistreed staan niet genoeg is. Er wordt altijd met familie (of andere belangrijke mensen in je leven) overlegd. Zorg ervoor dat zij ook weten wat jouw wens is met betrekking tot doneren. Dan wordt voor hun het ook makkelijker om toestemming te geven voor donatie. Want als je familie écht tegen is, en jij staat wel geregistreerd, gebeurt het NIET. Daarentegen: als jij je niet geregistreerd hebt, en anderen weten dat jij het wel graag wil, kunnen zij toestemming geven om het wel door te laten gaan.
Kaktus