GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006  (gelezen 12162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2006, 14:00:58
Is de sigma hier niet ingezet ?  ???


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2006, 15:39:04
Is de sigma hier niet ingezet ?  ???

Ik zie ze (volgensmij) ook al niet op de foto's  :-\


Feiko

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2006, 16:00:23
Wie weet of er bij het ongeval op het station van maastricht ook een SIGMA team is in gezet.
Ik en misschien meerder mensen hierop het forum zijn misschien wel nieuwschierig hoe dit is verlopen en of er daadwerkelijk hulp is verleend door de SIGMA.
Deel je ervaringen met je mede SIGMA leden in Nederland.


Feiko SIGMA Groningen


Ralph

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2006, 16:58:04
Wie weet of er bij het ongeval op het station van maastricht ook een SIGMA team is in gezet.
Ik en misschien meerder mensen hierop het forum zijn misschien wel nieuwschierig hoe dit is verlopen en of er daadwerkelijk hulp is verleend door de SIGMA.
Deel je ervaringen met je mede SIGMA leden in Nederland.


Feiko SIGMA Groningen

Nee er is geen SIGMA team ingezet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2006, 19:12:38
Nee er is geen SIGMA team ingezet.

Het gaat steeds maar meer lijken op NIGMA..... ;) :-X


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2006, 19:18:18
Ik ben ook wel benieuwd naar de overwegingen hiervan.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #16 Gepost op: 26 juni 2006, 20:35:38
Ik denk dat het vrij snel duidelijk was dat er vooral lichtere verwondingen waren, en dat er niet echt een triagepunt / gewondennest ingezet hoefde te worden. Dat lijkt me een prima reden om geen SIGMA in te zetten, tegen dat die ter plaatse zijn, zijn die enkele T1/T2 slachtoffers al afgevoerd en, de rest er alleen nog lichtere verwondingen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 26 juni 2006, 20:42:17
Zaterdagmiddag om 14:53 uur werd uitgerukt door de tankautospuit, het hulpverleningsvoertuig en de officier van dienst voor een treinongeval op het station in Maastricht. Tijdens het aanrijden werd door de alarmcentrale doorgegeven dat er een ongeval had plaatsgevonden waarbij in eerste instantie werd gesproken over minimaal 15 gewonden. De officier van dienst besloot op te schalen naar middelhulpverlening en rekening houdende met zeer grote hulpverlening. Bij aankomst van de brandweer bleek de stoptrein vanuit Kerkrade met lichte snelheid te zijn gebotst tegen een stilstaande trein op het station in Maastricht. Gezien de omvang van het incident werd opgeschaald naar zeer grote hulpverlening (hulpverleningspeloton) Ook kwamen uit de gehele regio ambulances ter plaatse. verder werden twee traumahelikopters en een helikopter van het Duitse leger ingezet.
In totaal vielen 41 gewonden waarvan 1 persoon zwaar gewond raakte, 2 personen raakten middelzwaar gewond en 27 personen raakten lichtgewond. Veelal was er sprake van botbreuken snijwonden en nekletsel.

De licht gewonden werden opgevangen en verzorgd in de stationsrestauratie. Het hoge aantal gewonden is mogelijk te wijten aan het feit dat veel mensen ten tijde van de botsing recht stonden om de trein te verlaten. Binnen anderhalf uur waren alle gewonden afgevoerd. Er mag dan ook zeker gesproken worden van een geslaagde inzet van de hulpdiensten. De spoorwegpolitie zal een onderzoek instellen naar de precies oorzaak van het ongeval.



Bron: http://www.brandweer-maastricht.com/fotopage200606/20060624treinongeval/index.html

Ik denk dat het vrij snel duidelijk was dat er vooral lichtere verwondingen waren, en dat er niet echt een triagepunt / gewondennest ingezet hoefde te worden. Dat lijkt me een prima reden om geen SIGMA in te zetten, tegen dat die ter plaatse zijn, zijn die enkele T1/T2 slachtoffers al afgevoerd en, de rest er alleen nog lichtere verwondingen.

 ::) ::) ::) ::) ::)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2006, 20:47:58
::) ::) ::) ::) ::)

Ik neem aan dat je daarmee aangeeft dat je het met me eens bent?
1 T1 so, 2 T2 so's, en voor de rest mensen die voornamelijk ter plaatse behandeld zullen worden, of geen (medisch) vervoer naar het ziekenhuis nodig hebben. Een O&V-inzet lijkt me eigenlijk logischer dan een SIGMA-inzet, in dit geval.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2006, 20:54:01
Ik neem aan dat je daarmee aangeeft dat je het met me eens bent?
1 T1 so, 2 T2 so's, en voor de rest mensen die voornamelijk ter plaatse behandeld zullen worden, of geen (medisch) vervoer naar het ziekenhuis nodig hebben. Een O&V-inzet lijkt me eigenlijk logischer dan een SIGMA-inzet, in dit geval.


Ik ben niet helemaal op de hoogte van de medische alarmeringsprocedures maar als je 41 slachtoffers hebt lijkt het me handig dat je veel handjes hebt.... ;) en om nu gelijk alle ambulances uit heel de regio weg te trekken....  ;) :)