ambulance kleding dragen buiten werktijd.....

Auteur Topic: ambulance kleding dragen buiten werktijd.....  (gelezen 20893 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 5 juli 2006, 11:46:28
Helemaal mee eens... Oh, is het trouwens verboden om in een doktersjas te lopen als je geen dokter bent? Vind ik namelijk wel leuk om te doen, iedereen heeft dan ineens respect voor me als ik een ziekenhuis loop...  ::)
Ik herinner me nog de 1e dag van mijn verpleegstage in het eerste jaar. Ik hoefde maar een paar uurtjes te komen en kreeg alleen even een rondleiding, maar moest wel alvast mijn verpleeguniform regelen en aandoen. Op een gegeven moment stak ik in mijn eentje een gang over (in de breedte nog wel) omdat ik een bepaalde verpleegkundige moest hebben of even naar de WC moest ofzo, word ik meteen aangesproken door een arts die duidelijk haast had en al een poosje aan het zoeken was, of ik weet waar mevrouw die-en-die ligt..?? (nou ehm nee sorry...)
(her)ken uw collega's... :-\ (zo groot was het ziekenhuis nou ook weer niet)

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #21 Gepost op: 5 juli 2006, 23:20:38
Dus jij gaat als EHBO-er werken terwijl je in ambulancekleding rond loopt. Erg duidelijk verhaal voor de omstanders.... :-\

Het dragen van groen/gele ambulance of rood/gele MMT uniformen door derden is uit den boze! Het schept verwarring bij omstanders.

EHBO verenigingen hebben hun eigen kleurstellingen als ik mij niet vergis, hou het daarbij. Of gebruik een kazuifel met het EHBO logo.

Waarom zo nodig ambulancekleding dragen?
Er zullen altijd personen blijven bestaan die menen op welke grond dan ook, onze kleding (en andere beeldmerken) te mogen dragen c.q. gebruiken, getuige de vele topics hierover op de diverse fora.
VSAZ ambulancezorg

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 6 juli 2006, 08:30:09
Het dragen van groen/gele ambulance of rood/gele MMT uniformen door derden is uit den boze! Het schept verwarring bij omstanders.

EHBO verenigingen hebben hun eigen kleurstellingen als ik mij niet vergis, hou het daarbij. Of gebruik een kazuifel met het EHBO logo.

Waarom zo nodig ambulancekleding dragen?
Er zullen altijd personen blijven bestaan die menen op welke grond dan ook, onze kleding (en andere beeldmerken) te mogen dragen c.q. gebruiken, getuige de vele topics hierover op de diverse fora.

Keurstellingen voor hulpverleningsdiensten zijn niet bij de wet vastgelegd, behalve voor de politie dan. Dus de kleding van ambulance/mmt/ehbo/brandweer is niet bij wet geregeld. Alleen de eisen waaraan ze moeten voldoen (dat laatste zover ik weet). Daarbij..als het is vastgelegd..waarom dan geen identiek uniform voor heel Nederland?? Want qua kleding van ambulancediensten is het een zooitje...zoveel variaties... ;)

Het kan voor omstanders verwarring opleveren als daar iemand met kleding rondloopt die grenst aan ambulancekleuren. Echter de kleuren rood/geel worden door veel meer instanties gebruikt zoals de reddingsbrigade enz. (zoals ook al eerder in deze topic genoemd staat).

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 6 juli 2006, 10:22:27
Keurstellingen voor hulpverleningsdiensten zijn niet bij de wet vastgelegd, behalve voor de politie dan. Dus de kleding van ambulance/mmt/ehbo/brandweer is niet bij wet geregeld. Alleen de eisen waaraan ze moeten voldoen (dat laatste zover ik weet). Daarbij..als het is vastgelegd..waarom dan geen identiek uniform voor heel Nederland?? Want qua kleding van ambulancediensten is het een zooitje...zoveel variaties... ;)

Het kan voor omstanders verwarring opleveren als daar iemand met kleding rondloopt die grenst aan ambulancekleuren. Echter de kleuren rood/geel worden door veel meer instanties gebruikt zoals de reddingsbrigade enz. (zoals ook al eerder in deze topic genoemd staat).

De variatie wordt veroorzaakt door de kledingbedrijven, en zo ernstig lijkt mij het totaal niet wanneer er in de groengele kleur diverse verschillende hesjes, polo's en hemden geleverd worden, maatwerk is tenslotte ook een kenmerk van de zorg  ;)

Verder is het te betreuren dat voor de kledingkleurstelling en opschriften, logo's etc. geen landelijke regeling is die gebruiksrechten, plichten ge- en verboden regelt, bijv, via een KB of AMVB. Dat had een hoop ellende rond misbruik van logo en ambulancekleding kunnen voorkomen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2006, 11:34:36

Verder is het te betreuren dat voor de kledingkleurstelling en opschriften, logo's etc. geen landelijke regeling is die gebruiksrechten, plichten ge- en verboden regelt, bijv, via een KB of AMVB.

Aan de andere kant is het maar goed...anders krijg je nu weer jarelange discussies over welke kleurstellingen, welke variaties en welke diensten m wel en niet mogen gebruiken. Daarvoor is Nederland ook te bureaucratisch geworden. Maar wie weet in de toekomst met Balkenende-3  :'(

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 7 juli 2006, 00:06:45
Aan de andere kant is het maar goed...anders krijg je nu weer jarelange discussies over welke kleurstellingen, welke variaties en welke diensten m wel en niet mogen gebruiken. Daarvoor is Nederland ook te bureaucratisch geworden. Maar wie weet in de toekomst met Balkenende-3  :'(

Via een AMVB is het door de minister allemaal erg snel te regelen hoor, zeker als het bijv in een raamwet of in de nieuwe WAZ (wet ambulancezorg) was meegenomen. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #26 Gepost op: 9 juli 2006, 03:32:50
Ik ben van mening dat je de kleding best mag dragen en op het moment dat er dan iets gebeurd, kun je het werk als EHBO-er doen en gewoon een ambu waarschuwen. Wat vooral belangrijk is, dat je waakt voor je eigen grenzen!!!! Ik snap dus ook niet waar deze discussie over gaat.  8) Lekker weertje trouwens 8) 8)

Simpel gezegd: je bent de boel aan het belazeren als je op deze wijze te werk gaat. Je bent geen ambulancemedewerker, dus mag je je in feite niet in ambulancekleding hijsen.
Het publiek verwacht namelijk iets meer dan EHBO. Daar gaat het over.
Het wekken van verwachtingen die niet waar gemaakt kunnen worden.

Een aantal jaren geleden is binnen de ambulancewereld gekozen voor een groen/gele kleurstelling. Een van de doelstellingen hiervoor is duidelijkheid en uniformiteit naar het publiek toe. De  door jouw besproken “chaos” komt door allerlei wannabees die met ambulancekleding rondlopen.
Dat  meerdere disciplines zich kleden met groen/geel dan wel rood/gele kleding is geen excuus om het dan ook maar te dragen. Dit maakt de chaos alleen maar groter.

Het levert niet alleen verwarring als men met op ambulanceuniformen gelijkende kleding rondloopt, maar ook als men zich als niet ambulancemedewerker in ambulancekleding hult.

En wat bedoel je met: welke diensten de kleding mogen gebruiken? Dat is toch duidelijk?
VSAZ ambulancezorg

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #27 Gepost op: 9 juli 2006, 19:50:04
Toen de groen/gele ambulance uniformen werden ingevoerd, liepen de vuilnismannen in Amsterdam al lang rond in dezelfde kleurstellingen. Dat kan dan toch ook eigenlijk niet. Ik draag ook regelmatig een rood met geel uniform. Niet omdat ik een Traumaheli wannabee wil zijn, maar omdat het goed opvalt en er verder niet veel keuze is. Blauw met geel is voor EHBO, dus geen optie, omdat we medische zorg leveren. Groen met geel niet, omdat het van de ambulance is , en deze regelmatig een patient van ons krijgt en we bij hun dus niet voor verwarring willen zorgen. Blijft dus rood met geel over. De kans dat er bij ons een Traumaheli komt is stukken kleiner dan dat er een ambulance komt, dus is het rood geworden. En zoals eerder gezegd, bij ons staat er duidelijk Medic of Doctor op. Kortom niets met wannabee te maken, alleen met een stukje professionaliteit die we uit willen stralen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

martin vermeer

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 juli 2006, 00:42:47
Simpel gezegd: je bent de boel aan het belazeren als je op deze wijze te werk gaat. Je bent geen ambulancemedewerker, dus mag je je in feite niet in ambulancekleding hijsen.
Het publiek verwacht namelijk iets meer dan EHBO. Daar gaat het over.
Het wekken van verwachtingen die niet waar gemaakt kunnen worden.

Hoezo belazeren? Iemand kan toch ook in kleding van een bouwvakker lopen? Niemand die erover hoort... ;)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 13 juli 2006, 01:04:46
Even denken hoor.

Bouwvakker vs Ambulancehulpverlener....

Tja, ik zie het verschil ook niet hoor.  ::)