Ik geloof dat men niet helemaal op de hoogte is van het gevaar van hydrazine. Dus heb ik het verhaaltje uit het Engels maar even in het Nederlands vertaald. Om het even duidelijker te maken met wat voor een goedje je te maken kunnen krijgen.
Vlampunt 38 °C
Autoignition Temperatuur 24 °C op de oppervlakte van de ijzerroest; 270 °C op glasoppervlakte
De hydrazine is uiterst vernietigend aan de weefsels van de slijmerige membranen en het hogere ademhalingskanaal, de ogen, en huid. Het contact van de huid met de vloeistof kan in strenge brandwonden resulteren; de hydrazine wordt gemakkelijk geabsorbeerd door de huid, die tot systemische gevolgen leidt, die schade aan de lever, de nier, het zenuwstelsel, en de rode bloedcellen kunnen omvatten. De damp van de hydrazine is irriterend aan de neus, de keel, en het ademhalingskanaal, en de inhalatie van hoge concentraties kan als resultaat van kramp, ontsteking, chemische longontsteking, en longoedeem fataal zijn. De symptomen van blootstelling kunnen een het branden sensatie omvatten, het hoesten, het wheezing, laryngitis, shortness van adem, hoofdpijn, misselijkheid, en het braken. De damp van de hydrazine is uiterst irriterend aan de ogen en kan tijdelijke blindheid veroorzaken. Het contact van het oog met de vloeistof kan in strenge brandwonden en permanente schade resulteren. De hydrazine wordt overwogen om geen adequate waarschuwingseigenschappen te hebben.
De hydrazine is een brandbare vloeistof (classificatie NFPA = 3) over een zeer brede waaier van dampconcentraties (4.7 tot 100%). De hydrazine kan ondergaan
de autoxidatie en steekt spontaan aan
wanneer binnen gebracht
contact met poreuze substanties
zulke als roestige oppervlakten, aarde, hout, of doek. De branden zouden moeten zijn
gedoofd met waternevel, kooldioxide, of droge chemische brandblusapparaten
En dit spul is gevaarlijk niet alleen als een epu draait maar ook als het niet draait. Normaal zit het in een speciale tank in het vliegtuig maar bij een zware crash kan deze lek raken met alle gevolgen van dien. Daarom moet hiermee met uitterste zorg mee omgegaan worden. voor ieders veiligheid.