Ambulance te langzaam

Auteur Topic: Ambulance te langzaam  (gelezen 7113 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2006, 11:42:42

voor 99.9% van de patienten maakt 30 sec meer of minder echt niet uit.
voor mij wel als ik van m'n sokken gereden word door 3500kg vliegende furie

Precies.

En je hebt A1, en A1, en daar kan een groot verschil tussen zitten.

Bij een A1 reanimatie of kind bewusteloos o.i.d. wordt er echt stevig doorgereden, dan gaat 't echt hard, maar bij 'n A1 "pt heeft al 4 uur pijn op de borst, en huisarts is aanwezig"  of "voetganger vs fietser en fietser heeft pijn aan de voet, en dan komt de meldig via de politie als 'n ongeval binnen dus wordt 't doorgegeven als A1.

En dan kom je terplaatse en zitten voetganger en fietser gezamelijk aan de koffie, voor het cafe waar de "aanrijding" gebeurd was, en daar rij je dan met verhoogde snelheid via de verkeerde weghelft met je tatu tatu naar toe...  ::)

Kortom, je hebt A1, en je hebt A1  ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2006, 21:08:19
brandweerman vincent is het toevallig een mercedes sprinter??? ;D

Whehehe, goeie... ;D

Maarre.... zoals hierboven aangegeven kunnen er 1001 redenen zijn waarom het niet laagvliegend gaat....


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2006, 10:46:35
Whehehe, goeie... ;D

Maarre.... zoals hierboven aangegeven kunnen er 1001 redenen zijn waarom het niet laagvliegend gaat....

hij heeft nog gelijk ook :D   ;)


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2006, 14:10:12
en er zijn natuurlijk diensten die zich (onder druk van de black box) houden aan de nieuwe brancherichtlijnen voor rijden met optische en geluidssignalen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 2 september 2006, 07:59:41
De black box mag nooit een rede zijn om minder gemotiveerd/ gepassioneerd je werk te doen. Als ik door moet rijden, heb ik geen boodschap aan de black box, zoals die bij mijn dienst is geinstalleerd.
De enige handeling die alleen gewijzigd is, met het intreden van de black box, is het rijden met optische en geluidssignalen. Ook 's nachts voer ik deze tegenwoordig. Dan niet het maximale volume, maar de zogenaamde ARBO-stand. Verder is de black box ter bescherming van de chauffeur en niet om deze op te hangen. De werkgever moet alleen een goede procedure hebben voor het uitlezen van de gegegevens van die black box. En niet zomaar die dingen gaan controleren, omdat wederom een teamleider/ clustermanager eens niks te doen heeft.

RR (ik doe al gek genoeg!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #15 Gepost op: 2 september 2006, 11:12:39
uhhh...ik heb er nog niets over gelezen in dit topic maar volgens mij bestaat er ook nog zoiets als de brancherichtlijn OGS?? :o ;)
En dan doel ik met name op de vermelde max. snelheid binnen en buiten de bebouwde kom bij spoedritten.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 3 september 2006, 08:21:20
tcf,

er zijn dus mensen die vinden, dat, 20 km/h of 40 km/h boven de maximaal toegestane snelheid, te langzaam is. En in bepaalde situaties geef ik ze geheel gelijk. Maar het is maar een richtlijn en richtlijnen kan je van afwijken of hanteren. Tis maar net hoe de chauffeur ze hanteerd.

RR (regeer met mijn rechtervoet)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #17 Gepost op: 5 september 2006, 22:33:59
Ik snap dat de black box niet als pressie middel gebruikt mag worden, echter de opmerking dat als het moet je doorrijdt ondanks de black box is natuurlijk niet echt handig als je daarna de brancherichtlijnen aanhaald.  De brancherichtlijnen zijn ontworpen om een maatstaaf te hebben met betrekking tot het verantwoord rijden met OGS.
Indien uit de lezing van de black box blijkt dat je, je niet aan de brancherichtlijnen hebt gehouden toen je die auto van rechts aanreed dan zal de rechter daar mogelijk vervelend op reageren.

De vraag is of de rechter het dan ook eens is met de reden die jij had om harder te moeten rijden, begrijp me goed ik wil je niet afvallen of de les lezen maar brancherichtlijnen zijn nu eenmaal ontworpen om te kunnen toetsen.....en hou je, je aan de brancherichtlijnen en gebeurd er iets dan zal de rechter ondanks artikel 5 toch milder zijn.....lijkt mij zo

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 5 september 2006, 22:50:03
Ik heb ooit een ambulance met begeleiding van politie met een constante sneldheid van zo'n 10 km door amsterdam(?) zien rijden.
Al die motoragenten zorgden er voor dat hij niet 1 km harde of zachter hoefde te rijden en dat hij alle bochten en andere obstakels op de beste manier kon "pakken".


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 6 september 2006, 21:09:57
EHBO-er,

een ambulance heeft vrijstelling voor bepaalde handelingen. Dit geldt niet alleen voor inrijden, parkeren, maar ook de plaats op de weg. Deze ontheffingen heb je niet alleen bij een A1 urgentie, maar ook bij lagere urgenties, als A2 en B. Als chauffeur ben je dus verantwoordelijk voor goed rij- en weggedrag ten behoeve van je patïent. Als dat impliceert dat je met 10 km/h door de stad rijdt, is dat echt geindiceerd.

Zelf heb ik enige jaren geleden de A9, A10, A1, A6, A7 af laten kruizen om de linkerbaan te kunnen gebruiken voor een overplaatsing van een brandwondenkindje naar Groningen. Deze rit zou eigenlijk gedaan worden door een heliteam, maar door weersomstandigheden was dat niet mogelijk. Nu moesten wij dat doen met een gemiddelde rijsnelheid van 50 km/h. KLPD zorgde voor afkruizing en achterbeveiliging. Verliep bijster goed, maar was absoluut geindiceerd en in overleg gegaan met KLPD. Resultaat was soms 6 km file.

Hiermee wil ik maar aangeven dat je vaak niet weet wat er achterin een ambu ligt en het hoe en het wat en het waarom er zo gehandeld wordt.

Paul,

als je als beroepschauffeur een aanrijding krijgt wordt jij altijd zwaarder "aangepakt" dan een "normale" chauffeur. Daarbij komt ook nog eens dat de ambulance chauffeur zich voortbeweegt op een scheidslijn tussen acceptatie en anticipatie.

RR (denk eer je begint)
Elke hulpverlening start met communicatie.