Medische ondersteuning bij WaterSkiRaces Formule I

Auteur Topic: Medische ondersteuning bij WaterSkiRaces Formule I  (gelezen 6448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 4 juli 2006, 17:36:33
Afgelopen zondag hebben we een bijzonder evenement mogen begeleiden en verzorgen van adequate medische zorg. namelijk het Europees Kampioenschap WaterSki Racen (ongeveer Motorcross maar dan het op water, Dus alle letsels die voorkomen bij motorcross alleen is er ook kans dat ze verdrinken)  Met 140 Kilometer per uur over het water is spectaculair en vergt ook wat van de hulpverlening daar

Met twee compleet uitgeruste reddingsboten en een walploeg hebben we prachtig evenement naar een goed einde kunnen brengen.

Een warme hete dag, 9 Incidenten, waarvan 1 skieer naar het ziekenhuis met ambulance. Ik was zelf ook schipper van de Chester, en alle andere bemanningsleden kunnen het water in..  behalve ik.. :((

Mobiele Eerste Hulp post van Medical Rescue.NL De walploeg heeft het druk gehad. de beide boten hadden het gelukkig erg rustig.


Uitrusting nieuwe Rescuevests en helmen voor Rescueswimmers


Skedco brancard met wervelplank voorbereid Dit scheelt een aantal handelingen en maakt spinal care in het water met golfslag verantwoord te doen.  De wervelplank is gefixeerd in de skedco brancard met quickrelease sluitingen, Aan de wal kan de patient direct overgenomen worden, en snel uit de skedco brancard op de behandeltafel of ambulance ingeschoven worden.  De technieken uit swiftwater rescue komen nu prima te pas.



Ski-bindingen

Dit is in het water een lastig en tijdrovend klusje, Die ski-bindingen krijg je niet zo maar uit. We hebben een tooltje wat ons helpt, en de ski niet beschadigd. Maar het blijft in het water wel de meeste tijd kosten. Het koppie boven water en bescherming van de wervelkolom hebben prioriteit..
In de praktijk zitten ze de skieers ook ingetaped en soms ook nog met tape over de bindingen heen. Mes en schaar helpen je dan een eind op weg.



High speed te water van rescueswimmer (baywatch sprong  ;D) dit kan natuurlijk alleen in bekend water..




Ik heb hellaas geen close-up foto's van high speed te water gaan van duikers en rescueswimmers tergelijktijd. nrs 1.2.3. en 4 te water..  Maar onze duikers vonden zich terug in hun diensttijd.  :d  :d  (deze wijze van te water gaan is natuurlijk een gruwel voor de brandweer duikers..)





Foto's van de boten en skieers





 
Zodra ik meer foto's heb zal ik ze ook hier plaatsen..




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2006, 18:21:31
Dat is bij flevoland! Ik ben daar ook eens geweest, mooie inzet voor jullie!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2006, 10:26:24
Zo te water duiken, even oefenen en je kan in baywatch :-[ :-[ :-[ :-[

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2006, 10:32:56
Het is altijd handig om verschillende technieken om t water gaan te beheersen..  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2006, 11:34:12
inderdaad een hele interessante inzet!

wij hebben geleerd: als je dan toch met een hoge vaarsnelheid te water moet, laat je dan achterwaarts, in een soort 'bommeeetjeee!' houding uit de boot vallen. Zo erin duiken dient toch geen enkel nut en dus onnodig risico?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2006, 12:06:02
Beste Marno,

De Rol-achterover is de meest gebruikelijke manier om met hoge snelheid te water gaan..  Deze is geschikt voor duikers als voor rescueswimmers. Als de rol goed uitgevoerd is, ben je voldoende ver van de schroef,
het nadeel van deze methode is dat je tijdelijk geen zicht hebt op het object waar je naar toe moet.. Maar is wel bijna in type water goed uit te voeren.

De Fast Jump is een voorwaarste sprong, heeft voordelen dat je zicht op het object houdt (in de meeste gevallen dan..) Maar net als bij de "baywatch-dive" moet je een goede afsprong plek hebben.. Tube met houvast.. voordeel is wel met duikbril te doen.

De Baywatch dive is in nederland vaak vloeken in de kerk.. maar heeft wel een aantal toepassingen.  Nadeel geen zicht op het object waar je naar toe moet, niet geschikt voor onbekend, c.q. ondiep water, De meeste boten zijn hier niet voor geschikt.  Voordelen erg snel. ver van de boot af.. en staat spectaculair. Een belangrijk nadeel is niet met duikbril te doen..

Zo zijn er nog veel manieren om het water in te gaan..  Het is handig om meerdere technieken te kennen en te beoefenen.

Een waterski-race en powerboatraces vergen
  • Snel signaleren, op blauw/witte vlag
  • snelle reactie en zorgen voor een veilige werkplek.
  • snel koppie bovenwater en handmatige immobilisatie, Ski uit (Dit laatste is tijdrovend.)
  • Aanleveren skedco brancard + wervelplank


Een race word namelijk niet stil gelegd, bij een inzet..  Dus er blijven aanstormende boten aankomen.  Dus de eerste rescuedivers en rescueswimmers moeten snel bij het incident zijn, en de boot moet daarna in het parcour liggen om te zorgen voor hoge mate van zichtbaarheid en veilige werkplek. Pas al die functie is overgenomen door een safety boat, kan de schipper weer dichterbij het incident komen.

Dus waar je onder normale omstandigheden, beheerst en rustig naast je slachtoffer kan varen Gaan hier altijd twee of vier personen te water..
De rol achterover heeft trouwens bijna altijd de voorkeur...


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2006, 13:03:53
voor het spektakel worden we niet opgeleid he :p

maargoed, een helder verhaal, danku.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2006, 07:07:38
Is het wel nodig om te water te gaan? Als je toch een vaartuig hebt kun je er ook gewoon naast gaan liggen, persoon-en-materieel erin hijzen en klaar, toch?
Nu heb je 2 opstappers te water liggen die je goed kan gebruiken bij het erin hijzen...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2006, 07:48:33
Een bewusteloos traumapatient met mogelijk wervelletsel ?
Bij golfslag en aanstormende boten ?

Als schipper kan je bij dit soort inzetten dus bijna geen rekening houden met golfslag en windrichting. ? Dus willen we niet ongecontrolleerd naast het slachtoffer varen.

De bedoeling is dat we verantwoorde zorg leveren


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2006, 11:03:53
Een bewusteloos traumapatient met mogelijk wervelletsel ?
Bij golfslag en aanstormende boten ?

Als schipper kan je bij dit soort inzetten dus bijna geen rekening houden met golfslag en windrichting. ? Dus willen we niet ongecontrolleerd naast het slachtoffer varen.

De bedoeling is dat we verantwoorde zorg leveren


ehh... als opstapper zou ik de voorkeur geven om op de boot te zitten. Goed zichtbaar met al die aanstormende boten/golfslag en wind. Ik zou dus als Schipper langszij gaan liggen met de boot en evt. een opstapper langs de boot in het water laten zakken.
Op het water gaat het vooral om zicht! en als die boten eraan komen, kunnen ze makkelijker inschatten hoe ze eromheen kunnen varen