GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006

Auteur Topic: GRIP 1 Treinongeval - Maastricht 24-06-2006  (gelezen 12426 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #40 Gepost op: 27 juni 2006, 16:40:34
Wat betreft ambulances waren er 4 gealarmeerd via P2000, waaronder twee uit Maastricht en twee uit Heerlen. Op de foto's van meerdere sites heb ik verder nog 1 of 2 ambulances meer kunnen vinden. Met het MMT van Maastricht en twee andere traumateams uit Duitsland denk ik dat je dan voor dit aantal gewonden en deze aard verwondingen al een heel eind ben. N.B. ik ben geen expert, maar gezien de berichtgeving lijkt mij Sigma hierbij niet noodzakelijk. Bij meer/andere verwondingen zou ik daar eerder wel aan denken.

abosluut ben het helemaal met je eens michelle1983
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #41 Gepost op: 27 juni 2006, 19:29:39
Maar goed wij zijn ook maar vrijwilligers en bereid om te pas en te onpas ons in te zetten daar waar nodig.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. NOFI, maar het komt op mij een beetje over alsof de SIGMA-leden nu op hun teentjes getrapt zijn omdat ze wéér niet ingezet zijn. Life with it: als jullie niet nodig zijn, worden jullie niet ingezet.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #42 Gepost op: 27 juni 2006, 19:51:06
Heerlijk zo'n discussie.  ;) Maar goed zoals ik al eerder had aangegeven, we weten niet waarom de ovdg de beslissing hebt genomen om de sigma niet te alarmeren. Ik denk dat hij daar ook zo zijn redenen voor gehad zal hebben.
Het moet natuurlijk wel een toegevoegde waarde zijn als de sigma opgeroepen wordt. En ik denk niet dat de sigma leden snel op hun teentjes getrapt zijn, althans de meeste niet. Maar ik ben het wel eens met het feit, dat als ze de sigma nodig hebben zij wel degelijk opgeroepen zullen worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 27 juni 2006, 20:25:50
Tuurlijk gaat het erom mensen te helpen.
Maar laat de schoenmaker bij zijn leest blijven.
De chaos wordt niet grote door meer hulpverleners.
Het is de uitdaging voor de leidinggevenden (ovd-b, ovd-g) om te zorgen dat de juiste hulpverleners in de juiste hoeveelheid ter plaatse zijn.
De chaos wordt groot als hulpverleners buiten hun kolom taken gaan doen.
Je zit met een heel ander probleem,en dat is plaats ongeval.In dit geval op een perron van een station,met alle bijkomende gevaren.Er is weinig tot geen ruimte om op 1 kleine plek zoveel hulpverleners in te zetten,plus dat je nog steeds zit met de plaats van het ongeval.In dit geval dus een treinstation.Dus veel electra,en dan gelden er hele andere procedures.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #44 Gepost op: 27 juni 2006, 20:32:40
Gezien de omvang van het incident werd opgeschaald naar zeer grote hulpverlening (hulpverleningspeloton) Ook kwamen uit de gehele regio ambulances ter plaatse.
 verder werden twee traumahelikopters en een helikopter van het Duitse leger ingezet.
In totaal vielen 41 gewonden waarvan 1 persoon zwaar gewond raakte, 2 personen raakten middelzwaar gewond en 27 personen raakten lichtgewond. Veelal was er sprake van botbreuken snijwonden en nekletsel. 


Is dit geen reden om de SIGMA in te zetten ?
Nu diverse ambulance's uit de regio weg halen (gezien de discusie aanrijtijden, de deskundige is daar nu weg gehaald)
2 Traumahelicopters + MMT en in zet van leger (lijkt mij ook overbodig dan)

Maar goed wij zijn ook maar vrijwilligers en bereid om te pas en te onpas ons in te zetten daar waar nodig.



Feiko SIGMA Groningen

ja, helemaal mee eens..
je hebt ook een inzetcriteria toch...en volgens mij voeldoet hij zo wel
ik lees ook dat sommige zeggen dat het sigma pas wordt ingezet bij veel t1 en t2
ja, dat ook...
maar gaan er nu geen mensen roepen dat wij dan te laat aan komen????(golden houre)(uitruk sigma)
of dat de ambu`s ze al hebben weg gebracht en dat er alleen dan nog t2 of t3zijn???


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #45 Gepost op: 27 juni 2006, 20:45:54
ja, helemaal mee eens..
je hebt ook een inzetcriteria toch...en volgens mij voeldoet hij zo wel
ik lees ook dat sommige zeggen dat het sigma pas wordt ingezet bij veel t1 en t2
ja, dat ook...
maar gaan er nu geen mensen roepen dat wij dan te laat aan komen????(golden houre)(uitruk sigma)
of dat de ambu`s ze al hebben weg gebracht en dat er alleen dan nog t2 of t3zijn???

Ongetwijfeld maar het SIGMA heeft nou eenmaal een opkomst tijd en een tijd om operationeel te worden. helaas maar het werkt zo, SIGMA is dan ook bedoeld voor rampen! honderden gewonden... waarbij het sowieso niet lukt om binnen een uur iedereen in het ziekenhuis te krijgen. oke dat we wel eens bij kleinere incidenten worden ingezet, tja dat is de overweging van de OVDG/MKA
Nurse powerrrrr


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #46 Gepost op: 27 juni 2006, 20:51:03
Wat ik mezelf nu toch afvraag is waarom de SIGMA, terwijl bekend is dat er veel s.o. zijn, niet preventief opgepiept is!!
Als je het hebt over te laat komen.............je kunt ons toch ook afbestellen??
Maar ja het zal idd wel zijn reden gehad hebben.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #47 Gepost op: 27 juni 2006, 20:55:47
Wat ik mezelf nu toch afvraag is waarom de SIGMA, terwijl bekend is dat er veel s.o. zijn, niet preventief opgepiept is!!
Als je het hebt over te laat komen.............je kunt ons toch ook afbestellen??
Maar ja het zal idd wel zijn reden gehad hebben.

Ligt er helemaal aan wanneer het aantal slachtoffers bekend was, al bij de melding? of pas bij aankomst van de eerste ambu... en ook de verwondingen, de media roept al snel iets maar wat verstaan zij onder gewonden?
Ik kan me herinneren een recent bericht: beademingsapparaat ontploft op IC, volgens de media en iedereen die dat leest was er lachgas vrijgekomen, dat bleek helemaal niet zo te zijn maar ondertussen stonden de kranten er vol mee.
Nurse powerrrrr


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #48 Gepost op: 27 juni 2006, 21:06:29
van welke grip procedure was er sprake van?
weet iemand dat?


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #49 Gepost op: 27 juni 2006, 21:09:06
Je hebt gelijk Patries, zoals ik al zei het zal zijn redenen wel gehad hebben.
Jammer dat de OVD-G hier niet ff reageert of een leidinggevende die er iets vanaf weet.
We zijn met z'n allen toch wel heel benieuwd naar de reden geloof ik!!