Als arbo-consultant vraag ik me dan wél meteen af hoe de veiligheid in een bedrijf is geregeld, als je er EHBO'ers nodig hebt.....
Een arboconsulent die het veiligheidsnivo afmeet aan de omvang en diepgang van hulpverleningsorganisatie ?
Dan moet het heel slecht gesteld zijn met de veiligheid in ons bedrijf omdat we er een volledige uitgeruste bedrijfshulpverleningsdienst er op na houden bestaande uit ruim 100 goed opgeleide brandweermensen inclusief gaspakdragers en voorzien zijn van o.a. de volgende hulpverleningsvoertuigen 446 = TS hd/ld, 447 = TS hd/ld, 490 = DA-OD, 736 = TS md/ld, 775 = GM3 en786 = DA. en zo'n 25 EHBO+ (waaronder medisch assisteren bij ongevallen met gevaarlijke stoffen) opgeleide eerste hulpverleners.
Als ARBO consulent zou je toch moeten weten dat het begrip "veiligheid" staat voor "het bewust nemen van maatschappellijk aanvaarde risico's".
Ik neem ook aan dat je weet dat een adequate hulpverleningsorganisatie een van de factoren is, die van invloed zijn op het veiligheidsnivo.
Dat een adequate hulpverleningsorganistie geen vervanger van het nemen van voorzorgsmaatregelen is maar een vangnet vormt voor de ongevallen die, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, kunnen en zullen gebeuren. Ongevalspreventie is niet het uitbannen van risico's, maar het leren omgaan met de gevaren van het leven.
Een kind van twee kun je proberen uitleggen dat een kopje heet kan zijn, je kunt alle hete kopjes buiten bereik zetten of je laat het kind op een veilige manier ervaren dat kopjes heet kunnen zijn. Ik heb mijn kinderen bewust de kans gegeven om een warme kop koffie vast te pakken. Ze kregen de kans niet om ze om te gooien omdat ik mijn eigen hand op het kopje had gelegd. Het leverde ze een kortstondige pijn op en daarmee de wetenschap dat je beter van kopjes kunt afblijven.
Kindvriendelijke speeltuinen bieden dkinderen e ruimte om in een veilige omgeving te leren omgaan met de gevaren (ongewenste effecten die schade, hinder en letsel veroorzaken) van het leven en de gevolgen daarvan . En daar horen kapotte knieen, bulten, kapotte kleren etc. bij, maar uiteraard geen valpartijen van grote hoogte omdat de glijbaan niet voorzien was van goede hekwerken