Lang niet deelgenomen aan de casus maar omdat dit onderwerp me interesseert ga ik toch meedoen
. Ook al vanwege mijn (beperkte) kennis van de luchtvaart. Korte samenvatting met enkele vragen / te nemen acties:
De tankvliegtuigen die we in Nederland gebruiken zijn van het type KDC-10 en driemotorig. Bij een engine failure meldt de piloot altijd welke motor hij mist zodat de verkeersleiding weet of hij bij voorkeur alleen nog rechter of linker bochten kan nemen. Graag zou ik dus weten welke motor hij mist, 1,2 of 3. Dit moet bij de verkeersleiding bekend zijn.
Dat het bijtanken boven Volkel gebeurt is heel erg vreemd zo niet uitgesloten. Dit soort oefeningen worden in Nederland altijd uitgevoerd in de zogenaamde Carol-Track. Dit is een speciaal daarvoor aangewezen oefengebied zo'n 80 km ten noorden van Terschelling. De onderzoekscommissie mag achteraf uitzoek wat dat ding in hemelsnaam boven volkel deed.
De prioriteit van alle inzet komt wat mij betreft te liggen op de stuurloze F16. Waarom? Deze vormt het grootste gevaar aangezien hij mogelijk in bewoond gebied kan neerkomen. Het is de verantwoordelijkheid van de piloot van het toestel om te zorgen dat het toestel niet in bewoond gebied neerkomt en er dan als een haas met de schietstoel vandoor te gaan. Hoe vervelend ook, daar kunnen we vanaf de grond niets aan doen. Graag zou ik de hoogte, positie, groundspeed en vertical speed van het toestel te weten komen. Dan kun je relatief makkelijk uitrekenen waar hij ongeveer neer gaat komen.
De KDC-10 vormt een veel minder groot gevaar. Een dergelijk toestel kan op 2 van de drie motoren prima vliegen, nog wel enkele honderden kilometers als dat nodig zou zijn. De piloot zal dus eerst op groot open water fuel moeten dumpen (Noordzee of Markermeer). Dit kan met 2 motoren en dat moet ie ook. Met een dergelijke hoeveelheid brandstof aan boord zou een eventuele landing immers sowieso een crash worden. Het toestel weegt dan te zwaar en zakt simpelweg door z'n landingsgestel, dat wil je niet met zoveel brandstof aan boord. Actie: Op twee motoren fuel dumpen boven het Markermeer of Noordzee, daarna op 2 motoren landen op Eindhoven (wat zijn thuisbasis is, niet Leeuwarden
).
Naast de reeds gealarmeerde hulpdiensten rondom Volkel is het dus ook zaak een voorzorgslanding met 2 motoren op Eindhoven voor te bereiden. Ik kondig standby-call Scenario 1 af in verband met het beperkte aantal personen aan boord van de KDC-10. Dat wil zeggen twee ambulances en de voltallige brandweer van de vliegbasis eindhoven inclusief OSC (On Scene Commander) en de OVD van de gemeentelijke brandweer Eindhoven. Dit is een standaard inzet voor een standby inzet tbv een toestel met minder dan 8 POB.
Hier laat ik het even bij, ik wacht op meer info.