Casus Juli :Problemen op grote hoogte

Auteur Topic: Casus Juli :Problemen op grote hoogte  (gelezen 37345 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Richard W

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 11 juli 2006, 11:15:09
In ieder geval een pelotons inzet, dus opschalen naar Zeer grote brand. Mee te nemen is dan in ieder geval een dompelpompunit ten behoeve van het groot water transport vanuit de recreatieplas..
Inzet gericht op voorkoming van uitbreiding naar de natuurgebieden(een grote heidebrand en je bent veel verder van huis) en daarna op redding.
Qua bestuurlijk zou ik zeggen GRIP 3 i.v.m. de mogelijke vele slachtoffers, de pers enz.
Qua medisch, meerdere ambu's tp laten komen en mogelijk ook een MMT.

Groet,
Richard


Harry007

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 11 juli 2006, 11:27:36
Ik wil graag weten hoeveel mensen er aanwezig zijn op het park.

Verders Richard, bij grip 2 komt toch automatisch de GNK inclusief MMT of ben ik verkeerd ingelicht?

Ook de melding van de UFO moet ZEER serieus genomen worden... ;D ;D ;D

"Hallo, ik heb een UFO gezien".



RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 11 juli 2006, 11:31:29
Verders Richard, bij grip 2 komt toch automatisch de GNK inclusief MMT of ben ik verkeerd ingelicht?

Nee, die wordt ingezet op verzoek van de ovdg.
Er kan makkelijk een grip2 of hoger incident zijn met weinig of geen slachtoffers.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #53 Gepost op: 11 juli 2006, 22:55:18
ook jeroenbos jij wilt een klpd heli richting het bungalow park die is onderweg. verder is er een peletonsalarm gegeven en die zijn ook onderweg naar die brand. maar dames en heren ik denk dat jullie iets heel specifieks vergeten wat erg belangerijk is. denk dat de F16 experts nu even erbij moeten komen....

waterwinning is open  water in de recreatieplas naast het park.


welke grip willen jullie nu precies?? 2 of 3 dat is mij nu een beetje onduidelijke geef je beweeg redenen even aan waarom precies.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Harry007

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 12 juli 2006, 00:08:15
Ik ben dan wel geen F16 expert, maar met hydrazine ga je graag rennen, en denk dat arie dat bedoelt...


Uppie

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 12 juli 2006, 08:36:24
Ik wil graag weten hoeveel mensen er aanwezig zijn op het park.

Hoe zou je dat te weten willen komen?

(je kan het aan ons vragen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Denk vanuit de casus :) )


Richard W

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 12 juli 2006, 10:19:48
welke grip willen jullie nu precies?? 2 of 3 dat is mij nu een beetje onduidelijke geef je beweeg redenen even aan waarom precies.

GRIP 3.
Voorbeelden van een GRIP 3 situatie zijn een omvangrijke brand met grote materiële schade, al dan niet met veel slachtoffers en een grootschalige evacuatie. En dat is hier wel van toepassing zou ik durven zeggen. De opschaling kan in deze situatie operationeel gezien het hoogste niveau bereiken, namelijk het instellen van een Commando Rampterrein (CoRT) en een volledige bemensing van het ROT. Ook bestuurlijk gezien is er sprake van de hoogste paraatheid op gemeentelijk niveau.

In principe geldt bij opschaling dat de organisatie niet te voorzichtig moet worden opgebouwd. Opbouw kost immers tijd. Tijdige alarmering van bestuurlijke verantwoordelijken en mogelijk betrokken diensten biedt hen meer mogelijkheden in relatieve rust voorbereidingen te treffen. Een te ver doorgevoerde opschaling kan later worden “teruggeschaald”. De organisatie wordt dan afge-
bouwd tot de gewenste situatie.

Ik wil graag weten hoeveel mensen er aanwezig zijn op het park.

Laat de AC aan de BHV'er of de parkbeveiliging vragen of zij een inschatting kunnen geven van het aantal personen. Zij zullen in ieder geval een registratie bij houden wie met hoeveel in welk huisje zit. Uiteraard zullen er mensen zijn die buiten het park activiteiten aan het doen zijn, dus het zal een schatting blijven.

Groet,
Richard


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #57 Gepost op: 12 juli 2006, 11:38:19
welke grip willen jullie nu precies?? 2 of 3 dat is mij nu een beetje onduidelijke geef je beweeg redenen even aan waarom precies.

GRIP 2 (Bron- en effectproblemen, uitstraling naar de omgeving)
Ook na deze eerst opschaling kan blijken, dat het incident niet efficiënt genoeg kan worden bestreden. Dit kan verschillende redenen hebben. Eén van de organisaties wil bijvoorbeeld eenhoofdige leiding of er is sprake van een effectgebied (bijvoorbeeld een rookgaswolk of mogelijk schadelijke stoffen). Bij opschaling naar GRIP 2 veranderen er twee essentiële aspecten: Er is één leidinggevende. Een afgesproken voorzitter geeft leiding aan het Commando Ongevals-/Rampterrein (CORT). Verder komen de vooraf vastgestelde kernbezettingen van het Regionaal Operationeel Team (ROT) en het gemeentelijke Beleidsteam (BT) bijeen, die inschatten wat de mogelijke effecten zijn op operationeel gebied en gaan na wat de consequenties zijn voor de gemeente.

GRIP 3 (Bevolkingszorgproblemen)
De meeste incidenten zullen zich operationeel gezien, beperken tot en met GRIP 2. Er kunnen zicht echter incidenten voordoen die verdere bestuurlijke en operationele opschaling vereisen. Bestuurlijk gezien is er dan sprake van de hoogste paraatheid op gemeentelijk niveau. De voltallige Gemeentelijke Rampen Staf (GRS) komt bijeen. De Commisaris van de Koningin en de minister van BZK worden geïnformeerd. De kernstaf van het Provinciaal Coördinatie Centrum (PCC) en van het Nationaal Coördinatie Centrum (NCC) komen bijeen. Als de sirenes voor waarschuwing van de bevolking worden geactiveerd, wordt GRIP 3 automatisch van kracht.
 


Verschil tussen grip 2 en 3 zit met name in de bestuurlijke ondersteuning.
We zitten in grip2 en afhankelijk van het sitrap van het CORT aan het ROT en BT zullen die opschalen naar grip3.
Volgens mij kunnen de ovd-b; ovd-g of ovd-p zelf opschalen tot grip2.
Van grip2 naar grip3 is een beslissing van het rot/bt, tenzij de sirenes gaan.
Kortom grip2 en we wachten te bevindingen eerst af.


brw opsterland freak

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #58 Gepost op: 12 juli 2006, 12:01:39
ik had al eerder vermeld graag een evacuatie was daar al mee gestart?
en een grip 2 lijkt mij eerst voldoende.
eh dat tank vliegtuig kan nu gewoon landen?
en is er al meer bekend over aantal slachtoffers etc en een schating van aantal bezoekers op dat moment in het park.
en is er ook een kaart iod van het bunglow park met de huisjes etc en waar het vliegtuig schijnt te liggen.
ik wil luchhaven expers naar het bunglow park hebben en graag een blus groep van de luchthaven tp die hebben er meer verstand van dan de gewone brandweer lijkt mij.
MVG Jos Dijk


Harry007

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 12 juli 2006, 12:35:11
Van grip2 naar grip3 is een beslissing van het rot/bt, tenzij de sirenes gaan.

Wie beslist dat, of de sirenes gaan?

En is het mogelijk dat de luchtmachtbrandweer mee gaat? Zoals ik al eerder schreef, van hydrazine wordt je niet vrolijk...