Proef met defibrillatoren in Maastrichtse wijken

Auteur Topic: Proef met defibrillatoren in Maastrichtse wijken  (gelezen 2462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Florian van Hunnik

  • Gast
Gepost op: 28 juni 2006, 09:11:16
Buurtbewoners reanimeren elkaar              

In Maastricht begint vandaag een proef met defibrillatoren in de wijk. Met een defibrillator kan het hartritme van iemand met een hartaanval worden hersteld. Getrainde vrijwilligers gaan de apparaten bedienen wanneer buurtgenoten thuis door een hartaanval getroffen worden.

Burgemeester Leers van Maastricht neemt vanmiddag de eerste defibrillator in gebruik.

In Nederland sterven er jaarlijks 16.000 mensen door een hartaanval, van wie tachtig procent thuis. Met dit nieuwe project zou ruim een kwart van de slachtoffers gered kunnen worden.

Het principe
Als een Maastrichtenaar een hartstilstand krijgt, wordt via de 112-meldkamer een ambulance op pad gestuurd. Tegelijkertijd wordt een opgeleide vrijwilliger gewaarschuwd die het slachtoffer te hulp kan schieten.

In Maastricht-West zijn met dit doel 150 vrijwilligers aangetrokken. Het animo was zo groot dat er zelfs een wachtlijst met kandidaten is aangelegd. Met een pasje kunnen de vrijwilligers een kast openmaken om zo een van de defibrillatoren in hun wijk te bedienen.

Angst over vernieling van de apparaten - die dus in openbare ruimtes hangen - heeft projectleider Hans de Munter niet. De Munter, voormalig GGD-arts en sinds kort medisch adviseur, is van plan de hangjeugd te betrekken bij het project door hen uit te leggen wat de bedoeling is. Volgens hem veroorzaakt hangjeugd alleen problemen als ze genegeerd worden.

Opleidingstraject

Het opleidingstraject van de vrijwilligers was bijzonder. Omdat het logistiek te ingewikkeld en te duur was om alle vrijwilligers persoonlijk te trainen, is er gekozen voor een theoriecursus via de computer. Deelnemers kregen een paswoord om in te loggen en hadden daarna zes weken de tijd om de cursus af te ronden.

Na een theorietoets, die in één keer gehaald moet worden, volgde een praktijkexamen. Wie zich niet regelmatig bijschoolt, kan de kastjes met de defibrillatoren niet meer in.

Net

Als de pilot succesvol blijkt, moet heel Nederland bedekt worden met een net van defibrillatoren. Ook vanuit België en Duitsland is inmiddels interesse getoond.

Bron: NOS.nl

Mij lijkt het een prima initiatief, want iedere actie die - tegen niet buitensporige kosten - genomen kan worden om levens te redden, dient ondernomen te worden, vind ik.




ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2006, 13:05:51
Buurtbewoners reanimeren elkaar              
Mij lijkt het een prima initiatief, want iedere actie die - tegen niet buitensporige kosten - genomen kan worden om levens te redden, dient ondernomen te worden, vind ik.

Alleen de manier van alarmeren vind ik wat raar: de vrijwilligers krijgen een SMS-je met de plaats van de onwelwording. Er zal ongetwijfeld behoorlijk geinvesteerd zijn in dit project (AED's zijn niet goedkoop...), ook om die SMS-alarmering voor elkaar te krijgen. Waarom dan niet alle vrijwilligers uitrusten met een hele simpele P2000-pager met één gezamenlijk CAP-code, zodat bij alle vrijwillgers de pieper gaat rinkelen, en zij die dicht in de buurt zijn kunnen reageren?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2006, 18:33:59
Alleen de manier van alarmeren vind ik wat raar: de vrijwilligers krijgen een SMS-je met de plaats van de onwelwording. Er zal ongetwijfeld behoorlijk geinvesteerd zijn in dit project (AED's zijn niet goedkoop...), ook om die SMS-alarmering voor elkaar te krijgen. Waarom dan niet alle vrijwilligers uitrusten met een hele simpele P2000-pager met één gezamenlijk CAP-code, zodat bij alle vrijwillgers de pieper gaat rinkelen, en zij die dicht in de buurt zijn kunnen reageren?

Ik denk omdat P2000 een onderdeel van C2000 is, en alleen maar bedoeld is voor professionele hulpdiensten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Daanaan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2006, 18:44:33
Ik weet echt niet of het gaat bevallen. Als er bij een reanimatie eerst snel g`smst moet worden, dan naar het apparaat rennen en dan naar de woning ben je ook een tijdje bezig.

En gaan ze één persoon sms`en of meerdere? Stel je voor dat iemand niet in Maastricht is. Dan moet er dus gecommuniceerd worden dat er niemand is en iemand anders opgetrommeld worden.

Ik weet niet of het zal slagen.


Wilco

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • Mijn website (BRW Nunspeet)
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2006, 20:29:44
Het lijkt mij een uitstekende proef.
Ik denk dat voor vrijwilligers die een AED kunnen bedienen 150 pagers ook een gehele investering is.
Een telefoon heeft bijna iedereen altijd bij zich.

Denk dat binnenkort dit nog meer in Nederland te zien is.
Grtz. Wilco  www.destraalpijp.nl - Alles voor de brandweer!    www.brwnunspeet.nl - De website over


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2006, 18:30:35
Ik weet echt niet of het gaat bevallen. Als er bij een reanimatie eerst snel g`smst moet worden, dan naar het apparaat rennen en dan naar de woning ben je ook een tijdje bezig.

En gaan ze één persoon sms`en of meerdere? Stel je voor dat iemand niet in Maastricht is. Dan moet er dus gecommuniceerd worden dat er niemand is en iemand anders opgetrommeld worden.

Ik weet niet of het zal slagen.

Het gaat via een groepssms die door iedereen (aangesloten op het abonnement) in een beperkt gebied ontvangen.
Gezien het aantal bewoners uit de wijk (150) die aan het project meedoen, is de kans groot dat er altijd wel iemand (redelijk) in de buurt is.

Uiteraard gaan er ook direct ambulances rijden...
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2006, 23:13:28
Ik weet echt niet of het gaat bevallen. Als er bij een reanimatie eerst snel g`smst moet worden, dan naar het apparaat rennen en dan naar de woning ben je ook een tijdje bezig.
Zie het verschil niet. De centralist zal echt niet met een GSM gaan SMS,sen. Dit zal net als bij P2000 via de PC gaan. Denk dat het een goede oplossing is. En qua opkomsttijd weet ik momenteel  geen betere manier.

En gaan ze één persoon sms`en of meerdere? Stel je voor dat iemand niet in Maastricht is. Dan moet er dus gecommuniceerd worden dat er niemand is en iemand anders opgetrommeld worden.
Meerdere personen in een bepaalde straal van het incident worden gealarmeerd.

Ik weet niet of het zal slagen.
Ik denk dat niemand dat weet, maar wie niet waagt wie niet wint. Ik vind het een ieder geval een goed idee.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.