Casus Juli :Problemen op grote hoogte

Auteur Topic: Casus Juli :Problemen op grote hoogte  (gelezen 37335 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #20 Gepost op: 1 juli 2006, 15:37:10
oke da klopt maar is een tankvliegtuig met 100000 liter kerosine even niet een beetje belangerijker?????
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #21 Gepost op: 1 juli 2006, 15:55:40
oke da klopt maar is een tankvliegtuig met 100000 liter kerosine even niet een beetje belangerijker?????

Misschien wel maar je doet anders voorkomen. In je  eerste situatieschets staat het volgende "door een birdstrike(vogel in de moter) verliest het tankvliegtuig hoogte waarna de tankinrichting gedeeltelijk afbreekt. motor 1 van het tankvliegtuig valt uit en F16 raakt stuurloos."

Bij het lezen hiervan heb ik het idee.

A. de tankinrichting breekt af, oke jammer maar ik ga er even vanuit dat er een beveiliging in het vliegtuig zit die de hele zaak afsluit en daarmee dus veilig stelt.
B. 1 motor valt uit, hij heeft dus nog motoren over, de kans dat hij hierop een noodlanding kan maken is volgens mij gewoon aanwezig. (weet niet of zo'n toestel er 2 of 4 heeft maar op 3 motoren moet zo'n kist toch veilig aan de grond gezet kunnen worden. (hoop ik als leek :P)
C. je geeft aan dat het vliegtuig nog bestuurbaar is.
D. de F16 is stuurloos en hier is dus weinig aan te redden, zal neerstorten.

Conclusie, mijn aandacht wordt, net als die van Harry naar de stuurloze F16 getrokken en de inzet concentreerd zich hierop. Blijkt er bij nadere informatie dat het tankvliegtuig niet veilig aan de grond komt dan kan altijd nog gekozen worden om de prioriteit daar te leggen.

Maar tot op dit moment geen nadere info van het tankvliegtuig...


brw opsterland freak

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #22 Gepost op: 1 juli 2006, 16:00:06
ja dat vliegtuig met kerosine lijkt mij proi 1 te hebben.
maar die f16 kan die niet een noodlanding maken bij dat natuurgebied het liefst op de landingsbaan en is het nog in staat om een evt doorstart te maken? en een f16 heeft idd een schiet stoel maar is die nodig?
en dat vliegtuig met kerosine moet voorzichtig (snelheid minderen?) een landing proberen te maken op een van de vliegvelden en de brandweer paraat om het vlieg tuig te koelen/blussen? en de brandweer paraat op kazerne en in die bebouwing zit daar een kazerne of paraat stelling?
(ps:ik ben geen hulpverlener maar ik had begrepen dat ik ook mijn reactie mag doen?)
MVG Jos Dijk


Harry007

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 1 juli 2006, 17:33:59
Jos, ik lees duidelijk dat de F16 onbestuurbaar is, dus een noodlanding en een doorstart lijkt mij onmogelijk.

Ook zou ik graag willen weten in welke richting de F16 gaat, en hoe hoog ze zijn op het moment van incident.

Verder lijkt het mij raar dat er al gealarmeerd is, terwijl nog niet bekend is waar de F16 terecht komt, het lijkt mij namelijk niet veel tijd tussen een onbestuurbare F16 en de crash, den dat op het moment van alarmeren de kist al bijna op de grond ligt...


Uppie

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 1 juli 2006, 20:37:20
Verder lijkt het mij raar dat er al gealarmeerd is, terwijl nog niet bekend is waar de F16 terecht komt, het lijkt mij namelijk niet veel tijd tussen een onbestuurbare F16 en de crash, den dat op het moment van alarmeren de kist al bijna op de grond ligt...

De verkeerstoren heeft gemeld dat er problemen zijn, en wat de eerste problemen lijken te zijn. Dit is namelijk doorgegeven door de piloot van het tankvliegtuig.

Van een neergestorte F16 is nog geen melding binnengekomen. Niet door de F16 piloot, niet van een ooggetuige of van iemand anders.

Dit is wat er nu bekend is, en daar zult u het mee moeten doen.

Groeten
Uppie


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #25 Gepost op: 1 juli 2006, 23:06:15
er lopen nu wat dingen door mekaar(ja nu al) even de feiten van dag 1 op een rijtje

er is bij het overtanken van kerosine iets fout gegaan(een bird strike). de piloot van het tankvliegtuig meld dus dat de F16 stuurloos is en dat bij hem zelf de tankinrichting is afgebroken. dit zijn de feiten op dit moment.

op dit moment gealarmeerd:
Crashalarm Volkel, zodat de brandweer op de vliegbasis stand-by is
Brandweer Uden Totaal, zodat die bij meer info acuut in actie komen
Dienstdoende OVD
Meldkamer Politie Den Bosch
CrashAmbulance Volkel
Evt voorwaarschuwing meerdere ambulances

dit is de informatie tot nu toe.

op dit moment moet duidelijk worden waar de prio's liggen. ga je voor de straaljager of ga je voor het tankvliegtuig?? natuurlijk probeer je voor beide te gaan maar ga van de informatie uit die je nu weet wat is op dit moment dan het belangerijkste.....
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #26 Gepost op: 2 juli 2006, 02:05:36
Lang niet deelgenomen aan de casus maar omdat dit onderwerp me interesseert ga ik toch meedoen :). Ook al vanwege mijn (beperkte) kennis van de luchtvaart. Korte samenvatting met enkele vragen / te nemen acties:

De tankvliegtuigen die we in Nederland gebruiken zijn van het type KDC-10 en driemotorig. Bij een engine failure meldt de piloot altijd welke motor hij mist zodat de verkeersleiding weet of hij bij voorkeur alleen nog rechter of linker bochten kan nemen. Graag zou ik dus weten welke motor hij mist, 1,2 of 3. Dit moet bij de verkeersleiding bekend zijn.

Dat het bijtanken boven Volkel gebeurt is heel erg vreemd zo niet uitgesloten. Dit soort oefeningen worden in Nederland altijd uitgevoerd in de zogenaamde Carol-Track. Dit is een speciaal daarvoor aangewezen oefengebied zo'n 80 km ten noorden van Terschelling. De onderzoekscommissie mag achteraf uitzoek wat dat ding in hemelsnaam boven volkel deed.

De prioriteit van alle inzet komt wat mij betreft te liggen op de stuurloze F16. Waarom? Deze vormt het grootste gevaar aangezien hij mogelijk in bewoond gebied kan neerkomen. Het is de verantwoordelijkheid van de piloot van het toestel om te zorgen dat het toestel niet in bewoond gebied neerkomt en er dan als een haas met de schietstoel vandoor te gaan. Hoe vervelend ook, daar kunnen we vanaf de grond niets aan doen. Graag zou ik de hoogte, positie, groundspeed en vertical speed van het toestel te weten komen. Dan kun je relatief makkelijk uitrekenen waar hij ongeveer neer gaat komen.

De KDC-10 vormt een veel minder groot gevaar. Een dergelijk toestel kan op 2 van de drie motoren prima vliegen, nog wel enkele honderden kilometers als dat nodig zou zijn. De piloot zal dus eerst op groot open water fuel moeten dumpen (Noordzee of Markermeer). Dit kan met 2 motoren en dat moet ie ook. Met een dergelijke hoeveelheid brandstof aan boord zou een eventuele landing immers sowieso een crash worden. Het toestel weegt dan te zwaar en zakt simpelweg door z'n landingsgestel, dat wil je niet met zoveel brandstof aan boord. Actie: Op twee motoren fuel dumpen boven het Markermeer of Noordzee, daarna op 2 motoren landen op Eindhoven (wat zijn thuisbasis is, niet Leeuwarden ;)).

Naast de reeds gealarmeerde hulpdiensten rondom Volkel is het dus ook zaak een voorzorgslanding met 2 motoren op Eindhoven voor te bereiden. Ik kondig standby-call Scenario 1 af in verband met het beperkte aantal personen aan boord van de KDC-10. Dat wil zeggen twee ambulances en de voltallige brandweer van de vliegbasis eindhoven inclusief OSC (On Scene Commander) en de OVD van de gemeentelijke brandweer Eindhoven. Dit is een standaard inzet voor een standby inzet tbv een toestel met minder dan 8 POB.

Hier laat ik het even bij, ik wacht op meer info.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


paulgr

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 2 juli 2006, 08:14:29
Als oud-luchtmachtmedewerker zou ik kiezen voor hetzelfde scenario als 112brabant.nl.
Ongeacht welke motor van de KDC-10 niet meer functioneert kan ie het daarop nog best een tijdje volhouden.
Echter er wordt in de casus ergens gesproken dat de KDC-10 hoogte verliest. Wellicht is het verstandig hier
toch een analyse op uit te voeren:
  • Wat is de huidige altitude?
  • Wat is de descent level?
  • Wat is de horizontal air/ground speed
  • Statusconfirmation van de vlieger (piloten werken in de burgerluchtvaart) aangaande het gemelde
Pas als dit bekend is valt er iets meer te zeggen over de prioriteitstelling. Heeft iemand trouwens al de exacte
coördinaten opgevraagd van de plaats waar de birdstrike plaatsvond. Is er al iets bekend van weersomstandigheden?
Is er al contact geweest met de vlieger van de F16? Heeft deze zijn problemen bevestigd?

Ik denk dat deze informatie van wezenlijk belang is voordat er een plan getrokken kan worden.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #28 Gepost op: 2 juli 2006, 08:24:14
wil jij misschien de casus overnemen hahahahahahahahahah. vroeger piloot geweest ofzo. moet wel leuk blijven hoogte, positie, groundspeed en vertical speed . wacht effe zal het aan eddie zoey vragen haha. maar effe sirieus dus jij wilt zeggen als da vliegtuig een motor kapot heeft dat die dan doodleuk heel het land over gaat vliegen om die fuel te dumpen en dan ook weer terug vliegt naar eindhoven.waarom laat je hem dan niet gewoon landen op eindhoven als die toch nog volgens jou gewoon kan vliegen
 en je verplaatst heel het zaakje naar eindhoven ipv volkel?? apart. kijk ik ben geen piloot maar kun je mij dan misschien uitleggen waarom zo'n vliegtuig met die kerosine niet mag landen dan hij is toch ook opgestegen???
maar goed de info die je vroeg

het tankvliegtuig mist motor 3. over de F16 is weinig bekend er kan namelijk geen radiocontact gemaakt worden met dit vliegtuig wel is deze al van de radar verdwenen laatste positie was ongeveer 3 km ten noorden van vliegbasis volkel.

maar stel het tankvliegtuig moet landen door wat voor problemen dan ook vliegt hij dan terug naar eindhoven of kan hij ook op volkel landen want volgens mij gebeurd dat daar ook.

en we hebben nu alle hulpdiensten in de omgeving van volkel gewaarschuwd. ergens werd nog grip 3 afgekondigd en nu wordt ook eindhoven even op zijn kop gezet. maar goed senario 1 op eindhoven airport is afgekondigd
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #29 Gepost op: 2 juli 2006, 08:35:20
Als oud-luchtmachtmedewerker zou ik kiezen voor hetzelfde scenario als 112brabant.nl.
Ongeacht welke motor van de KDC-10 niet meer functioneert kan ie het daarop nog best een tijdje volhouden.
Echter er wordt in de casus ergens gesproken dat de KDC-10 hoogte verliest. Wellicht is het verstandig hier
toch een analyse op uit te voeren:
  • Wat is de huidige altitude?
  • Wat is de descent level?
  • Wat is de horizontal air/ground speed
  • Statusconfirmation van de vlieger (piloten werken in de burgerluchtvaart) aangaande het gemelde
Pas als dit bekend is valt er iets meer te zeggen over de prioriteitstelling. Heeft iemand trouwens al de exacte
coördinaten opgevraagd van de plaats waar de birdstrike plaatsvond. Is er al iets bekend van weersomstandigheden?
Is er al contact geweest met de vlieger van de F16? Heeft deze zijn problemen bevestigd?

Ik denk dat deze informatie van wezenlijk belang is voordat er een plan getrokken kan worden.
het verliezen van de hoogte is niet zo dat hij als een bom uit de lucht valt. de piloot was geschrokken van het moment en riep direct we verliezen hoogte hij heeft dit kunnen corrigeren en vliegt nu met normale speed op een veilige hoogte en is dus onderweg naar de noordzee om zijn fuel te lozen.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt