Over een paar jaar meer kans in de zorg? (ambulance)

Auteur Topic: Over een paar jaar meer kans in de zorg? (ambulance)  (gelezen 1983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pesje2

  • Gast
Gepost op: 5 juli 2006, 20:37:52
Hallo,

Ik hoor heel vaak dat straks in de gezondheidszorg veel vraag is naar mensen.
Omdat veel mensen nu de richting niet kiezen ("iel ik moet een bejaarde wassen" van die mensen weet je wel).

Maar is er dan niet een kans dat de vraag naar goede ambulancepersoneel ook groter word?

En wat nu als voor de chauffeur meer eisen gaan gelden? zoals minimum MBO verpleegkundige 4 enz.?? :-\

Gr. Niels




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2006, 20:46:26
Hallo,

Ik hoor heel vaak dat straks in de gezondheidszorg veel vraag is naar mensen.
Omdat veel mensen nu de richting niet kiezen ("iel ik moet een bejaarde wassen" van die mensen weet je wel).

Maar is er dan niet een kans dat de vraag naar goede ambulancepersoneel ook groter word?

En wat nu als voor de chauffeur meer eisen gaan gelden? zoals minimum MBO verpleegkundige 4 enz.?? :-\

Gr. Niels

Eissen als verpleegkundig diploma voor chauffeur hoef je niet bang voor te wezen, dat zal niet snel gebeuren  ;)

En persoonlijk denk ik niet dat er straks meer vraag is naar ambulancepersoneel, de uitloop zal waarschijnlijk altijd vrij klein blijven, terwijl het aanbod gewoon ontzettend groot blijft.


pesje2

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2006, 20:50:12
Gelukkig maar,

Want ik ben net bang als ik niet de MBO verpleegkundige 4 doe dat ze straks als ik wil gaan soliciteren vragen naar een erkend verpleegkundige-diploma.

Maar ik ga tot zover naar de opleiding waar ik het meest mee kan, dat was een tip volgens veel broeders.

Gr. Niels


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2006, 10:28:44
Vraag naar ambulancepersoneel zal, net als vraag naar verpleegkundigen, alleen maar toenemen. Ten eerste is de vraag naar verpleegkundigen toenemend, ook daar slaat namelijk de vergrijzing toe, momenteel en al helemaal de komende jaren wanneer een grote uitstroom aan verpleegkundigen optreedt die dan met VUT/pensioen gaan.
De helft van het ambulancepersoneel is verpleegkundige. Omdat de salariering ambulancezorg iets achterloopt bij dat van IC CCU etc (die laatste jaren een inhaalslagje hebben gedaan) is het financieel minder aantrekkelijk voor IC en CCU verpleegkundigen om de overstap naar ambulancezorg te maken. De uitloop in salarisstelsel (periodieken) is langer/beter in de ziekenhuizen. Al met al een probleem voor de komende jaren. Veranderen van het opleidingsstelsel ambulancezorg kan een optie zijn, bijv. invoeren van gediferentieerd vervoer en paramedics.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2006, 16:17:34
Ik lees net volgens mij het tegenovergestelde in de Telegraaf:

Citaat
UTRECHT - Hbo-opleidingen leveren te veel verpleegkundigen af, zonder zich af te vragen of deze studenten wel kans hebben op een baan in een ziekenhuis. Dat heeft de NVZ, de koepelorganisatie van ziekenhuizen, donderdag gezegd.

Na de zomer presenteren de hbo-opleidingen een rapport over het tekort aan stageplaatsen voor hun verpleegkundigen in opleiding. Ze verwijten de ziekenhuizen te weinig stageplaatsen aan te bieden. Volgens een woordvoerder van de NVZ hebben de ziekenhuizen simpelweg geen plaats voor alle leerlingen.

Daarbij is er de komende jaren ook helemaal geen tekort aan verpleegkundigen op de arbeidsmarkt, aldus de woordvoerder. De overheid verwacht dat in de verre toekomst, in 2025, een op de vier werkenden in de zorg aan de slag moet om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Volgens de NVZ is er tot 2010 en de jaren daarna geen tekort aan verpleegkundig personeel in de ziekenhuizen.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2006, 16:27:47
Volgens mij is er vooral een tekort aan ziekenverzorgenden etc. en niet direct aan HBO geschoolde verpleegkundigen.
Het zijn juist de verzorgingshuizen e.d. die nu al een tekort aan (goed opgeleid... :-X) personeel hebben.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


pesje2

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2006, 18:12:30
Scheelt mij even dat mij het salaris niet zoveel uitmaakt.
Ik heb echt 10 keer liever een leuke baan dat gewoon goed verdient, dan een minder leuke baan dat top verdient.

Alleen ervaring, hoe ga ik hier aan komen??

Maargoed weer even on-topic, dus de ambulancepersoneel zal de komende jaren veel met pensioen gaan?

Gr. Niels


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2006, 00:05:12
Ik lees net volgens mij het tegenovergestelde in de Telegraaf:


Onze overheid is nu eenmaal niet zo goed in planeconomie, dat waren ze voorheen wel in het Oostblok  ;) al bracht de rigide planning daar weer andere problemen met zich mee. Een leek kan zien en beredeneren dat, wanneer de komende jaren veel pensioengerechtigden het werk gaan verlaten, dit zelfde plaats gaat vinden bij de zorginstellingen. Anders had bij een overschot de komende jaren, de FLO en VUT leeftijd binnen de ambulancezorg en ziekenhuiswezen niet omhoog gehoeven !  :D :o :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod