GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006  (gelezen 12163 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 27 juni 2006, 21:18:45
bij zulke dingen wordt het sigma echt wel opgeroepen..

bij opschaling grote hulpverlening hoort normaal gesproken standaard het sigma ook gealameerd te worden..
ongeacht wat voor slachtoffers...
ik denk zelf een blunder van de meldkamer...wat nog wel eens voorkomt helaas.

Ik denk dat het iets anders in elkaar zit Gerrie ;)

Opschaling grote hulpverlening is een kwalificatie van de brandweer die gekoppeld is aan een bepaald aantal benodigde brandweereenheden (tankautospuiten, hulpverleningsvoertuigen, haakarmbakken en bobo's ;) ;D).
Er zou grote hulpverlening gegeven kunnen worden bij een lastige klus met bijvoorbeeld maar één slachtoffer.....
Kortom : de kwalificatie van de brandweer kan niet worden gekoppeld aan het aantal ambulances of de noodzaak voor een Sigma inzet.

groeten,
René de Caluwé


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #51 Gepost op: 27 juni 2006, 21:24:10
ik ben even aan het pluizen geweest.
maar een ongeval van deze opvang is een grip 1/2
en daar heb ik het volgende over gevonden...

Opschalingsfase 1: Dagelijkse hulpverlening
Het uitgangspunt van opschaling is de dagelijkse hulpverlening. Hiervan is sprake als bij een ongeluk of calamiteit één of meerdere slachtoffers betrokken zijn en de ambulancezorg plaatsvindt op basis van de normale ambulanceprocedures.

Coördinatie: motorkapoverleg
De afstemming en coördinatie van de geneeskundige hulpverleningsactiviteiten met die van de brandweer en de politie verloopt via het motorkapoverleg (MKO). Dit overleg, dat vaak letterlijk 'op de motorkap' plaatsvindt, gebeurt tussen de bemanning van de eerste ambulance en de leidinggevende functionarissen van de brandweer en de politie.

^

Opschalingsfase 2: Grote ongevallen
Als er bij een ongeval of calamiteit meerdere slachtoffers zijn en er gecoördineerde inzet nodig is van meer dan twee hulpverleningsdiensten (brandweer, politie, ambulances), spreekt men een groot ongeval.

De dagelijkse ambulancezorg krijgt dan bijstand van meerdere ambulances. Bovendien kunnen, als dat nodig is, één of meer Geneeskundige Combinaties (GNK-C) ingezet worden.

Coördinatie: CTPI
De afstemming en coördinatie verloopt niet langer via het motorkapoverleg, maar via het 'coördinatieteam plaats incident' (CTPI). In dit overleg stemmen de officieren van dienst (OvD) van de hulpverleningsdiensten hun activiteiten onderling af: de officier van dienst van de brandweer (OvD-B), de officier van dienst van de politie (OvD-P) en de officier van dienst geneeskundig (OvD-G). Afhankelijk van de situatie kan het ook de commandant van dienst geneeskundig (CvD-G) zijn die plaats neemt in het CTPI.


^


Opschalingsfase 3: Rampen
Als het aantal gewonde slachtoffers is zo groot dat de gezamenlijke hulpbehoefte (veel) groter is dan de hulpverleningscapaciteit die op redelijke termijn beschikbaar is, spreekt men van een ramp.

Coördinatie op het rampterrein: CoRT
De afstemming en coördinatie op het rampterrein vindt plaats via het Commando Ramp Terrein (CoRT) gevormd. Dit team bestaat uit de commandanten van dienst van de hulpverleningsdiensten: de commandant van dienst van de brandweer (CvD-B), de commandant van dienst van de politie (CvD-P) en de commandant van dienst geneeskundig (CvD-G).
Coördinatie buiten het rampterrein: BT en OT
Buiten het rampterrein wordt in de getroffen gemeente(n) een gemeentelijke rampenstaf (GRS) ingesteld. De gemeentelijke rampenstaf bestaat uit twee teams die actief worden:

Beleidsteam (BT)
Het beleidsteam ondersteunt de burgemeester in zijn rol als bevelhebber met beleidsadvies In dit team heeft vanuit de GHOR de Regionaal Geneeskundig Functionaris (RGF) zitting.
  
Operationeel team (OT)
Voor de coördinatie van de uitvoering wordt de burgemeester ondersteund door een operationeel team. Hierin neemt vanuit de GHOR het Hoofd Sectie GHOR (HS-GHOR) zitting.
Coördinator gewondenvervoer (CGV)
De centrale post ambulancevervoer (CPA) blijft belast met de uitvoering en coördinatie van het gewondenvervoer. Vanuit de CPA komt echter een coördinator gewondenvervoer (CGV) ter plaatse om in overleg met de CPA de afvoer van de gewonden te coördineren..

Meer informatie over de operationele organisatie in rampsituaties:


http://www.rgfutrecht.nl/DataRoot/docs/gripschema.swf
http://www.ghor.nl/kr_rgf/layout/show.asp?Nummer=43&Titel=Gewondenzorg#1


Rene112

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 27 juni 2006, 21:24:23
van welke grip procedure was er sprake van?
weet iemand dat?

Ik weet het niet welke Grip-fase hier is afgekondigd Gerrie....

Maar Grip 1 (instellen Copi) lijkt mij zeker duidelijk en noodzakelijk.
Vervolgens heb je te maken met opvang, voorlichting/media waarbij mogelijk gemeentelijke processen opgestart worden. Er zou daarom best besloten kunnen worden om op te schalen naar Grip 3 (instellen ROT en gemeentelijk beleidsteam met gemeentelijke actiecentra).

groeten,
René de Caluwé


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2006, 21:26:51
als dat nodig is, één of meer Geneeskundige Combinaties (GNK-C) ingezet worden.

Lijkt me duidelijk toch?
Nurse powerrrrr


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2006, 21:33:45
Lijkt me duidelijk toch?
Was nu vast niet het geval geweest...  ;D


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #55 Gepost op: 27 juni 2006, 21:35:53
Was nu vast niet het geval geweest...  ;D

precies ;)
Nurse powerrrrr


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #56 Gepost op: 27 juni 2006, 21:39:42
Lijkt me duidelijk toch?

daarom ben ik even aan het pluizen geweest voor het uit de hand loopt.... ;D ;D ;D
en er maar wordt gegokt


Feiko

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 27 juni 2006, 21:51:44
Dit allemaal naar aanleiding van de vraag of er SIGMA is ingezet tijdens dit ongeval...........

Ben toch blij dat er goed gereageerd en mee gedacht wordt op dit forum

Feiko SIGMA Groningen


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #58 Gepost op: 27 juni 2006, 23:23:21
wat zijn wij toch goed met zijn alle bij elkaar ;D ;D ;D ;) ;)
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #59 Gepost op: 28 juni 2006, 07:51:19
van welke grip procedure was er sprake van?
weet iemand dat?


grip 1
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.