GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006  (gelezen 12422 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #30 Gepost op: 27 juni 2006, 12:43:33
waarom laat je op een willekeurige dinsdagmiddag die pieper nie effe gaan heb je toch het zelfde effect. ik vind dat een beetje onzin wat je zegt. als er niks te doen is waarom zou je het sigma dan alarmeren dat ze daar in de weg kunnen gaan lopen???
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 27 juni 2006, 12:44:07
dit vind ik een hele slechte opmerking rader. iedereen in de hulpverlening is er toch om mensen te helpen en als er alleen een pleistertje geplakt moet worden of effe een praatje gemaakt kan worden waarom moet dan het hele sigma team opgeroepen worden. dat zijn alleen nog meer hulpverleners nog meer mensen nog meer choas en waarvoor voor dat ene pleistertje te plakken of is dat voor het sigma team dat ze dan weer eens worden opgeroepen. ben er zelf niet bijgeweest maar als er toch voldoende personeel ter plaatse is wat is dan de toegevoegde waarde van het sigma team. bij meerdere zwaar gewonden geef ik je helemaal gelijk hoor maar om een pleister te plakken en een praatje te doen asjeblieft zeg.

Tuurlijk gaat het erom mensen te helpen.
Maar laat de schoenmaker bij zijn leest blijven.
De chaos wordt niet grote door meer hulpverleners.
Het is de uitdaging voor de leidinggevenden (ovd-b, ovd-g) om te zorgen dat de juiste hulpverleners in de juiste hoeveelheid ter plaatse zijn.
De chaos wordt groot als hulpverleners buiten hun kolom taken gaan doen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 27 juni 2006, 12:46:31
waarom laat je op een willekeurige dinsdagmiddag die pieper nie effe gaan heb je toch het zelfde effect. ik vind dat een beetje onzin wat je zegt. als er niks te doen is waarom zou je het sigma dan alarmeren dat ze daar in de weg kunnen gaan lopen???

Vindt je het erg als ik zeg dat dit nergens op slaat.  :(
Ik met mijn meeste sigma-collega's hebben namelijk wel de indruk dat sigma een toegevoegde waarde leek te hebben.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #33 Gepost op: 27 juni 2006, 12:48:22
ben ik niet met je eens wij bij de brandweer kunnen ook als gewondenverzorger ingezet worden we moeten niet voor niks levensreddende handelingenkunnen verrichten. en een pleiser plakken dat kan iedereen en jij ziet het als een extra uitdaging voor de ovd-g en ovd-b maar ik zie da meer als een extra last op zijn schouders..
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #34 Gepost op: 27 juni 2006, 12:50:18
als er gepraat wordt over licht gewonden met schaafwonden enz wat is dan jullie toegevoegde waarde. ik moet toegeven bij een groot incident zou ik het super goed en fijn vinden als jullie komen ere wie ere toekomt maar voor zoiets vind ik het gewoon "to much".
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Feiko

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 27 juni 2006, 13:25:07
Gezien de omvang van het incident werd opgeschaald naar zeer grote hulpverlening (hulpverleningspeloton) Ook kwamen uit de gehele regio ambulances ter plaatse.
 verder werden twee traumahelikopters en een helikopter van het Duitse leger ingezet.
In totaal vielen 41 gewonden waarvan 1 persoon zwaar gewond raakte, 2 personen raakten middelzwaar gewond en 27 personen raakten lichtgewond. Veelal was er sprake van botbreuken snijwonden en nekletsel.  


Is dit geen reden om de SIGMA in te zetten ?
Nu diverse ambulance's uit de regio weg halen (gezien de discusie aanrijtijden, de deskundige is daar nu weg gehaald)
2 Traumahelicopters + MMT en in zet van leger (lijkt mij ook overbodig dan)

Maar goed wij zijn ook maar vrijwilligers en bereid om te pas en te onpas ons in te zetten daar waar nodig.



Feiko SIGMA Groningen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #36 Gepost op: 27 juni 2006, 14:00:31
Gezien de omvang van het incident werd opgeschaald naar zeer grote hulpverlening (hulpverleningspeloton) Ook kwamen uit de gehele regio ambulances ter plaatse.
 verder werden twee traumahelikopters en een helikopter van het Duitse leger ingezet.
In totaal vielen 41 gewonden waarvan 1 persoon zwaar gewond raakte, 2 personen raakten middelzwaar gewond en 27 personen raakten lichtgewond. Veelal was er sprake van botbreuken snijwonden en nekletsel. 


Is dit geen reden om de SIGMA in te zetten ?
Nu diverse ambulance's uit de regio weg halen (gezien de discusie aanrijtijden, de deskundige is daar nu weg gehaald)
2 Traumahelicopters + MMT en in zet van leger (lijkt mij ook overbodig dan)

Maar goed wij zijn ook maar vrijwilligers en bereid om te pas en te onpas ons in te zetten daar waar nodig.



Feiko SIGMA Groningen

Helemaal mee eens! Je bent me voor.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2006, 15:19:41
Gezien de omvang van het incident werd opgeschaald naar zeer grote hulpverlening (hulpverleningspeloton) Ook kwamen uit de gehele regio ambulances ter plaatse.
 verder werden twee traumahelikopters en een helikopter van het Duitse leger ingezet.
In totaal vielen 41 gewonden waarvan 1 persoon zwaar gewond raakte, 2 personen raakten middelzwaar gewond en 27 personen raakten lichtgewond. Veelal was er sprake van botbreuken snijwonden en nekletsel. 


Is dit geen reden om de SIGMA in te zetten ?
Nu diverse ambulance's uit de regio weg halen (gezien de discusie aanrijtijden, de deskundige is daar nu weg gehaald)
2 Traumahelicopters + MMT en in zet van leger (lijkt mij ook overbodig dan)

Maar goed wij zijn ook maar vrijwilligers en bereid om te pas en te onpas ons in te zetten daar waar nodig.



Feiko SIGMA Groningen

inzet van het leger??? dat heb ik even gemist? zijn die ingezet dan? als dat zo is ben ik het wel met jullie eens dat ze beter sigma in hadden kunnen zetten want dat is indd erg rigoreus. maar toch blijf ik erbij als het alleen maar gaat om pleisters plakken en een opbeurend praatje en een hand op de schouder dan denk ik dat je dat net zogoed af kunt met brandweermensen als met sigma mensen. en dat is niet te nadelen van de sigma hoor begrijp me goed want vind dat jullie nog steeds goed werk doen hoor. maar ik blijf erbij dat zij alleen ingezet moeten worden waar ze ook echt een toegevoegde waarde kunnen hebben en ik denk dat dat bij dit incident niet het geval is.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2006, 15:52:40
Ik begreep dat er een leger SAR heli was opgeroepen maar gecancelled, en als ik de foto's zo ziet is er geen tekost aan medische diensten/andere hulpverleners dus het zal wel mee vallen...
Nurse powerrrrr


Michelle1983

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2006, 16:25:09
Wat betreft ambulances waren er 4 gealarmeerd via P2000, waaronder twee uit Maastricht en twee uit Heerlen. Op de foto's van meerdere sites heb ik verder nog 1 of 2 ambulances meer kunnen vinden. Met het MMT van Maastricht en twee andere traumateams uit Duitsland denk ik dat je dan voor dit aantal gewonden en deze aard verwondingen al een heel eind ben. N.B. ik ben geen expert, maar gezien de berichtgeving lijkt mij Sigma hierbij niet noodzakelijk. Bij meer/andere verwondingen zou ik daar eerder wel aan denken.