Als ik de verhaallijn goed volg is het dus zeker dat de F16 een crash zal maken en het tankvliegtuig heeft nog kans om "veilig" (dus zonder crash) aan de grond te komen. Crash kan zowel boven natuur als boven bebouwing plaatsvinden.
In dat geval wil ik dat er opgeschaald wordt naar een GRIP 3 situatie
(GRIP hoeft niet opvolgend!). Het enige probleem is momenteel dat niet bekend is welke gemeente het betreft....
Grip 3 betekent dat het Regionaal Operationeel Team (ROT) wordt ingesteld waarin (in ieder geval) zitting hebben.
- Operationeel leider (regionaal commandant brandweer)
- politie
- GGD
- Brandweer
- Defensie(vanwege dit geval wil ik deze ook erbij hebben!)
- Gemeente
- Voorlichting
Verder wil ik dat in de betreffende regio alle ambtenaren rampenbestrijding/openbare orde en veiligheid in kennis worden gesteld om bij de crash zo snel mogeijk een gemeentelijk beleidsteam bij elkaar te brengen. (deze ambtenaren brengen het hoofd voorlichting van de betreffende gemeente ook op de hoogte want bij een crash zal het voorlichtingsapparaat zo snel mogelijk moeten gaan draaien. (juist ook vanwege die cameraman, kan een hoop extra comotie met zich meebrengen...)
Ik realiseer me dat, als de F16 in een weiland terecht komt deze opschaling niet nodig was geweest maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen, voor het zelfde geld knalt hij in een woonwijk en heb je dit nodig!
Wat betret de hulpdiensten, deze moeten in de hoogste staat van paraatheid gebracht worden en mogelijk stelling nemen op bepaalde uitgangsposities, maar doordat de F16 nog in de lucht zit vind ik het moeilijk te bepalen waar deze terecht zal komen. Om onrust te voorkomen wil ik niet dat er allerlei voertuigen zomaar de weg op gaan!