GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006  (gelezen 12164 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 26 juni 2006, 22:49:53
Binnen 1,5 uur kan sigma ook een hoop doen.
In ieder geval wij wel.
Ga niet gelijk roepen van 30 minuten uitruktijd.
Dat is de maximale tijd.
Als er na 15 minuten 8 man zijn, is het 15 min.
De uitrukken die wij hadden zijn we na 15-20 min. uitgerukt!


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #21 Gepost op: 26 juni 2006, 23:37:09
Toch denk ik dat het sigma best wel iets had kunnen betekenen. Maar ja ik ben er niet bij geweest en weet dus ook niet waarom de ovdg de sigma niet heeft ingezet. Dus dit blijft toch giswerk.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2006, 00:00:53
bij zulke dingen wordt het sigma echt wel opgeroepen..

bij opschaling grote hulpverlening hoort normaal gesproken standaard het sigma ook gealameerd te worden..
ongeacht wat voor slachtoffers...
ik denk zelf een blunder van de meldkamer...wat nog wel eens voorkomt helaas.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2006, 00:05:33
Er zijn in inzetcriteria voor het inzetten van de SIGMA, heeft o.a. te maken de het aantal s.o. en de verdeling (aantal T1&2) Het is dan aan de OVDG of de MKA om het sigma op te roepen, hou ook rekening met de opkomsttijd en de tijd om bij het incident te komen, en het aantal hv'ers al ter plaatse. Ze zullen ongetwijfeld de criteria mee hebben genomen in hun beslissingen. maargoed het had mij idd ook geen overbodige luxe geleken..
Nurse powerrrrr


Miggel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2006, 00:57:54
Gezien de aard van de verwondingen plus het groot aantal hulpverleners had het sigma mijns inziens eigenlijk geen rol van betekenis kunnen spelen, voor mijn gevoel waren er voor elke gewonde 2 á 3 hulpverleners.
Er was wel een HS van het GHOR maar verder heb ik niemand gezien.


royke777

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2006, 10:26:21
Volgens mij was het inderdaad niet nodig,

alle slachtoffers die niet direct hulp nodig hadden, dus kleine schaafwondjes etc werden opgevangen in het restaurant .
Aangezien er maar 1 zwaargewonde was en 2 middelzwaar waren die ook meteen afgevoerd .

Er werden 3 traumaheli's ingezet waarvan er 1 alweer gecanceld was .
2 heli's gingen weer weg nadat ze ook wat eerste hulp hadden verleend .

Het zag er zwaarder uit dan het was, maar achteraf viel het allemaal wel mee .
Er was na mijn inzien ( ik heb er niet veel verstand van ) genoeg medisch personeel terplaatsen .
Want volgens mij kan een brandweerman ook wel een pleistertje opplakken   :P
Groetjes Roy Loyson   My Pictures on airliners[/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2006, 11:23:07
Er was na mijn inzien ( ik heb er niet veel verstand van ) genoeg medisch personeel terplaatsen .
Want volgens mij kan een brandweerman ook wel een pleistertje opplakken   :P
Als brandweermensen pleisters moeten plakken was er dus te weinig medisch personeel ter plaatse en teveel brandweer.  
Gele hulpverleners kunnen ook wel een brandslang vasthouden, maar dat wil niet zeggen dat ze een brand kunnen blussen.
 ;)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2006, 12:00:12
dit vind ik een hele slechte opmerking rader. iedereen in de hulpverlening is er toch om mensen te helpen en als er alleen een pleistertje geplakt moet worden of effe een praatje gemaakt kan worden waarom moet dan het hele sigma team opgeroepen worden. dat zijn alleen nog meer hulpverleners nog meer mensen nog meer choas en waarvoor voor dat ene pleistertje te plakken of is dat voor het sigma team dat ze dan weer eens worden opgeroepen. ben er zelf niet bijgeweest maar als er toch voldoende personeel ter plaatse is wat is dan de toegevoegde waarde van het sigma team. bij meerdere zwaar gewonden geef ik je helemaal gelijk hoor maar om een pleister te plakken en een praatje te doen asjeblieft zeg.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2006, 12:26:35
iedereen in de hulpverlening is er toch om mensen te helpen en als er alleen een pleistertje geplakt moet worden of effe een praatje gemaakt kan worden waarom moet dan het hele sigma team opgeroepen worden.

Helemaal als je daarbij bedenkt dat een brandweerman daar staat omdat het z'n werk is, en een SIGMA-lid z'n werk moet laten liggen voor een (vrijwillige) uitruk.
Ik kan me voorstellen dat dat juist is waarom je SIGMA-lid wordt, maar als jij ingezet wordt en al je medisch-assisterende kennis niet kunt gebruiken (omdat je eigenlijk gewoon wordt ingezet als EHBO-er), krab je je ook ff achter je oren, denk ik.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2006, 12:40:51
Helemaal als je daarbij bedenkt dat een brandweerman daar staat omdat het z'n werk is, en een SIGMA-lid z'n werk moet laten liggen voor een (vrijwillige) uitruk.
Ik kan me voorstellen dat dat juist is waarom je SIGMA-lid wordt, maar als jij ingezet wordt en al je medisch-assisterende kennis niet kunt gebruiken (omdat je eigenlijk gewoon wordt ingezet als EHBO-er), krab je je ook ff achter je oren, denk ik.

Niet alle brandweermensen zijn beroeps.
Verder heeft een sigmalid er voor gekozen om vrijwillig uit te rukken. Bovendien heeft zijn werkgever daar toestemming voor gegeven.
Als dat dan 1 keer per jaar gebeurd zal er geen sigmalid over zeuren.
(Hoeveel vrijwillige brandweermensen laten vrijwillig hun werk of nachtrust voor wat het is voor loze automatische brandmeldingen).
Verder is het gewoon goed om als er aanleiding is de sigma te laten uitrukken. Ook al is het maar voor pleisters plakken.
Ervaring (voor zover mogelijk) in het uitrukken en procedures bij inzetten zijn gewoon broodnodig.
Maak er dan gebruik van.
Als inzetten alleen maar voorbehoud voor die incidenten waarbij veel ernstig gewonden zijn, dan kun je je afvragen wat de kwaliteit daarvan is.