Dus je schuift al dit soort incidenten onder 1 noemer zonder rekening te houden met de handelingsmotieven van de mensen. Ik weet niet of je zelf hulpverlener bent, maar zoja, dan hoop ik dat je in de praktijk niet 1 standaard reactie hebt op dit soort gevallen, want dat kan onnodig leiden tot escalatie.
Nee hoor, zoals ik al zei zijn het twee verschillende incidenten en ik vergelijk ze niet met elkaar. Ik vind alleen dat ze met elkaar gemeen hebben dat het te ver gaat. Ja, ik ben zelf hulpverlener en ik snap ook wel dat elke situatie anders is en een andere aanpak vereist. In dat opzicht zijn de reanimatie en het dansen niet te vergelijken en dat doe ik ook niet.
Als je probeert te begrijpen waarom mensen dingen doen, en op basis daarvan tactisch optreedt, dan is de kans wellicht minder dat iets onnodig escaleert.
Dat lijkt me een professionelere aanpak dan te roepen dat het gedrag niet te tolereren is en dat iedereen maar hard aangepakt moet worden.
Tja, dan ligt het misschien aan mij, maar ik denk dat een hardere aanpak wenselijk is. Ondanks dat men dronken/onder invloed is kan ik er nog steeds geen begrip voor opbrengen dat er op een ambulance (of wat voor auto dan ook) geklommen en gedanst wordt.
Als ik bij een reanimatie kom weet ik dat de emoties erg hoog kunnen oplopen maar ik kan er dan geen begrip voor opbrengen dat men mij fysiek aanvalt of de ambulance vernielt. En dan achteraf nog een trap na krijgen door te roepen dat de ambulance bij een niet-moslim wel snel ter plaatse zou zijn gekomen.